• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

6 maart 2023 door Erik Hoogcarspel

Bij het beschrijven van wetenschappelijke inzichten ligt meestal “de nadruk op de resultaten, bijvoorbeeld over exotische deeltjes zoals neutrino’s, onverwacht gedrag in verre sterrenstelsels, of foto’s van zwarte gaten, of de vondst van een nieuw grootst bekend priemgetal. Wat ik zelf vooral mis bij dergelijke beschrijvingen is dat het alleen gaat over de resultaten die als leek maar half kunt begrijpen en helemaal geen gevoel geeft voor de weg daar naartoe … in de uiteindelijke publicaties ligt de nadruk op de verkregen resultaten, en is vaak van het enorme gepuzzel en de vele mislukte pogingen weinig meer zichtbaar.” (bladzijde 17)

De schrijver van dit boek, Hans Zantema, was hoogleraar wiskunde en informatica. In de 40 jaar dat hij onderzoek deed heeft hij zich met veel zaken beziggehouden die niet zo gemakkelijk aan leken uit te leggen zijn. Hij kwam echter ook vaak verrassende observaties tegen waarvoor geen specialistische kennis nodig is. In dit boek wil hij de lezer ‘betrekken in een wetenschappelijk avontuur’ waarbij de resultaten van deze observaties worden uitgelegd. De lezer wordt bovendien af en toe uitgenodigd om met opdrachten zelf aan de slag te gaan. Het bijzondere van dit boek is dat de schrijver de lezer afraadt om het van begin tot eind in een ruk uit te lezen. Dit deed hij zelf ook niet met de artikelen die hij onder ogen kreeg. Sommige stukken sloeg hij over, omdat hij ze niet relevant vond, maar hij kon ook een hele dag een enkele pagina bestuderen. Het boek bevat wiskundige figuren, wiskundige bewijzen, puzzels, probleemstellingen en allerhande theorieën. Zantema is er zich van bewust dat niet iedereen dezelfde interesses heeft en hij vindt het prima als lezers gedeeltes van het boek overslaan.

Getallen

Het begrip oneindigheid heeft mensen altijd gefascineerd. Het is onvoorstelbaar, gaat alle begrippen te boven, maar lijkt aan de andere kant toch ook weer voor de hand te liggen. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk om in te zien dat je tot in het oneindige kunt doortellen. Als iemand zegt dat hij het grootste getal heeft gevonden, kun je deze persoon eenvoudigweg corrigeren door bij dit grootste getal een op te tellen. Dit is eigenlijk een weerlegging door middel van inductie. Het gaat er namelijk niet om hoe groot het grootste getal is, maar om het feit dat je bij elk getal altijd iets kunt optellen. Dit wil zeggen: welk getal je ook kiest, dat getal plus een is opnieuw een getal. Inductie betekent hier dat je iets aantoont van een bepaald getal en dan laat zien hoe dat er geldt voor het volgende getal. Dit geldt dan ook voor het getal dat daar weer achteraankomt en daarmee weet je hoe het zit met de rest van de getallen, ook als die rest oneindig groot is.

Met behulp van deze methode van inductie bewijst Zantema vervolgens dat het rekenen dat we op de lagere school hebben geleerd echt klopt. Dit laatste is goed nieuws, maar daarom gaat het hem natuurlijk niet. Hij wil de lezer laten zien hoe elegant deze manier van bewijsvoering kan zijn.

In het derde hoofdstuk komen de negatieve getallen en de breuken aan de beurt en vervolgens de zogenaamde reële getallen, waaronder de wortels en het getal π. Dit getal heb je nodig om de omtrek van een cirkel te berekenen, het is de middellijn vermenigvuldigd met π.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij het lezen van de beide hoofdstukken over de zogenaamde numerieke wiskunde het advies van Zantema heb opgevolgd en niet alle redeneringen tot in de details heb gevolgd.

 Oneindigheid

Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij. Als dit met een enkele nieuwe gast lukt, moet dit echter ook lukken met oneindig veel nieuwe gasten. De ene oneindigheid slokt de andere dus op. De moraal van dit verhaal is dat het begrip ‘vol’ moeilijk toe te passen is op iets dat oneindig is. Een eenvoudiger voorbeeld, dat niet met zoveel woorden in het boek genoemd wordt, is dat het omgekeerde van elk getal tussen nul en een ligt. Het omgekeerde van een getal krijg je door er een ‘gedeeld door’ van te maken, dus het omgekeerde van het getal 5 is het getal 1/5. Er liggen dus oneindig veel getallen tussen 0 en 1, net zoveel als tussen 1 en oneindig.

Figuren

In hoofdstuk zes komen eindelijk de stapfiguren aan de beurt en dan wordt het boek voor de leek wat aantrekkelijker om te lezen, alhoewel de theorie al gauw een beroep doet op wiskunde voor gevorderden. Ik denk tenminste niet dat de gemiddelde lezer zijn kennis van de goniometrie nog paraat heeft. Zantema introduceert de lezer nu in de edele kunst van het programmeren, met name in de programmeertalen Python en Lazarus. Deze kun je eenvoudig op je computer installeren en je hebt geen bijzondere kennis nodig om ermee te werken. Hierdoor kan de lezer die er een laptop of computer bijhaalt, zelf de figuren op het scherm toveren.

De eenvoudigste patronen krijg je als je gebruik maakt van herhalende rijen van getallen. Als je het toeval in het spel brengt, worden de patronen grilliger. Een ander soort figuren krijg je door de spiraalrijen, rijen die op een regelmatige manier veranderen. Je staat ervan versteld als je ziet hoeveel verschillende mooie figuren er ontstaan als je de getallen laat variëren. Daarbij is enige begeleiding onontbeerlijk, want niet elke waarde levert een mooi plaatje op. Zantema probeert uit te leggen waarom dit zo is, maar daarbij heeft hij een hoop formules nodig en dat is alleen besteed aan een geduldige lezer met een stevige wiskundige ondergrond.

Fractalen

Een bijzonder soort stapfiguren zijn de oneindige figuren die niettemin een vast patroon hebben. Zantema noemt ze fractalen en een bekend voorbeeld ervan zijn de Mandelbrotfiguren. Dit zijn holistische figuren, dat wil zeggen dat in elk willekeurig stukje de complete figuur weer terug te vinden is. Fractalen zijn tekeningen die bestaan uit patronen die op regelmatige manier steeds in de tekening terugkomen, maar die oneindig ver door kunnen gaan. Een van de eerste wiskundigen die dit soort figuren ontdekte was de Zweedse wiskundige Helge von Koch. Hij kwam op het idee om een lijn in drie stukjes te verdelen en het middelste te vervangen door twee lijnen die even lang waren als bij de andere, dus ___ wordt _/\_. De nieuwe lijn is net zo lang als de vorige en dat betekent dat je dit proces kan toepassen op de vier lijnstukken van de nieuwe figuur en dit verder oneindig lang kunt herhalen. Als je hier wat mee speelt krijg je zelfs figuren die lijken op een sneeuwvlok.

Conclusie

Er zijn op internet heel veel afbeeldingen van fractalen en Mandelbrotfiguren. Je hoeft alleen maar het woord in een zoekmachine in te typen en je krijgt de meest fantastische afbeeldingen te zien. Het is mooi dat er nu over de achtergrond en de wiskunde ervan een boek in het Nederlands is verschenen. Het is echter voor het grootste deel een boek voor mensen die redelijk ingevoerd zijn in de wiskunde en gewend zijn aan het wiskundige taalgebruik. Het is bovendien opgezet als een wiskunde boek, met veel formules, stellingen en bewijzen. Je moet als lezer bovendien wel van wiskundige puzzels houden. Het is dus een boek met een beperkte doelgroep, maar voor iemand die daar deel van uitmaakt een interessant ‘wetenschappelijk avontuur’.

Hans Zantema: Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen, Noordboek, Gorredijk 2023, paperback 240 bladzijden met illustraties

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Pakhuis van Verlangen Tags: David Hilbert, fractalen, Hans Zantema, Mandelbrotfiguren., oneindigheid, Spelen met oneindigheid, stapfigren, verrassende figuren en patronen

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Suzanne zegt

    7 maart 2023 om 11:37

    Ik begrijp het niet helemaal:

    Een eenvoudiger voorbeeld, dat niet met zoveel woorden in het boek genoemd wordt, is dat het omgekeerde van elk getal tussen nul en een ligt. Het omgekeerde van een getal krijg je door er een ‘gedeeld door’ van te maken, dus het omgekeerde van het getal 5 is het getal 1/5. Er liggen dus oneindig veel getallen tussen 0 en 1, net zoveel als tussen 1 en oneindig.

    De getallen tussen 0 en 1 kunnen toch niet oneindig zijn want ooit wordt het 1. Ik geef meteen toe dat ik wiskunde buitengewoon moeilijk vond maar ik doe echt mijn best het te begrijpen!

    Met vriendelijke groet,

    Suzanne

    • M.J. Prins zegt

      7 maart 2023 om 17:14

      Dat is het hem nu net Suzanne… Het is hetzelfde theoretische probleem als het ‘nooit kunnen brereiken van de overkant van de straat’. Je komt namelik eerst op de helft van die straat en daarna op helft van de helft en ga zo maar door. Dit kun je tot in het oneindige volhouden, waardoor je IN THEORIE nooit de overkant bereikt. De praktijk is gelukkig anders. Advies: probeer het niet met je verstand te begrijlen. Accepteer de theorie (Niks mis mee) en accepteer de praktijk (ook niks mis mee).

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens