• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies

Kaski-onderzoeker Paul van der Velde

Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies

18 november 2014 door de redactie

Als godsdienstwetenschapper en indoloog houdt Paul van der Velde zich bezig met religie als menselijk verschijnsel. Of wat mensen geloven ‘echt waar’ is, en of je het als onderzoeker ook gaat geloven is van minder belang. Wat mensen binnen hun religieuze overtuigingen doen, daar is het godsdienstwetenschappelijk onderzoek om te doen, zo stelde Van der Velde. Maar na jaren van onderzoek naar het gedachtegoed van en de vele reizen door Azië, voldeed deze positie niet meer.

Paul van der Velde Tatouage van de zielIn zijn boek ‘Tatoeage van de ziel’ laat de auteur zien welke gedachten en voorstellingen van Azië zijn dagelijks leven zijn gaan vormgeven, zonder dat hij zichzelf als een bekeerling tot het hindoeïsme of boeddhisme beschouwd. Onderwerpen die in dit boek aan de orde komen zijn onder meer : hoe hindoes in bronzen beelden hun goden zien, hoe de goden soms volkomen onverantwoord met de wereld en de mensen lijken te spelen, hoe literaire esthetica uit Azië het dagelijks leven kan gaan kleuren en hoe intensieve deelname aan de Aziatische culturen sporen nalaat in de ziel.

Paul van der Velde: ‘Als godsdienstwetenschapper bestudeer je de religies van de mensheid. Mensen denken na, hebben hun voorstellingen over het doel waartoe de wereld bestaat, waarom ze leven, waar ze na hun dood naartoe gaan, waar hun voorouders zijn gebleven, hoe de cycli van de natuur werken, oneindig veel van dat soort zaken. Bovendien zoeken mensen een rechtvaardiging waarom de wereld in elkaar zit zoals hij in elkaar zit; het lijkt de mens nogal eigen dat te doen. Daar zitten voor de mens soms heel onbegrijpelijke aspecten aan en het diepe verlangen dingen te willen begrijpen, de betekenis van dingen en fenomenen te willen verklaren lijkt het type mens dat wij zijn nogal eigen.

Mensen zijn met deze zaken bezig en met deze mensen houdt de godsdienstwetenschapper zich bezig. Godsdienst, religie, cult of wat voor termen men ook wil gebruiken, beschouw je als godsdienstwetenschapper dan ook allereerst als een menselijk verschijnsel. Of de mensen die tot de religie behoren die je bestudeert gelijk hebben, of hun overtuigingen kloppen is heel wat anders, dat is voor later op de avond bij de rode wijn. Ik ben zelf geïnteresseerd in religieuze mensen, in religie als menselijk verschijnsel. Ik ben geïnteresseerd in wat mensen als hun waarheid beleven, niet in hun gelijk, en al helemaal niet in hun gelijk tegenover het mijne.

Natuurlijk zal mijn standpunt in dezen best een tijd- en cultuurgebonden standpunt zijn. Als ik in Azië kom, want ik houd mij met name bezig met de Aziatische religies en ik kom vaak in Azië, dan krijg ik bijzonder vaak de vraag of ik hindoe of boeddhist ben. Ik antwoord dan dat ik dat op zijn hoogst ‘parttime’ ben. Ik ben tot niets bekeerd. Ik ben bij mensen van allerlei richtingen vele waarheden tegengekomen, maar geen waarheid waar ik mij zondermeer achter kan scharen. Als dat gebrek aan overgave is, dan is dat maar zo. Ik ben binnen religies en ‘spiritualiteiten’’ een term die steeds vaker te horen is, de fraaiste verheffende, inspirerende voorstellingen tegengekomen, ik ben er ook de gruwelijkste voorstellingen in tegengekomen, waarbij zelfs moord religieus gesanctioneerd kan worden en complete religieuze oorlogen worden gelegitimeerd. Het meest subtiele en het meest perverse, het doet zich allemaal voor.

Boeddhistisch monnik Tetsuen Nakajima dient een verzoekschrift inHet godsdienstwetenschappelijke standpunt, religie te zien als een menselijk verschijnsel, voldeed lange tijd voor mij. Ik kon zo goed aan mensen uitleggen wat mijn positie is ten aanzien van de religieuze tradities die ik bestudeer. De laatste jaren merkte ik alleen steeds vaker dat dit standpunt als een zwaktebod werd gezien, als een ‘niet kiezen voor iets’, of als een uitstellen van een keuze, of zelfs als angst voor de zojuist genoemde overgave. In mijn eigen beleving heeft het godsdienstwetenschappelijke standpunt daar heel weinig mee te maken. Religie als menselijk verschijnsel verdient aandacht, zonder dat men zich voortdurend de vraag hoeft te stellen of men het daarmee eens is of niet. Het zou zelfs niet eens mogelijk zijn zich met het hele hindoeïsme of het hele boeddhisme te identificeren. Daarvoor zijn de geloofsvoorstellingen binnen die religies eenvoudigweg te divers. Men hoeft trouwens ook geen hindoe, boeddhist of moslim te zijn om het hindoeïsme, het boeddhisme of de islam te bestuderen. Men hoeft toch ook geen nazi te zijn om een studie te maken van het nazisme? Zoals mijn dierbare collega Peter Nissen stelt: moet men crimineel zijn om criminologie te bestuderen? En laten we niet vergeten dat bekering net zo goed een laffe keuze kan zijn in plaats van een vermeend dappere, het kan een keuze zijn van buitensluiten van twijfel. Het blijft uiteindelijk allemaal een kwestie van visie. Niet bekeren kan gezien worden als een angst om overgave, bekering kan betekenen dat een mens ophoudt zich bepaalde vragen te stellen en er is rond deze twee nog veel meer denkbaar. Ik zeg niet dat dit zo is, maar het kan allemaal. Nogmaals, het is een kwestie van visie.

mensen 3Het is wel opmerkelijk dat als het om religies gaat iedereen opeens wel een standpunt of mening lijkt te hebben, net als over politiek of voetbal, terwijl het bij tijd en wijle over zeer complexe zaken en processen kan gaan. Het blijft daarbij merkwaardig dat een van mijn naaste collega’s die zich als echt katholiek beschouwt en zich als zodanig profileert, zich voortdurend moet verdedigen terwijl ik kan rekenen op een positieve glimlach als ik vertel wat mijn vakgebied is. Toch is het ook waar dat een vakgebied een persoon vormt, maar dat is eigenlijk een heel andere kwestie. Vandaar dit schrijven. Waar sta ik nu zelf als ik mijn eigen religieuze positie ga beschrijven? Wat denk ik nu zelf na alle initiaties, na de mythen, na de honderden gestalten die de goden kunnen dragen, na de vele reizen, na de diepe overpeinzingen van vele religieuze stichters, leiders en voorgangers, na alle filosofieën waarin je al dan niet meeging?

Religie is voor mij bovenal een menselijk verschijnsel, dat zal nu duidelijk zijn, maar waar sta ik nu zelf na al die jaren, wat geloof ik inmiddels zelf, daar gaat dit schrijven over, welke ideeën en gedachten uit mijn verleden inspireren mij nu? Dagen mij uit? Waar raken ze echt aan mijn leven en kleuren ze mijn dagen zonder dat het alleen maar exotisch gedachtegoed blijft? Het is nu immers later op de avond… bij die rode wijn.’

Uitgeverij DAMON Isbn 978 94 6036 197 5 | € 29,90 |

Categorie: Boekbespreking, Nieuws Tags: Boeddhisme, cultuur, Hindoeisme, islam, Paul van der Velde

Lees ook:

  1. Engeland en Wales: Steeds meer gevangenen gaan over op het boeddhisme
  2. Geslaagde boeddhistische cultuurdag bij Suiren-Ji
  3. Worstelen met God – Paul van der Velde in Antwerpen
  4. Meer dan 900 oude culturele relikwieën ontdekt in Chinese boeddhistische tempel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.