De meeste bijbelse vrouwen zijn bekend als vrouw van een belangrijke bijbelse figuur. De focus op aartsvaders en andere wijze mannen drong de vrouw naar de achtergrond. In commentaren wordt gedrag van vrouwen vaak beoordeeld vanuit cultureel bepaalde mannelijke normen over wat wel en niet hoort. Moederschap lijkt de voornaamste taak te zijn. De geschiedenis van de exegese is vanuit gender perspectief uitermate boeiend.
In ‘Zeg me, wie ben je…’ spelen vrouwen de hoofdrol. Niet om de rol van mannen naar de achtergrond te duwen, maar om de vrouwen in beeld te brengen. Verhalen blijven alleen dan levend als ze steeds opnieuw verteld worden, aangepast aan de taal van de tijd.
Tien vrouwen, geen twaalf of negen? Het aantal is bepaald door de structuur van de levensboom van de kabbala, de joodse mystieke traditie. Mystiek is tegelijkertijd universeel. Verwoording van mystieke ervaring en overdracht van wijsheid gebeurt in een bepaalde cultuur en traditie.
De levensboom kent tien sferen of sefirot. De verhalen over de tien vrouwen worden in het licht van een van de sferen beschreven. Het zijn volgens auteur Magda van der Ende archetypen in de psyche van ieder mens. Ze resoneren als vanzelf met ieder die ze hoort of leest.
‘Zeg me, wie ben je…’ biedt niet alleen een verdieping van inzicht in de rol van de vrouwen met behulp van joodse, kabbalistische en buitenbijbelse bronnen. Het boek wil ook een inleiding in de wereld van de kabbala zijn. Het verbinden van verhalen over vrouwen aan kabbalistische principes maakt de grote schat aan wijsheid van de kabbala toegankelijk. Voor vrouwen en mannen. Elk druppeltje wijsheid dat niet verloren gaat maar doorgegeven wordt komt de mensheid ten goede.
De verhalen inspireerden beeldhouwer Thijs Kwakernaak tot het maken van tien beelden uit verschillende soorten hout.