• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Bespreking – Zwarte magie, demonen en andere redevoeringen

Bespreking – Zwarte magie, demonen en andere redevoeringen

7 november 2023 door Erik Hoogcarspel

Ik kom nu eindelijk bij de eigenlijke beschuldiging van magie. Het vuur daarvan is met een hoop tamtam ontstoken om mijn reputatie schade toe te brengen. De verwachtingen waren hooggespannen, maar het werd een bittere teleurstelling: het beloofde uitstoot louter ouwe wijven praatjes. Hebt u het ooit gezien, Maximus, als hooi vlamvat? Scherp geknetter, een enorme vloed, het vuur grijpt om zich heen maar de brandstof is licht en de brand dooft snel en zonder sporen na te laten. Ziehier de aanklacht in kwestie: begonnen met smaling, aangewakkerd door frasen, maar al snel zonder brandstof, en ongetwijfeld, naar uw oordeel, zonder enig blijvend spoor van laster (bladzijde 78).

Lucius Apuleius was een schrijver en redenaar die leefde in Romeins Noord-Afrika, in wat nu het Noordoosten is van Algerije. Hij werd geboren omstreeks het jaar 124 en overleed ergens in de zeventiger jaren van diezelfde eeuw. Zijn bekendste werk is Metamorphoses, ook wel De Gouden Ezel genoemd. Het is de enige roman die uit die tijd bewaard is gebleven en heeft veel invloed gehad op de westerse literatuur. In de renaissance lieten ook filosofen zich er vaak door inspireren.

Apuleius heeft ons echter nog meer teksten nagelaten, zoals een overzicht van de filosofie van Plato, een boek over logica en een boek over het universum dat aan Aristoteles werd toegeschreven. Daarnaast hebben we ook nog een aantal redevoeringen van hem. De belangrijkste daarvan zijn nu vertaald door Vincent Hunink en uitgegeven door uitgeverij Noordboek. Het boek heeft vier delen. Het eerste deel bevat enkele korte redevoeringen. Het tweede deel bestaat uit een verdediging tegen de beschuldiging om zwarte magie de bedrijven. Door zijn nauwkeurige beschrijvingen geeft de schrijver hier een interessant beeld van de beoefening van zwarte magie in die tijd. Het derde deel gaat over de demon (daimon) van Socrates en over demonen in het algemeen. Demonen waren in die tijd boodschappers van de goden en hulp geesten voor de mensen. Ze zijn later door de kerkvaders verketterd en tot vijand van de mensheid benoemd. Het boek eindigt tenslotte met een deel dat allerhande fragmenten van teksten, korte verhalen en observaties. Het geheel geeft een interessante inkijk in het leven in het Afrika van die tijd.

Zwarte magie

Apuleius had op zeker moment een oudere weduwe getrouwd die al twee zoons had. Blijkbaar waren deze zoons hier na verloop van tijd niet erg enthousiast over, misschien wel omdat hierdoor een deel van de erfenis aan hun neus voorbij zou gaan. Op aanraden van anderen sleepten ze Apuleius voor de rechter op beschuldiging van het bedrijven van tovenarij. Kennelijk bestond de aanklacht uit een hele lijst van beschuldigingen en in zijn redevoering probeert Apuleius deze te weerleggen.

Zo wordt hem verweten dat hij spiegels bezit. Hij weerlegt deze aanklacht door te zeggen dat hij deze spiegels nodig heeft voor praktische doeleinden, onder andere voor zijn onderzoek naar de aard van het licht. Bovendien, zo betoogt hij, is een magiër niets anders dan een Perzische priester, die deskundig is in het door de goden gewenste ritueel. Een magiër is dus geen slecht mens. Het is volgens Apuleius wel zo dat iemand die de principes van de natuur onderzoekt al gauw door de onwetenden werd beschuldigd van goddeloosheid.

In het verdere deel van zijn verdediging gaat Apuleius alle aanklachten na en weerlegt ze. Hierbij komen we vele sappige details van de familiebetrekkingen aan het licht. De tekst zou zonder moeite kunnen worden omgezet in een script voor een volgend seizoen van de serie “Goede tijden, slechte tijden”. Het is met humor geschreven en zit vol verrassende wendingen.

De god van Socrates

Deze redevoering was volgens de vertaler bedoelt om in een theater het publiek te imponeren. Je zou het dus een soort “stand up litterature” kunnen noemen, of misschien “spoken word”. Het niveau van eruditie gaat echter het huidige verre te boven, hij spreekt bijvoorbeeld zowel Grieks als Latijn. Zo haalt hij in het begin de fabel van Aesopus aan, die in 1668 door Jean de la Fontaine in zijn boek Fables, is beschreven als de fabel van Le corbeau et le renard (De raaf en de vos).

Apuleius betoogt dat er twee soorten levende wezens zijn: de mensen en de goden en dat er tussen beide een grote afstand bestaat. Als gevolg hiervan verloopt het contact tussen beide uiterst moeizaam. In sommige culturen helpen de overleden voorouders hier een handje, in het katholicisme zijn het de heiligen, maar in de antieke tijd was dit de taak van een apart soort wezens: de demonen. Het zijn de koeriers tussen hemel en aarde, die het luchtruim bevolken. Demonen zijn, volgens de definitie van Apuleius: levende wezens, verstandelijk van aard, gevoelig van ziel, vluchtig van lichaam en eeuwig van tijd (bladzijde 182). Ze willen bovendien ook bediend worden door rituelen en offers. Dit is trouwens de basis voor wat in de renaissance de spirituele magie zou worden genoemd. In onze tijd vinden we dit nog terug bij mensen die, telkens als ze wat kwijt zijn, Sint Antonius aanroepen.

Zelfs de menselijke ziel wordt soms een demon genoemd, soms al voor deze na de dood het lichaam heeft verlaten. Socrates had het over zijn demon als hij zijn intuïtie of de stem van zijn geweten bedoelde.de beste zorg voor je eigen demon is het praktiseren van filosofie (bladzijde 191).

Florida

De laatste 20 bladzijden van het boek worden gevuld door fragmenten uit het boek Florida. Dit boek is door Hunink in zijn geheel al in het Engels vertaald. Het zijn korte fragmenten, van een halve tot drie en een halve bladzijde lang, die ook weer met veel humor en spitsvondigheid zijn geschreven. Als voorbeeld kan het volgende dienen:

Vogelzang

De filosofie heeft mij namelijk niet zo’n soort spraakvermogen verleend als natuur aan sommige vogels zang heeft toegemeten: kortstondig en tijdgebonden. Zwaluwen klinken ‘s ochtends, cicaden ‘s middags, uilen bij schemer, steenuilen ‘s avonds, nachtuilen ‘s nachts en hanen bij dageraad. Al deze dieren zingen en beginnen als per toerbeurt, met onderling verschillend tempo en verschillende wijs. Het lied van hanen werkt als een wekker, nachtuilen fluiten, steenuilen kwelen, uilen schreeuwen, cicaden sjirpen en zwaluwen krijsen.

Maar een filosoof? Bij hem zijn Rede en rede ononderbroken van duur, achtenswaardig om te horen en nuttig om te begrijpen. Ja, ze zingen elke wijs (bladzijde 207).

 Ten slotte

Het is een interessant boek en het leest prettig. De vertaling is vlot en Apuleius schrijft met humor en weet waar hij het over heeft. Hij is erudiet zonder al te wijdlopig te worden of te pochen. Het boek is een rijke bron van informatie over de filosofie en het leven en het gedachtengoed van het vroeg-Romeinse rijk. Je moet er echter de tijd voor willen nemen om er ten volle van te kunnen genieten. We mogen de vertaler en de uitgever dankbaar zijn voor dit nieuwe juweeltje.

 Vincent Hunink (vert.): Apuleius. Zwarte magie & andere redevoeringen, Noordboek, Gorredijk 2023, paperback, 240 bladzijden.
Engelse vertalingen op het internet:
https://www.vincenthunink.nl/floridabook.htm
https://www.gutenberg.org/files/26294/26294-h/26294-h.htm

Categorie: Boekbespreking, Natuur Tags: Aesopus, Afrika, Aristoteles, demonen, Florida, goddeloosheid, Jean de la Fontaine, Lucius Apuleius, magie, mensen en goden, Metamorphoses, natuur, Plato, Sint Antonius, Socrates, spiegels, Vincent Hunink

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. De sprinkhaan, het spel, het leven en Utopia
  3. Erik- Bespreking – Denken voor managers
  4. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.