• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – gratis geld voor iedereen

Boeken – gratis geld voor iedereen

7 november 2020 door de redactie

Het probleem is niet dat we het niet goed hebben. Het probleem is dat we niet weten hoe het beter kan.

In deze internationale bestseller laat Rutger Bregman zien hoe ideeën de wereld kunnen veranderen. Iedere mijlpaal van beschaving – van het einde van de slavernij tot het begin van de democratie – was ooit een utopische fantasie.

Nieuwe utopieën zoals een gegarandeerd basisinkomen en een werkweek van 15 uur kunnen ook werkelijkheid worden. In onze tijd.

In een interview in het AD zegt Bregman: ‘Mijn stelling in Gratis geld voor iedereen is dat armoede niet een gebrek aan karakter is, maar een gebrek aan geld. Dus stel ik voor radicaal anders te gaan denken en iedereen een basisinkomen te geven. Zonder voorwaarden of regels.

De twee standaardreacties zijn: 1. ‘Dan gaan mensen toch niet meer werken en het geld besteden aan drugs of alcohol en 2: ‘Dat kunnen we toch helemaal niet betalen?’. Dan vertel ik over eerdere experimenten met het basisinkomen en het overweldigende wetenschappelijke bewijs dat mensen juist wel blijven werken, de ziektekosten dalen en de schoolprestaties van kinderen verbeteren. Grappig genoeg is een basisinkomen voor iedereen juist goedkoper. Want armoede, dát is pas duur.’

Rutger Bregman (1988) is historicus. In 2012 publiceerde hij Met de kennis van toen; een jaar later volgde het veelgeprezen De geschiedenis van de vooruitgang (bekroond met de Liberales-prijs voor het beste boek van 2013). De vertaling van Gratis geld voor iedereen verschijnt in 32 landen. Begin 2019 gaf Rutger een speech in Davos die de wereld over ging en meer dan 30 miljoen keer werd bekeken. Zijn nieuwste boek is De meeste mensen deugen – Een nieuwe geschiedenis van de mens.

‘De Nederlandse historicus die de wereld over ging’ – BBC
‘Duizelingwekkend erudiet’ – Le Monde
‘Luister naar Rutger Bregman. Hij heeft een grote toekomst in het vormen van de toekomst.’ – The Observer
‘Schaamteloos grote ideeën, een genot om te lezen.’ – de Volkskrant
‘Een onstuimig goed boek’ – The Independent
‘Overtuigend’ – Los Angeles Review of Books
‘Een verademing’ – Rolling Stone
‘Een van de invloedrijkste politieke denkers’ – De Morgen
‘Een boek van verlichting’ – Shincho (Japan)
‘De nieuwe Mister Utopia’ – Repubblica
‘Gratis geld’ verovert de wereld’ – AD
‘Bregman zette vier jaar geleden het basisinkomen op de politieke agenda’ – Tegenlicht

Auteur: Rutger Bregman. Uitgever: de Correspondent BV. Nederlands Paperback 9789083000787 Druk: 1 september 2019,  256 pagina’s.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek Tags: armoede, basisinkomen, Gratis geld voor iedereen, Rutger Bregman

Lees ook:

  1. Invoering van het basisinkomen – open brief aan Zijne Majesteit de Koning
  2. Boeken – The Buddha on Wall Street
  3. ‘Basisinkomen als fundament voor nieuw systeem na toeslagenaffaire’
  4. Onvoorwaardelijk basisinkomen – actiedag in Amsterdam – optocht & symposium

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    9 november 2020 om 13:23

    De twee standaard bezwaren ‘Mensen gaan profiteren’ en ‘Het is onbetaalbaar’ zijn oordelen zonder kennis van zaken. Het basisinkomen is een collectieve verzekering voor ieders bestaanszekerheid. Met andere woorden: collectieve solidariteit. De twee bezwaren gaan in feite over de uitvoering, niet over het principe van de solidariteit.

    Het is een feit dat voor sommige mensen het basisinkomen een persoonlijke reden zal zijn om zich niet maatschappelijk nuttig te maken. Maar sociaal-economisch is dat kleine percentage ‘uitvreters’ geen reden om het plan af te wijzen. En al helemaal geen reden om het plan uit te voeren. Elke verzekeringsinstantie weet dat een klein percentage verzekerden misbruik zal maken en voor geen enkele verzekeraar is dat een reden om niet te verzekeren.

    Dat het onbetaalbaar is is een non-argument. Er is geld genoeg. Het is een kwestie van herverdeling en weten politiek-economen die het solidariteitsprincipe onderschrijven wel raad mee.

  2. Ujukarin zegt

    9 november 2020 om 13:44

    Het standaardbezwaar ‘mensen gaan profiteren’ is voldoende om te concluderen dat dit boeddhistisch gezien zwaar onethisch is. Als boeddhist vind ik ‘sociaal-economische’ argumenten beduidend minder belangrijk dan boeddhistische ethiek, en ik kan er lichtelijk verbijsterd over zijn dat anderen die ethiek blijkbaar irrelevant vinden.
    En die conclusie dat het onethisch werkt is blokkerend, ik vind het een zinloos plan. In Nederland bieden wij al Bijstand en andere vangnetten aan 90-95% van de mensen die ook met basisinkomen gedekt zouden worden. En die uitkeringen zijn wél ethisch uitlegbaar omdat ze alleen zijn voor wie niet kan werken, niet voor wie niet wenst te werken. Net zoals kinderbijslag zeer uitlegbaar is, hij helpt mensen die het wat zwaarder hebben met iets waar uiteindelijk de hele maatschappij baat bij heeft.
    “Werk naar vermogen en neem alleen wat nodig is” vormt de basis van een dana-economie. Uitvreters die dat eerste willen weglaten zijn egoïsten die je als boeddhist écht niet zou willen steunen; ‘kijk niet naar wat de mensheid voor jou moet doen, kijk wat jij voor de mensheid kunt doen’ (een der verre voorgangers van President-elect Biden).

    With folded palms,

  3. Piet Nusteleijn zegt

    9 november 2020 om 14:00

    Het invoeren van een basisinkomen vinden we (vooralsnog) een zeer goede gedachte.
    Bestaanszekerheid. Reden om het boek van Rutger Bregman ’s goed te bestuderen.
    Kregen we ook nog’s een gratisgeld-bon, een boekenbon, niet dat we te gierig zouden zijn om zelf dit boek te betalen. Heerlijk toch!
    Verder voel ik er veel voor om dat vervelende woord “uitvreter” niet meer te gebruiken. Bah!

    • G.J. Smeets zegt

      9 november 2020 om 17:25

      Piet, het woord ‘uitvreter’ is m.i. een heel goede term om er profiteurs mee aan te duiden. Profiteurs heb je in elke sangha, parochie, gemeenteraad of collectieve verzekering. We kennen de schandaal-verhalen.

      Het Centraal Bureau Statistiek (zie zijn website) laat weten dat Nederland anno 2020 ruim tweehonderdduizend (200.000) miljonairs telt. Dat zijn evenzovele profiteurs van het huidige sociaal-economische systeem. Van mij mag elke miljonair profiteren van het basisinkomen zoals hij nu ook profiteert van de AOW. Dat er tweehonderdduizend van die profiteurs in NL zijn is geen argument om de rest van de bevolking het basisinkomen te ontzeggen. Uitvreters zijn onuitroeibaar en ze horen er gewoon bij.

  4. Ujukarin zegt

    9 november 2020 om 14:26

    Okay @GJ laten we even terzijde want die had zelf al gezegd de discussie te stoppen, in dat andere (toch wel erg erop lijkende) topic.
    @Piet, kun jij me dan misschien uitleggen waarom ik, aanhanger van de Dana-economie, sympathie zou moeten hebben en zelfs gratis geld zou moeten uitdelen aan mensen die fundamenteel niet WENSEN te werken? Dus weliswaar van de samenleving willen nemen maar niet willen geven?
    Ik vind ze toch erg dicht bij de Russische romanpersonage Oblomov liggen, of een Uitvreter maar dan de bewuste versie, niet de tragikomische Nescio-versie. Maar misschien mis ik iets?

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is alles op één kaart zetten
    • Het jaar 2023 – dag 140 – taalzorger
    • Het teken van een groot man
    • VrijdagZindag – Mijn complottheorie
    • Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens