• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – More than Happiness – Buddhist and stoic wisdom for a sceptical age

Boeken – More than Happiness – Buddhist and stoic wisdom for a sceptical age

13 augustus 2018 door gastauteur

Meer dan geluk  – boeddhistische en stoïcijnse wijsheid voor (in) een sceptisch tijdperk                                                                                                                            

In dit Engelstalige boek stelt de schrijfster en psychotherapeute Antonia Macaro de vraag of we de boeddhistische en stoïcijnse filosofie kunnen vergelijken, en vooral, of we heden lessen kunnen trekken uit hun doctrines. Ze bekijkt de filosofieën dan ook vanuit het perspectief van iemand die niet meteen een diepe interesse heeft in de culturele/historische achtergrond van beide levensfilosofiëen. Daarbij laat ze ook het metafysische aspect achterwege. Want, zo concludeert de schrijfster in de eerste hoofdstukken; op welke manier je ze ook probeert te interpreteren, beide filosofieën zijn nu eenmaal in de kern doordrongen van metafysische inzichten. Maar daarom moeten we de gehele doctrine niet afdoen als aftands of voorbijgestreefd, de kritische hedendaagse mens kan er best wel wat seculiere wijsheid uit puren.

Een echte academische vergelijking tussen de boeddhistische en de Griekse filosofie moet men niet verwachten. De stoïcijnse filosofie is te gefragmenteerd om een degelijke studie te doen, en het boek is vooral voor het grote publiek geschreven. Wel biedt het boek een degelijke introductie in beide levensfilosofieën en krijg je een schat aan vergelijkbare citaten uit beider stromingen.

De overeenkomsten in levensvisies tussen de Grieks-Romeinse filosofen en de Boeddha zijn verrassend en interessant. Volgens de Boeddha is er dukkha (lijden/ontevredenheid) omdat we een begeerte hebben naar dingen die ons niet gelukkig kunnen maken, aangezien ze de drie kenmerken van bestaan bezitten; namelijk alles is leedvol, alles is vergankelijk en alles is leeg. Door onze onwetendheid verlangen we ons hele leven door naar alles dat deze kenmerken bezit en blijven we ontevreden in onze levenswandel.
De stoïcijnen leggen vooral de nadruk op het feit dat we eenvoudigweg geen controle kunnen uitoefenen op zaken buiten onszelf, daarbij onze emoties niet te baas kunnen en hieronder gaan lijden. Beide tradities richten zich daarom naar binnen als antwoord op dat existentieel lijden.
”Niemand is vrij die niet zichzelf de baas is.”
zei Epictetus, en hij legde daarbij het belang bloot van een juiste visie. Je hebt geen invloed op externe factoren, maar wel invloed op de manier waarop ze je verstoren. Zowel het boeddhisme als het stoïcisme keuren daarom (sterke) emoties en waardeoordelen af en zien grote waarde in de oefening naar meer gelijkmoedigheid in uw dagelijks leven.
Beide tradities zijn duidelijk een soort oefenfilosofie; door redenatie alleen kom je er niet, er hoort ook een praktijk bij. Bij de Stoïcijnen is die oefening voornamelijk te vinden in het inpassen van de juiste morele waarden in het dagdagelijkse leven, in het boeddhisme gebruikt men daarbij ook nog meditatie om de geest te openen om de nieuwe inzichten eigen te maken.

In het laatste hoofdstuk van het boek geeft de schrijfster tien meditaties of praktijken waarmee we aan de slag kunnen. De tien oefeningen die ze aanreikt zijn losjes gebaseerd op boeddhistische en stoïcijnse inzichten van vorige hoofdstukken. Hoewel het de moeite loont om er eens bij stil te staan, vind ik haar seculiere kijk op de boeddhistische doctrine soms te afstandelijk, te berekend. Voor mij persoonlijk betekent boeddhisme meer dan een opsomming van enkele praktische richtlijnen om onszelf te verbeteren op bepaald aspecten; boeddhisme is in wezen een totaalpakket met een duidelijk einddoel voor ogen.
Het is dat uiteindelijke doel, de verlichting, waar de schrijfster dan ook heel veel moeite mee heeft. Vanuit haar seculier perspectief neemt ze een kritische positie in tegenover de vage concepten van de stoïcijnse wijze en de boeddhistische verlichtte. Daarbij vind ik haar kritiek vaak terecht; er wordt in beide tradities niet verwezen naar de geleidelijke overgang, die tussenfasen die op zich al een heilzame werking hebben op het individu. Het concept verlichtte, aharant of Boeddha, is een heel star en onmogelijk voorbeeld om naar toe te streven en kan voor velen de juiste praktijk net in de weg staan.

Haar frisse en praktische visie op beide doctrines is een goede tegenpool tegen de wat meer esoterische, zweverige boeken die in veel grotere getallen de boeddhistische bibliotheek vullen. Ook vond ik het een heel aparte en geslaagde opzet om de boeddhistische, Oosterse filosofie te vergelijken met ideeën vanuit de Klassieke Oudheid die dezelfde waarheden aanraken. Haar vlotte schrijfstijl maakte dat ik het boek in geen tijd uit had gelezen. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ik net iets meer diepgang van het werk had verwacht en achterbleef met een heleboel vragen. Dat is niet noodzakelijk een slecht gegeven want het zette me aan om dieper te graven in onze ‘eigen’ rijke filosofische tradities…

Benny

Bron Ekö, jaargang 41 nr 2 zomer 2018 (of Ekō nr 158), driemaandelijks tijdschrift van het  Centrum voor Shin-Boeddhisme, Antwerpen.

 

Categorie: Boekbespreking Tags: Antonia Macaro, Benny, boedhisme, dagelijkse leven, Griekse filisofie, klassieke oudheid, meditaties, stoïcijnen

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.