Ons brein staat bijna altijd aan. Die voortdurende overprikkeling is niet alleen dodelijk voor onze creativiteit, maar kan op langere termijn ook stress en burn-out veroorzaken. Om je hersenen gezond en veerkrachtig te houden, moet je ze de kans geven om af en toe goed uit te rusten en offline te gaan. Anders neemt de plasticiteit van je hersenen onmiddellijk af. Maar hoe kun je dat concreet doen, je brein rust gunnen? Want ook als we tv-kijken of slapen is ons brein hard aan het werk.

Rust voor je brein brengt een mooie balans tussen nieuw en vertrouwd, tussen inzicht en praktische tips, tussen lichaam en geest, en sinds dit boek kan ik eraan toevoegen: tussen on- en offline.

– uit het voorwoord van Marc Buelens, emeritus hoogleraar aan de Universiteit Gent en de Vlerick Leuven Gent Management School.

Rust voor je brein. Train je offline brein en versterk je veerkracht, creativiteit en empathie.

De nieuwste neurowetenschappelijke studies over het belang van netwerken in onze hersenen tonen overduidelijk aan dat we ons brein af en toe in offline modus moeten zetten als we de ratrace van elke dag willen overleven.

In dit boek legt stressexpert Luc Swinnen niet alleen uit waarom die breinrust voor je hersenen zo belangrijk is, hij gaat ook dieper in op wetenschappelijk onderzochte methodes die je kunnen helpen om veerkrachtiger, creatiever en empathischer in het leven te staan.

Luc Swinnen: ‘Wetenschappers hebben in ons brein een aantal netwerken geïdentificeerd die verafgelegen hersendelen met elkaar verbinden. Zo is er het online breinnetwerk. Als dat actief is, ben je gefocust op een bepaalde taak: je lost een crisis op, beantwoordt de ene email na de andere of managet je huishouden. Daarnaast hebben we een soort rustnetwerk of offlinebrein, dat lekker actief is als je aandacht naar binnen gericht is. Je zit bijvoorbeeld rustig op een bankje in de zon en plots krijg je werkelijk briljante invallen.

Beide netwerken zijn ontzettend belangrijk, maar helaas komt vandaag ons offline brein veel te weinig aan zet. Dat is erg jammer, want net dat breinnetwerk laat ons toe om veerkrachtig, creatief en empathisch in het leven te staan. Het zijn alle drie vaardigheden die ons kunnen helpen een antwoord te vinden op de eisen en uitdagingen van de 21ste eeuw.

Als we maximaal op ons offlinebrein inzetten, kunnen we de robot- en AI-oorlog winnen. Dan zullen we wel moeten leren om het nietsdoen en het dagdromen in ons leven toe te laten, te oefenen en in te bouwen. In dit boek wil ik je tonen hoe je dat kunt doen.’

Dr. Luc Swinnen is een internationaal erkende expert op het vlak van stress en burn-out. Hij weet als geen ander wetenschappelijke inzichten te vertalen naar een breed publiek. Van zijn boeken werden al vele tienduizenden exemplaren verkocht.

Rust voor je brein – ISBN 978 94 014 6593 9 | 224 blz. -Paperback met flappen | € 19,99 – Verschijnt eind maart – uitgeverij Lannoo.

Categorieën: Boekbespreking, Gezondheid, Geluk
Tags: , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

2 reacties op Boeken – Waarom heerlijk nietsdoen van grote waarde is voor je hersenen

  1. Ferdy Bossy schreef:

    Vreemd je brein rust geven met het lezen van een boek.
    Wat is het verschil met overige media, we gebruiken ons brein altijd.
    Behalve in vegatieve toestand (coma)

  2. Nico Commandeur schreef:

    Ferdy

    Dit gaat over een boek waarin wordt beschreven hoe je meer gebruik kunt maken van je offlinebrein. Er wordt nergens gesproken dat het lezen van een boek hiertoe bijdraagt.