• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders

Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders

5 januari 2021 door Arjan Schrier

Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders in Bangkok, de grote stad van de engelen.

In koudere streken zoals de onze wordt door sommigen nog wel eens getwijfeld aan het bestaan van onzichtbare wezens, beschermengelen, residerende deva’s en de schare aan hemelingen. Zo niet in Thailand waar ik heb mogen genieten van de toewijding aan voorouders, zoals die o.a. blijkt uit de verzorgde staat van de vele zogenoemde godenhuisjes.

Heel veel huizen, winkels en zaken die ik van binnen heb gezien hebben een klein altaartje, waaraan meestal bij binnenkomst eerst even gedag wordt gezegd. Veel huizen hebben ook buiten een godenhuisje. Bijna elke steeg heeft er een en voor ieder belangrijk gebouw staat gegarandeerd een schrijn voor een belangrijke god uit het hindoeïstisch/boeddhistisch pantheon.

Mini-tempelschrijn bij een universiteit.
Mini-tempelschrijn bij een universiteit.

Schrijnen voor eenvoudige huizen en stegen staan op een voet. Centraal in het huisje zitten twee voorouderfiguren. Ze zijn omringd door een paar hemelse danseressen, olifanten die net als Ganshoren zelf voor voorspoed staan. Er staat een ere-parasol bij met zeven etages. Het lijkt wel of alles dagelijks wordt afgestoft. In ieder geval worden de voorouders voorzien van Yakult, alsof de marketingmensen dat hadden geweten, en een flesje fris.

Een aantal lokale mensen zei me dat deze vorm van religiositeit niet boeddhistisch is. Maar we vinden wel degelijk dat ook de Boeddha deva’s noemt en soms aanspoort om de mensen te helpen. Deze verzen zijn uit de Ettāvatā, het delen van verdienste:

Dat alle hemelingen delen
in de verdiensten,
voor zover wij verdiensten hebben verkregen,
om geluk en welvaart te verkrijgen

……………..

Dat de wezens die ruimte en aarde bewonen,
de hemelingen en de wijzen, die grote kracht bezitten,
delen in deze verdienste, dat zij de wereldvrede lange tijd
zullen beschermen.

……….

En in de Māha Jaya Mangalam lezen we:

Moge alle voorspoed mijn kant opkomen
moge de deva’s mij beschermen
door de kracht van de sangha
mag ik mij altijd welbevinden.

dat door de kracht van deze krachtige recitatie
mijn ongeluk t.g.v. ongunstige sterren, demonen en schadelijke geesten
voorkomen worden en teniet gedaan.

moge de regen op tijd vallen
moge er een rijke oogst zijn
moge er voorspoed zijn in de wereld
moge de overheid rechtvaardig zijn

En tenslotte een voorbeeld uit de sutta’s over deva’s uit de openingsverzen uit de Juwelensutta (Ratanasutta).

Wat voor wezens hier ook bijeen zijn gekomen, hetzij aardse of hemelse, mogen ze allemaal gelukkig zijn! Bovendien, mogen zij aandachtig luisteren naar mijn woorden!

Geef daarom goede aandacht, aan alle wezens! Toon uw liefde voor de mensen, die dag en nacht offers brengen- offers aan u. Daarom, bescherm ze ijverig.

Brahma huizen

Grotere en belangrijkere gebouwen herbergen geen voorouders, maar goden uit het hindoeïstische pantheon. Deze Brahma’s staan hiërarchisch hoger in de godenwereld. Door langere tijd op een van de Brahma-vihara’s te contempleren wordt iemand een Brahma. Ook Brahma’s komen gebroederlijk naast elkaar in het hindoeïsme en boeddhisme voor. Op een plakkaat is dan weer mooi de link te zien tussen de zuivere staten en de Brahma’s.

Er zijn meerdere Brahma’s die in een groter godenhuis geplaatst kunnen worden. Phra Brahma oftewel Shiva, met vier hoofden, die het ontstaan en vergaan van de wereld overziet. Ook Lakshmi, Ganesha en andere Brahma’s kunnen geplaatst worden in een schrijn.

Olifanten staan voor voorspoed. In bijna alle tempeltjes is eten en te drinken.
Olifanten staan voor voorspoed. In bijna alle tempeltjes is eten en drinken.

Het is een feestelijk gezicht al die huisjes. Ik weet niet of er in aanliggende boeddhistische landen ook zo enthousiast bij een focuspunt- dat zo’n schrijn is, momentjes in de dag genomen worden om even aan de goede voorouders te denken of aan de heilzame uitwerking die andere onzichtbare wezens op je leven kunnen hebben.

Foto’s Arjan Schrier.

Mini-tempelschrijn bij een universiteit. Foto Arjan Schrier.
Olifanten staan voor voorspoed. In bijna alle tempeltjes is eten en te drinken.
Plakkaat-bij-een-schrijn-voor-brahma
Erawan-schrijn-in-het-Bangkokse-winkelhoogbouw-gebied. Foto Arjan Schrier.
Er-zijn-extra-tafels-nodig-om-alle-door-de-studenten-neer-te-zetten-offerandes-plaats-te-bieden
De-centrale-kazerne-heeft-een-hoge-en-een-lage-schrijn.-Een-lage-schrijn-schijnt-voor-de-beschermgoden-die-meer-aan-de-grond-zijn-gebonden-te-zijn-bestemd.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Theravada Tags: Arjan Schrier, gestorven, godenhuisjes, huisgoden, Thailand, verering, voorouders

Lees ook:

  1. Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders
  2. Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders (I)
  3. Een grote puja bij de Tha Phra Chan pier in Bangkok
  4. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    6 januari 2021 om 08:50

    Dank voor de mooie foto’s, maar heb je ook de bergen stukgeslagen voorouderhuisjes gezien, vaak even buiten het dorp? Kloosters voeren regelmatig campagne tegen de cultus.

  2. François la Poutré zegt

    6 januari 2021 om 13:59

    De bergen kapotte voorouderhuisjes bestaan niet uit stukgeslagen huisjes, maar uit huisjes én “bewoners” die door wat voor oorzaak dan ook kapot gegaan zijn. Die mag je niet zomaar bij het huisvuil neerzetten, maar moeten op speciale plaatsen worden verzameld. In onze ogen ziet dat er als een berg troep uit, maar tegenover Thai zou ik het zo niet durven omschrijven. In de voorouderhuisjes staan vaak allerlei beeldjes die wij kitsch zouden noemen; allerlei dieren, maar ook Mickey Mouse, Hello Kitty en pokémon-karakters. Als die in het huisje hebben gestaan moeten ze bij beschadiging ook naar de officiële beschadigdevoorouderhuisjesbewonersverzamelplaats.

    Overigens houden ook de Thai niet van voedselverspilling en aangenomen mag worden dat ook de voorouders daar niets van moeten hebben. Op sommige dagen wordt er extra geofferd. De man die bij de bouw van ons huisje geholpen heeft kwam met onder meer gegrillde kippen en een fles whiskey aan. We vonden dat wel een heel groot offer en boden hem aan de whiskey, die hier behoorlijk duur is, voor onze rekening te nemen. Dat accepteerde hij dankbaar. Nadat de offergaven waren uitgestald stak hij wierook aan en na enkele gebeden vertrok hij. Een uur later kwam hij terug, pakte de kippen, de whiskey en de andere gaven in en wilde weer vertrekken. Natuurlijk wilden we wel even weten hoe dat zat. Het bleek dat de tijd die een wierookstokje nodig heeft om op te branden beschouwd wordt als voldoende tijd voor de voorouders om te eten wat ze eten willen. Wat nog over is nadat de wierook is opgebrand mag je dus zelf opeten. Of drinken. De whiskey heeft hem vast extra lekker gesmaakt. Het was hem gegund.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.