• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39

26 november 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Meditatie beoefen ik al meer dan 30 jaar.
Echter zonder zeker te weten of dit wel meditatie is.
Dankzij (?!) Corona-Covid-19 en de ‘lock-down’ had ik nu wat meer tijd om mij hierin te verdiepen.

Ik herlas dus het boek van Shunryu Suzuki ‘Zen Mind Beginners Mind’ en begon met meer regelmaat een half uur te oefenen. En ik denk nu ongeveer te weten/voelen waar het om gaat. Ongeveer!

De periode vóór Corona.

Wat grote meesters over meditatie zeggen, had ik al overvloedig gehoord en gelezen. Mijn bibliotheek staat vol van hun (prachtige) boeken.

Het was al (lang geleden) voorgekomen dat ik zittend op dat kussen in mezelf een vage angst ontdekt had. En die angst is met de meditatie verminderd. Dat was mooi meegenomen en alleen maar daarvoor was het de moeite waard te gaan zitten. Maar had ik echt gemediteerd? Was ik tot mijn ware natuur doorgedrongen?

Had ik bij die zoektocht ontdekt dat ‘ik’ eigenlijk niet ‘bestond’?

Natuurlijk besta ik. Anders zou ik hier niet zitten te schrijven. Wat veel boeddhistische auteurs ook mogen blijven herhalen, het ‘ik’ is een nuttig concept. Het is een realiteit.

Maar had ik toen al beseft dat het ‘ik’, afgezonderd van de anderen, van de wereld, van het universum, van ‘God’, geen eigen en wezenlijk bestaan heeft, dat het een tijdelijk (en toevallige?) combinatie is van verschillende elementen? Misschien wel. Ik denk dat mijn verstand begreep wat daardoor bedoeld wordt.

En was ik al gedurende een meditatie in aanraking gekomen met mijn ‘natuur van de Boeddha’? Ik weet het niet. Misschien een beetje.

Ik had gelezen en gehoord dat men in de meditatie zijn ware zelf ontdekt, dat niet af te scheiden is van de wereld om zich heen, en van nog veel meer dan de wereld om ons heen. En als ik dan ging zitten, ja dan kwam ik tot dat besef. Maar was dat geen autosuggestie, auto-manipulatie?

Ik kon mezelf evengoed voorhouden dat diep in mezelf een grote angst te vinden was, een soort vage oerangst. En dan werd ik die oerangst gewaar.

Of ik kon mezelf overtuigen dat er diep in mij alleen maar geluk was (‘oer-geluk’). En dan had je mij licht zien glimlachen.

Maar was er dan achter of boven mijn verstand iets dat niet door mezelf werd gesuggereerd? Een soort goddelijk of universeel bestaan? En had ik dan misschien een soort ziel dat daarmee een soort relatie heeft? Misschien wel, maar dan zo vaag …

Maar sukkelaar, vroeg ik me dan af, waarom blijf je dan sinds jaren af en toe (met zeer weinig regelmaat) meditatie beoefenen op dat kussentje of op dat bankje?

Ook daarop wist ik geen antwoord. Ik wou het niet helemaal opgeven, ofschoon ik niet juist wist wat ik zou missen…

Wat ik wel wist was dat de studie van het boeddhisme (die bibliotheek achter mijn stoel) mijn ego wat meer op de achtergrond geschoven had. En dat er in mezelf een zeker gevoel van mededogen gegroeid was. En ik dacht van mezelf dat ik er een beter mens van geworden was, dat mijn waardenschaal in de juiste richting geëvolueerd was, dat mijn leven een beetje zinvoller geworden was.

Een klein beetje zinvoller, want ik bleef me afvragen waarom aan de mens zo een dramatisch lot was toebedeeld. We staan hier, zonder goed te weten waarom, hoewel we juist slim genoeg zijn om ons die vraag te stellen. Ik weet dat ik doodga, maar ik weet niet goed wat dat betekent, noch wat er daarna zal gebeuren. Ik heb angst voor het lijden en voor de aftakeling die de dood kunnen voorafgaan. Ik vrees dat mijn levenspartner nog vóór mij vertrekt. Ik vrees dat ik met de jaren dement en depressief zou kunnen worden.

De Boeddha heeft ons aangeleerd dat je dat moet leren aanvaarden, want alles is vergankelijk, en dat je daar niet moet blijven over piekeren.

Zoals Charlotte Joko Beck het schrijft: ‘je bent tenslotte maar een kleine waterrimpeling in de grote rivier van het leven…’

Mijn verstand kon die levenswijsheid wel vatten, maar die vage angst voor wat er later met ons kan gebeuren is in onze natuur ingebakken. Geest en lichaam zijn één, niet te onderscheiden. Het overleven is een ingeboren instinkt. En het onbekende schrikt ons af.

En als ik echt kon mediteren, tot in het diepste, vroeg ik me af, zou ik dan van die angst af geraken?

Wie heeft er ooit gezegd dat wie beweert God gevonden te hebben, waarschijnlijk niet lang genoeg gezocht heeft?

De Corona-periode en daarna.

Wat heb ik nu – in Coronatijd – ontdekt?

Met meer ervaring en kennis, en vooral met dagelijkse regelmatige beoefening heb ik heel wat meer ervaren/gevoeld/gevat/ontdekt.

Daar hebben Edel Maex, Suzuki en Corona aan bijgedragen.

‘Zen Mind Beginners Mind’ zei Suzuki. Dat wil niet zeggen- denk ik – dat je alles wat je geleerd hebt moet vergeten of weggooien – vooral niet! Dat wil wel zeggen dat je met open geest moet kijken alsof alles nieuw was, niet van ‘ah, dat ken ik al’, opletten dat de routine de geest niet verengt.

De richting van mijn oudere pogingen was juist, alleen moest ik nog eens op het juiste spoor teruggezet worden en even volhouden – regelmatig oefenen.

Is het doel nu bereikt? Gelukkig niet, want dan zou er geen vordering meer mogelijk zijn. Dan zou het pad saai worden. Of er niet meer zijn.

Maar als je mij vandaag vraagt uit het hart te antwoorden op de vraag wat meditatie eigenlijk is zal ik naar juiste woorden blijven zoeken. Het enig antwoord is – denk ik – de beoefening, met regelmaat. En de weg blijven volgen.

Het doel van de wandeling is te wandelen.

En het is de moeite waard.’

Was getekend Alain Dieryck. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, meditatie Tags: Charlotte Joko Beck, doeners en denkers, Edel Maex, serie, Suzuki

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie – 15
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (4)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (5)
  4. Boeddhistische doeners en denkers (21) – de serie – de vrolijke Meester

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.