• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Hoe dommer het volk, hoe beter de redenaar

Hoe dommer het volk, hoe beter de redenaar

8 augustus 2023 door Erik Hoogcarspel

Cicero was en is nog steeds bekend als een meester van de welsprekendheid. Hij heeft daarnaast enkele boeken geschreven over politiek, filosofie en veel brieven nagelaten. Hij werd geboren in het jaar 106 v.j. in Rome, waar hij ook opgroeide. Later heeft hij veel gereisd in Griekenland en klein Azië, waar hij bij verschillende bekende redenaars en filosofen in de leer ging. Zijn carrière verliep voorspoedig, hij werd zelfs consul. Gedurende deze tijd maakte hij echter weinig vrienden. Hij was in het jaar 44 v.j. getuige van de moord op Julius Caesar. In het jaar daarop kwam hij op een dodenlijst terecht en moest vluchten, maar tijdens zijn vlucht werd hij geëxecuteerd.

Onder advocaten

De tekst van het boek, dat nu voor het eerst in het Nederlands is vertaald door Vincent Hunink, is door Cicero zelf geschreven in het jaar 46 v.j. Het is een weergave van een gesprek dat hij toen had met twee jongere vrienden en bewonderaars, Marcus Brutus en Titus Pomponius (Atticus). Op hun verzoek geeft Cicero een exposé van alle redenaars die hij zich kan herinneren, zowel uit Griekenland als uit Italië. Het boek is als zodanig dus een hele lange opsomming. Er worden meer dan 500 namen genoemd, waarvan er maar enkelen bij de meeste lezers bekend zullen zijn. Daarnaast komt het regelmatig voor dat verschillende redenaars dezelfde naam hebben. Dit blijkt uit het alfabetisch overzicht dat de vertaler aan het einde van het boek heeft toegevoegd. Gelukkig houdt Cicero zich aan de historische volgorde, zodat er toch nog enige lijn in de tekst valt te bespeuren. De meest interessante passages zijn de commentaren en uitweidingen, die hier en daar de opsomming een beetje draaglijk maken voor de lezer.

Soepel omgaan met de waarheid

Alle deelnemers aan het gesprek zijn het erover eens dat Cicero de beste redenaar is, Cicero zelf ook. Hij geeft enkele voorbeelden van hoe hij door zijn woordkeuze en stijl voor verschillende mensen vrijspraak heeft weten te bewerkstelligen. Je mag daarbij als redenaar best wel wat speels omgaan met de waarheid. Je kunt bijvoorbeeld hier en daar wel een jaartal veranderen of een feit verzinnen als je dit goed uitkomt. Na de lezer dus op deze manier indirect te hebben duidelijk gemaakt dat hij ook deze tekst cum grano salis (met een korrel zout) moet lezen, gaat Cicero onverdroten door met zijn opsomming.

Je kunt het aan de tekst zelf niet zien, maar hij was volgens eigen zeggen een voorstander van rijk geornamenteerde redevoeringen met mooie volzinnen en een regelmatige cadans. De meer sobere en feitelijk ingestelde stijl van de Griekse redenaars vond hij maar armoedig. Italianen houden nu eenmaal van opera.

Het belangrijkste is bij een redevoering dat je het publiek iets nieuws vertelt, het amuseert, vertrouwen wekt en emoties losmaakt. Dit is trouwens een vrije interpretatie van de drie criteria die in Griekenland golden: logos (de rede moet een logische structuur hebben), ethos (de rede moet tot gedragsverandering aanzetten) en pathos (de rede moet ontroeren). Cicero is hierbij een zeker populisme niet vreemd. Als enige norm voor een goede redevoering noemt hij namelijk het effect dat ze heeft op het publiek. De redenaar amuseert het publiek niet om het even van zorgen te bevrijden, maar om het vertrouwen ervan te winnen. Als dit is gelukt, kunnen de deskundigen alleen maar concluderen dat het een goede redevoering was. Met andere woorden hoe dommer het volk, hoe beter de redenaar.

De vraag of degene die dankzij een goede verdediging wordt vrijgesproken wel of niet schuldig is, komt merkwaardig genoeg helemaal niet aan de orde. Onwillekeurig moet je dan denken aan de rechtszaken die nu lopen tegen de vorige president van de Verenigde Staten. Cicero zou ongetwijfeld geen moment geaarzeld hebben om zijn verdediging op zich te nemen en glashard zijn onschuld volhouden. Het gaat de heren alleen maar om de macht die je als redenaar kunt uitoefenen, over de gevolgen daarvan maakt niemand zich druk. Hieruit laat zich de vreugde en opluchting begrijpen, die de executie van Cicero bij sommige mensen teweegbracht.

Conclusie

Dit boek is beslist niet geschikt voor lezers die graag iets willen weten van de Romeinse filosofie of geschiedenis. Eigenlijk heb je die kennis al nodig als je begint te lezen. Er wordt veelvuldig verwezen naar de geschiedenis van de Romeinse politiek, maar de vertaler heeft het niet nodig gevonden om hierbij enige toelichting bij te geven. De lezer zou eens door voetnoten te veel belast kunnen worden. De vertaler maakt het de lezer liever gemakkelijk door hem of haar vol onbegrip verder met de tekst te laten doormodderen. Zelfs woorden als “consul”, “Driemannen” en “Honderdmannen” worden niet toegelicht. De rol die Cicero speelde in de Romeinse politiek wordt ook nergens uitgelegd.

Je zou verwachten van een goede redenaar dat hij teksten produceert die in elk geval voldoen aan de normen waarmee hij andere redevoeringen beoordeelt. Daar heb ik als lezer echter niets van gemerkt. Er zitten bovendien een paar hinderlijke fouten in de vertaling, waardoor de lezer al gauw het vertrouwen verliest. Ik noem enkele voorbeelden: “van “nee” knikken” (bladzijde 21), “set regels” (bladzijde 23), “toentertijd” (bladzijde 27) en “plus” als eerste woord in een nieuwe zin (bladzijde 26). Bovendien gebruikt de vertaler een aantal anglicismen die totaal niet in het register passen, zoals credits (bladzijde 65), power (bladzijden 23 en 88), relaxter (bladzijde 137) en speeches (komt regelmatig terug). Dit soort woorden zijn als een kersenpit in de pruimenjam, ze passen heel goed in een zelfhulpboek voor managers, maar niet in een conversatie tussen Romeinse oratoren.

Het boek is dus een aanwinst voor hen die hun verzameling Cicero-vertalingen compleet willen hebben en voor hen die al goed ingevoerd zijn in de antieke politieke geschiedenis, maar nog even de puntjes op de i willen zetten. Voor de meeste lezers zal het boek taaie kost zijn en weinig informatief.

Vincent Hunink (vert.): Marcus Tullius Cicero, Romeinse redenaars, Noordboek Filosofie, Gorredijk 2023, paperback, 190 bladzijden.

Categorie: Boekbespreking, Geluk Tags: Cicero, ETHOS, Griekse redenaars, hoe beter de redenaar, Hoe dommer het volk, Julius Caesar, logos, macht, Marcus Brutus en Titus Pomponius, pathos, populisme, Romeinse politiek, Vincent Hunink

Lees ook:

  1. Boeken – ‘Sex and Violence in Tibetan Buddhism: The Rise and Fall of Sogyal Rinpoche’
  2. Boeken – Het wendbare verleden
  3. CCP publiceert boek over Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law
  4. De lege plek van de democratie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.