• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Boeken – De dag dat Boeddha lachte

Boeken – De dag dat Boeddha lachte

12 maart 2020 door de redactie

Als onderzoeker en journalist Arjan Mulder het boeddhisme ontdekt, verdwijnt zijn geloof in wetenschap en techniek: om de grote problemen van nu op te lossen is meer nodig dan geloven in onszelf. Zijn nieuwste boek, met vijftien uitdagende reisverhalen, beschrijft die inzichten op een intrigerende manier. Blijft maakbaarheid het streven, of gaan we naar een wijs en prettig bestaan?

Het boek ‘De dag dat Boeddha lachte’ laat zien waarom onze westerse aanpak van problemen niet werkt. De mythe van de maakbaarheid loopt vast. Stap voor stap wordt het sprookje ontrafeld en wordt duidelijk dat onze moderne wereld op drijfzand is gebouwd: tijd, kennis, economie, gezondheid, geluk en macht zijn niet maakbaar. De reisverhalen laten zien hoe oude oosterse wijsheid – dat wil zeggen acceptatie als kern van handelen – een veel krachtiger middel is om onze huidige uitdagingen te benaderen. De oude inzichten zijn actueler en bruikbaarder, dan ze voor veel mensen lijken te zijn. Een intrigerend boek over kansen en keuzes maken; een brug tussen oosters en westers denken.

‘De dag dat Boeddha lachte’ is een vervolg op ‘Als Boeddha Darwin kende’, dat precies een jaar geleden bij dezelfde uitgever verscheen. Het zijn boeken voor wie van reizen houdt, en daarbij op een speelse manier de kracht van de oosterse benadering wil leren kennen. De boeken van Arjan Mulder lezen als spannende romans. Actueel en inspirerend, en keren ons westerse denken om.

Arjan Mulder (1958) begint zijn loopbaan als onderzoeker in de revalidatie. Na zijn wetenschappelijke promotie wordt hij docent en reisjournalist, ontdekt het boeddhisme en zegt de wetenschap vaarwel.

ISBN 9789402190205 – Singel Uitgeverijen – Aantal pagina’s: 170 – Prijs: € 20,00.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Nieuws, Reisverslagen Tags: Arjan Mulder, de dag dat Boeddha lachte, handelen, maakbaarheid, sprookje, vastlopen, wereld

Lees ook:

  1. Boeken – ‘Als Boeddha Darwin kende’ – oosters denken voor westerlingen
  2. Gratis boek – ‘Koeien denken niet’
  3. Boeken – ‘Fijn, zo’n brein’
  4. Vandaag 24 uur zitten voor onze mooie planeet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    12 maart 2020 om 23:46

    Had de Boeddha eigenlijk humor? Maakte hij weleens een grapje? Een serieuze vraag. Maakte hij weleens een prank (geintje, lolletje)?
    Ik meen het.

    • Rafael zegt

      13 maart 2020 om 14:22

      bolletje, zou er een reden zijn, dat hij niet/nooit zou lachen? Ik heb vaak het gevoel dat lachen je heel dicht bij je natuurlijke ik brengt.

    • G.J. Smeets zegt

      13 maart 2020 om 16:07

      Ik kan me niet voorstellen dat de mens Gautama Shakyamuni geen grapjes heeft uitgehaald of verteld. Hoe groter de geest, hoe speelser het beest. Dat gold toen net als nu.
      Maar ja, de Boeddha is geen mens maar een literair personage, net zoals Christus-de-zoon-van god en Mohammed-de-profeet-van-god.

      Voor zover ik weet maakt het literaire personage ‘Boeddha’ nergens een kwinkslag of een geestige opmerking of geeft hij een mop ten beste. Christus en Mohammed ook niet, trouwens. Voor spirituele geestigheid kun je beter elders terecht.

  2. Arjan Mulder zegt

    13 maart 2020 om 14:07

    Die dag komt nog.
    Het boek vertelt wanneer.

  3. bolletje zegt

    13 maart 2020 om 17:17

    Ja, de boeken die ik over hem las, in die boeken maakte hij nooit een ‘prank’ ( een grap ). In die boeken is hij altijd heel aardig, heel rustig. Heel sereen. De perfecte schoonzoon.
    Maar toch is hij ook niet echt menselijk. Want bij menselijke types, horen ook die rafelrandjes. Een mens is nooit zwart/wit. Een mens is altijd grijs.
    Een boek dat ik bijv over de Boeddha las, trachtte de Boeddha menselijker te maken, volgens de schrijver van dit boek.Toch is dit wat mij betreft niet helemaal gelukt. Omdat de Boeddha toch wel heel perfect is, in het boek.Een beetje té perfect, om menselijk te zijn. Ook prima, maar dan is het dus meer een concept, een entiteit. Net als Jezus meer een spreekbuis is voor God, dan dat hij daadwerkelijk een méns is, met een karakter, met hobby’s, met angsten, met lusten, met grillen etc.

    De pranks, de grappen, de grollen. Dat is altijd meer voorbehouden aan de satan, in de religies.
    Zo was die schrijver van de satans bijbel ( Anton LaVey) ook een Circusfiguur. LaVey werkte altijd in het circus. Hij was een prankster/nar in het circus.
    De satan zou ook de ‘prankster’ zijn, volgens LaVey. De spot zou namelijk het aardse zijn. Spot, humor, malligheid, seks, geweld. Dat zou allemaal aan het aardse toebehoren.

    Heren als de Boeddha en Jezus, die branden zich daar dan niet aan. Die staan daar dan boven. Maar doordat zij daarboven staan, kunnen wij ons minder goed met hen identificeren. Iets dat misschien ook niet eens de bedoeling is? Wie zal het zeggen?

    Censor: Tussen het vraagteken en de laatste letter van de zin staat nooit een spatie. De Boeddha was een ongeletterde, kon waarschijnlijk niet lezen of schrijven. Jij wel, bolletje.

    • Arjan Mulder zegt

      13 maart 2020 om 19:06

      De lach in het boek is een genoegzame, tevreden lach. Contemplatief haast.
      Daarnaast: ‘enlightment is just having a good laugh’, volgens niet de minsten. Wat maakt het uit.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
28 jan
Cursus leren mediteren
28 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens