Nee,… Boeddha is er even niet, je moet het nou zelf doen.
Zen
Er is geen zelf
Wat zou je met een zelf willen?
Jannah Wijffels – leven vanuit mijn hart bevalt me goed
De kracht van humor is erg belangrijk, het opent harten. Iedereen zou daar meer van doordrongen mogen zijn. Er zijn er wel, de Japanse zenleraar Shunryu Zuzuki gebruikte soms humor om studenten te laten ontspannen als ze hun training te serieus nemen.
De functie van een zenmonnik
Een monnik zorgt voor de doden.
Het ongemak
Zelfs de boeddhisten zijn niet positief.
ONTWAKEN
En droom mooie dromen…
‘De duizendarmige Avalokitesvara als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf’
Het kenmerk van religie behoort te zijn dat het mystieke, (dat wat verborgen lijkt te zijn) kenbaar wordt. Dat daar symboliek voor gebruikt wordt is een logische gevolgtrekking. Landkaarten zijn een symbolische weergaven van een land, een landkaart is niet het land zelf.
Zuster Vitalis – ‘je moet het de plek geven die het toekomt, loslaten’
‘Ik was altijd al erg gelukkig in mijn geloof. Maar het boeddhisme is een verborgen rijkdom die mij toevalt. Daar ben ik erg blij mee. Voor mij is de tijd van woorden voorbij, het zijn er genoeg geweest.’
Jezelf meester worden
Iedereen hoort en leest wat hij wil lezen of horen.
Tweeslachtigheid
…
Boeddhistisch zenleraar Rogel Dias – Wie ben ik?
‘Ik beoefen reeds drie decennia lang de zen-weg en heb me ook afgekeerd van de Japanse zen-wegen zoals die in het Westen worden voorgeschoteld, vooral wanneer men uiteindelijk meer oog heeft voor de rituelen dan voor het hart van de weg.’
Hotei – de god van de voorspoed
Hij had een smal voorhoofd, en zijn enorme buik stak altijd door zijn priestertoga heen, zodat het leek alsof hij altijd half naakt was. Dit was voor de Chinezen zo grappig dat ze hem Cho-Tei-Shi of, Ho-Tei-Chi noemden, wat oude voddenbaal betekent.
Discriminerend denken en onderscheid maken
Dit is mooi en dat is lelijk, dit wil ik wel en dat wil ik niet, dit is goed en dat is slecht. Deze manier van beschouwen is niet meer dan de werkelijkheid van één persoon, en zo lopen er miljarden werkelijkheden rond.
‘Tegenwoordig kan je bij de LOI zes lessen mindfulness volgen’
Toen ik met mijn zentraining begon deed ik op dinsdagavond zen en de rest van de week had ik andere bezigheden. Ik noemde mij zenboeddhist en hiermee kromp mijn wereld ineen tot het kleine handje vol mensen dat ook zen beoefende.
Zen – met beide benen op de grond
Zen-beoefening is verleden en toekomst vergeten. Wat zou je rust kunnen verstoren als je geen idee van de toekomst hebt? En wat zou je onrust kunnen verstoren als je geen idee van de toekomst hebt?
Rituelen
Rituelen zijn nooit bedacht maar ontdekt, het zijn natuurlijke patronen die een logisch gevolg zijn van inzicht in zaken die met onze vijf zintuigen niet waargenomen kunnen worden maar alom aanwezig zijn.
Boeddhisme van het hoofd, hart en hara
Omarm alles en iedereen, je bent geliefd.
Het dagboekje tien en slot – bath day
Roshi-sama roept: ‘Kornelius Itsumo Fura Fura shimasu’ (dat altijd heen en weer lopen’), dit is niet goed voor zazen‘.
Fundamentele goedheid en verlichte samenleving
Verlies je niet in de wereld, het is niet meer dan een flits in de duisternis. Het vernauwt je blik en focust zich alleen op de spanne tussen geboorte en dood. Je richt je op de zonsopgang en zonsondergang terwijl je weet dat de zon niet opkomt of onder gaat,
Honderden tekeningen van figuren met verwrongen hoofden…
In het beoefenen van zazen vindt de kunstenaar rust en toegang tot creativiteit. Als hij op zijn kussentje zit leert hij om te gaan met verwarring.
Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
Niets hoeft, maar iedereen doet uit vrije wil soms het dubbele wat in de dagelijkse bezigheden nodig is. Wat drijft hen om te zitten en steeds weer pijn te overwinnen.
Wie was Daruma?
Negen jaar lang zat hij in meditatie met zijn gezicht naar de muur. Omdat hij tijdens zijn meditatie voortdurend in slaap viel sneed hij uit woede zijn oogleden af en wierp ze weg.
Zentalk
…
‘Ritskes levensgevaarlijk bezig met advies aan bipolaire patienten’
De Nederlandse vereniging voor psychiatrie (NVvP) is ernstig bezorgd over het standpunt en advies van de Nederlandse zenleraar Rients Ritskes dat meditatie bipolaire patiënten kan helpen om te stoppen met medicatie.