• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Boeken – De dag dat Boeddha lachte

Boeken – De dag dat Boeddha lachte

12 maart 2020 door de redactie

Als onderzoeker en journalist Arjan Mulder het boeddhisme ontdekt, verdwijnt zijn geloof in wetenschap en techniek: om de grote problemen van nu op te lossen is meer nodig dan geloven in onszelf. Zijn nieuwste boek, met vijftien uitdagende reisverhalen, beschrijft die inzichten op een intrigerende manier. Blijft maakbaarheid het streven, of gaan we naar een wijs en prettig bestaan?

Het boek ‘De dag dat Boeddha lachte’ laat zien waarom onze westerse aanpak van problemen niet werkt. De mythe van de maakbaarheid loopt vast. Stap voor stap wordt het sprookje ontrafeld en wordt duidelijk dat onze moderne wereld op drijfzand is gebouwd: tijd, kennis, economie, gezondheid, geluk en macht zijn niet maakbaar. De reisverhalen laten zien hoe oude oosterse wijsheid – dat wil zeggen acceptatie als kern van handelen – een veel krachtiger middel is om onze huidige uitdagingen te benaderen. De oude inzichten zijn actueler en bruikbaarder, dan ze voor veel mensen lijken te zijn. Een intrigerend boek over kansen en keuzes maken; een brug tussen oosters en westers denken.

‘De dag dat Boeddha lachte’ is een vervolg op ‘Als Boeddha Darwin kende’, dat precies een jaar geleden bij dezelfde uitgever verscheen. Het zijn boeken voor wie van reizen houdt, en daarbij op een speelse manier de kracht van de oosterse benadering wil leren kennen. De boeken van Arjan Mulder lezen als spannende romans. Actueel en inspirerend, en keren ons westerse denken om.

Arjan Mulder (1958) begint zijn loopbaan als onderzoeker in de revalidatie. Na zijn wetenschappelijke promotie wordt hij docent en reisjournalist, ontdekt het boeddhisme en zegt de wetenschap vaarwel.

ISBN 9789402190205 – Singel Uitgeverijen – Aantal pagina’s: 170 – Prijs: € 20,00.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Nieuws, Reisverslagen Tags: Arjan Mulder, de dag dat Boeddha lachte, handelen, maakbaarheid, sprookje, vastlopen, wereld

Lees ook:

  1. Boeken – ‘Als Boeddha Darwin kende’ – oosters denken voor westerlingen
  2. Gratis boek – ‘Koeien denken niet’
  3. Boeken – ‘Fijn, zo’n brein’
  4. Vandaag 24 uur zitten voor onze mooie planeet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    12 maart 2020 om 23:46

    Had de Boeddha eigenlijk humor? Maakte hij weleens een grapje? Een serieuze vraag. Maakte hij weleens een prank (geintje, lolletje)?
    Ik meen het.

    • Rafael zegt

      13 maart 2020 om 14:22

      bolletje, zou er een reden zijn, dat hij niet/nooit zou lachen? Ik heb vaak het gevoel dat lachen je heel dicht bij je natuurlijke ik brengt.

    • G.J. Smeets zegt

      13 maart 2020 om 16:07

      Ik kan me niet voorstellen dat de mens Gautama Shakyamuni geen grapjes heeft uitgehaald of verteld. Hoe groter de geest, hoe speelser het beest. Dat gold toen net als nu.
      Maar ja, de Boeddha is geen mens maar een literair personage, net zoals Christus-de-zoon-van god en Mohammed-de-profeet-van-god.

      Voor zover ik weet maakt het literaire personage ‘Boeddha’ nergens een kwinkslag of een geestige opmerking of geeft hij een mop ten beste. Christus en Mohammed ook niet, trouwens. Voor spirituele geestigheid kun je beter elders terecht.

  2. Arjan Mulder zegt

    13 maart 2020 om 14:07

    Die dag komt nog.
    Het boek vertelt wanneer.

  3. bolletje zegt

    13 maart 2020 om 17:17

    Ja, de boeken die ik over hem las, in die boeken maakte hij nooit een ‘prank’ ( een grap ). In die boeken is hij altijd heel aardig, heel rustig. Heel sereen. De perfecte schoonzoon.
    Maar toch is hij ook niet echt menselijk. Want bij menselijke types, horen ook die rafelrandjes. Een mens is nooit zwart/wit. Een mens is altijd grijs.
    Een boek dat ik bijv over de Boeddha las, trachtte de Boeddha menselijker te maken, volgens de schrijver van dit boek.Toch is dit wat mij betreft niet helemaal gelukt. Omdat de Boeddha toch wel heel perfect is, in het boek.Een beetje té perfect, om menselijk te zijn. Ook prima, maar dan is het dus meer een concept, een entiteit. Net als Jezus meer een spreekbuis is voor God, dan dat hij daadwerkelijk een méns is, met een karakter, met hobby’s, met angsten, met lusten, met grillen etc.

    De pranks, de grappen, de grollen. Dat is altijd meer voorbehouden aan de satan, in de religies.
    Zo was die schrijver van de satans bijbel ( Anton LaVey) ook een Circusfiguur. LaVey werkte altijd in het circus. Hij was een prankster/nar in het circus.
    De satan zou ook de ‘prankster’ zijn, volgens LaVey. De spot zou namelijk het aardse zijn. Spot, humor, malligheid, seks, geweld. Dat zou allemaal aan het aardse toebehoren.

    Heren als de Boeddha en Jezus, die branden zich daar dan niet aan. Die staan daar dan boven. Maar doordat zij daarboven staan, kunnen wij ons minder goed met hen identificeren. Iets dat misschien ook niet eens de bedoeling is? Wie zal het zeggen?

    Censor: Tussen het vraagteken en de laatste letter van de zin staat nooit een spatie. De Boeddha was een ongeletterde, kon waarschijnlijk niet lezen of schrijven. Jij wel, bolletje.

    • Arjan Mulder zegt

      13 maart 2020 om 19:06

      De lach in het boek is een genoegzame, tevreden lach. Contemplatief haast.
      Daarnaast: ‘enlightment is just having a good laugh’, volgens niet de minsten. Wat maakt het uit.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Birmese advocaten gearresteerd – vrees om politieke gevangenen te vertegenwoordigen
  • Boeken – DHAMMA-ZAADJES — Deel I
  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens