De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.
‘Graag geef ik hiermee gehoor aan jullie oproep ervaringen met het boeddhistisch pad te beschrijven. Dit doe ik op een hele bijzondere (al zeg ik het zelf) manier waarin vooral mijn cliënten de echte ervaringen opdoen. Graag leg ik hieronder uit hoe dat zit.
Jaren geleden begon ik vanuit mijn therapiepraktijk met mensen te mailen. Dit ging eerst tussen de gesprekssessies door, maar op een gegeven moment stelde ik voor alles per mail te doen en dat werkte goed. Waarom precies, wist ik niet. Wel wist ik dat mensen op een ’natuurlijke’ manier hun verhaal vertellen: een geheel van een begin, een midden en een einde.
Omdat het schrijven ook iets meditatiefs heeft (in stilte, in je eentje, diepe concentratie) ging ik op dat vlak op onderzoek uit. De onderzoeksstructuur van de Vier Edele Waarheden bleek in zekere zin overeen te komen wat er in de mailcorrespondentie gebeurde, zij het dat deze me tegelijkertijd aanspoorde om de vragen er meer op aan te doen sluiten. Dat resulteerde in de vierfasenstructuur die mensen nu in de methodiek Mindful Analysis doorlopen. Hoe werkt dat in de praktijk?
1 – We spreken af een week (vijf tot zeven dagen) dagelijks mailcontact te hebben, dat is het schrijftraject, het Mindful Analysis-traject. Vervolgens nodig ik de cliënt uit zijn of haar huidige situatie te beschrijven waarin hetgeen speelt waar hij of zij aandacht aan wil besteden. (anders gezegd: wat is het lijden)
2 – Daarna motiveer ik met bepaalde vragen deze situatie verder te onderzoeken en oorzaken en aanleidingen te beschrijven. Dit kunnen zijn mechanismen die zijn ontstaan, automatische gedachten, patronen, onverwerkte emoties etc. (anders gezegd: wat is de hechting)
3 – In de derde fase onderzoekt de cliënt al schrijvend de mogelijkheden voor de toekomst. Door het doorwerken van de fase hiervoor is er mentale ruimte ontstaan om nieuwe ideeën op te doen, in alle vrijheid te kunnen dromen en om mogelijkheden te exploreren. Ik stel hier weer andere vragen, maar doe – waar echt relevant – ook suggesties aan de hand. (hoe kun je onthechten, loslaten).
4 – De laatste fase bestaat uit het maken van een concreet plan waarin men vastlegt wat men op de korte termijn gaat doen. Dit kan gaan om concrete daden, maar ook om innerlijke bewegingen. Om gedrag, maar bijvoorbeeld ook een ondernemingsplan of een afscheidsbrief. (geen achtvoudig pad dus, maar een eigen, individueel plan met daarin als vanzelf besloten wat men ‘goed’ en ‘juist’ acht om te doen).
Het resultaat is een uitgebreid, persoonlijk document van en over de cliënt zelf. En getuige de teksten van die cliënten is er in zo’n week heel veel gebeurd. Vaak hoor ik jaren later nog wat een impact en ook transformerende werking het intensieve schrijftraject heeft gehad.
De methodiek kwam eigenlijk heel snel tot stand, in 2007. Sindsdien hebben zeer veel mensen een traject doorlopen en ik ben er ook trainingen en opleidingen in gaan geven. Daarnaast heb ik er een aantal boeken over geschreven en was er ooit het plan om erop te promoveren (promotor was dr. André van der Braak). Wie weet komt dat nog eens. Voor nu vind ik het vooral belangrijk jullie dit mooie verhaal te laten weten, vooral omdat het mensen zo goed doet.’
Was getekend Mirjam Windrich. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl