• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » De werkplaats » Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland

Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland

22 juni 2021 door Joop Ha Hoek

Beeldend kunstenaar Myriam Borst woont al meer dan twintig jaar met haar vriend Leon in het noorden van Noorwegen in Vesterålen, op het verder onbewoonde kleine eiland Storskjærvøya. Het eiland ligt 200 kilometer boven de poolcirkel, acht kilometer uit de kust vandaan. Myriam, geboren in Den Haag, volgde haar opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag (1982-1984) en aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam (1985-1991).

Myriam Borst portretje‘Na tien jaar in een collectief met vijftien andere mensen te hebben gewoond, liet het  landschap, het licht en de gedachte om met zijn tweeën te leven op een eiland me niet meer los toen ik hier voor het eerst kwam. Als beeldend kunstenaar is het een grote bron van inspiratie  om het wisselende licht te kunnen vangen op het witte doek. Ook het kraakheldere winterweer werkt als een wake up.’

Atelier van Myriam.
Atelier van Myriam.

Myriam heeft affiniteit met het boeddhisme, maar is niet aan een sangha verbonden. De meeste boeddistische centra liggen voornamelijk in Oslo, ongeveer 1500 km van het eiland vandaan. Ze bezocht één keer het boeddhistisch centrum van Ole Nydahl. Afgelopen winter nam ze in  Bodhgaya deel aan een tiendaagse powa, een boeddhistische beoefening op de dood, bij rinpoche He Choeje Ayang.

Myriam: ‘Nu ben ik aan het ontdekken wat er allemaal achter ligt, terwijl ik de beoefening probeer eigen te maken. Misschien een beetje omgekeerde volgorde, begrijp ik nu, maar met de 84.000 mogelijkheden die de Boeddha aanreikte,  is dit er misschien ook wel een! Waarschijnlijk probeer ik de essentie van het leven en de dood te begrijpen door middel van het  boeddhisme. Wat niet weg neemt dat ik ook open sta voor het daoisme en Hindoeïsme maar vooral  het thema over de dood wordt in het boeddhisme uitgebreid uit de doeken gedaan. Ik had over de powa al wel achttien jaar geleden in het Tibetaans dodenboek gelezen, en dat is altijd blijven hangen.

Storskjærvøya.
Storskjærvøya.

Ik denk dat de angst voor de dood, je de mogelijkheid biedt om het te transformeren naar een ‘uitdaging’  om uit samsara te komen. Ik zie het niet als een streven maar als een mogelijkheid. Alleen al  om over de dood na te denken op een  boeddhistische manier  relativeert  je blik op het leven en verruimt je denken. Het helpt me te vertrouwen dat er een essentie van je bestaan bestaat. Zo zou ik het kunnen omschrijven.  Het is moeilijk woorden te vinden voor iets wat voorbij woorden gaat en voor mij alleen nog berust op vertrouwen dan een daadwerkelijke ervaring. Ook al is die grens waarschijnlijk kleiner dan ik/je denkt. De beoefening van powa heeft  voor mij veel te maken met  mededogen, concentratie, visualisatie, alert zijn, erbij blijven wat je  aan het doen bent. Maar ook accepteren, loslaten  en je eraan overgeven!’

Foto Myriam Borst.
Foto Myriam Borst.

In haar werk, Myriam werkt meestal met olieverf en gemengde technieken, probeert zij een essentie van een situatie ( in de natuur) weer te geven. ‘Wat dat precies is weet ik niet, maar als het `bereikt’ is weet ik dat het doek klaar is. Dicht bij de natuur leven en proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van de elementen zoals wind ( windmolen) aarde (moestuin) water en dergelijken, geeft voldoening en directe betrokkenheid bij je omgeving.

Mijn belangrijkste thema’s zijn de stemmingen in de natuur.  Het is meer een staat van zijn dan een louter concreet resultaat, in een kort moment zie je dingen in een andere context. Een grote bron van inspiratie is het licht in Noord Noorwegen, het ijs en de sneeuw, uitgedrukt in een figuratieve abstractie. Veel van mijn werk is daarom ook  gemaakt op een groot formaat.’

Meer informatie over Myriam Borst

Deze tekst werd eerder, in september 2013, in het BD geplaatst.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats, Geluk, Kunst Tags: atelier, dood, eiland, Myriam Borst, Noorwegen, powa

Lees ook:

  1. Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland
  2. Velthoven en Borst in De Werkplaats
  3. Velthoven en Borst in De Werkplaats
  4. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens