• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Twijfelzomer

Twijfelzomer

21 augustus 2014 door Connie Franssen

Een paar weken terug reisde ik langs de Griekse eilanden. Voeten op de reling van de ferry, kijkend naar een schijnbaar onverwoestbaar eeuwig landschap. Naar de eindeloze zee, een diepblauw fluwelen deken waaronder een mysterieuze wereld schuilgaat. De stille plek diep in me wijd open om al die eeuwigheid in zich op te nemen. En tegelijkertijd bewust van wat zich achter die onsterfelijke bergen, slechts een paar uur verderop, afspeelde. Oorlog. Groot lijden.

Twijfelzomer. De zomer van de overload aan ellende en de verstikkende machteloosheid die ermee gepaard gaat. Doe ik wel genoeg? Elke dag neem ik me voor ‘alle levende wezens te bevrijden’ en geen lijden te veroorzaken of eraan bij te dragen. Elke dag faal ik.

In juni zat ik in een retraite met de koningin van het geëngageerd boeddhisme: Joan Halifax. Sterker nog, ik maakte deel uit van de werkgroep die haar komst naar Nederland had georganiseerd. Best raar, want ik heb niet zoveel met geëngageerd boeddhisme. Dus daar zat ik, in het hol van de leeuwin en voelde me op alle fronten tekortschieten. Van mij geen heldenverhalen over straatretraites en bearing witness, stervensbegeleiding of daklozenzorg. Een groot gevoel van falen restte en werd de rode draad tijdens de retraite. Ik onderzocht de smaak ervan, de kleur en verkende alle hoekjes van falen-en-niet-geëngageerd-zijn.

Het werd een mooie week. Een eerlijke week.
Een week waarin het begrip engagement ontdaan werd van iedere schijn van heiligheid en ik het uit mijn handen kon laten vallen zodat er weer ruimte ontstond voor het grenzeloze niet-weten dat onderdak biedt aan alles dat zich aandient. Aan acceptatie om maar iets te noemen.

Zo nu en dan kan ik een druppeltje laten vallen in het brandende bos. En ik neem mezelf elke dag weer voor niet bij te dragen aan lijden en ervaar elke dag weer dat het een onmogelijke opgave is.

Meer dan dat kan ik niet doen.

Foto Anette Olson-Plinck.

Categorie: Columns, Zen Tags: Connie Franssen

Lees ook:

  1. Eend
  2. Malevich spreekt
  3. Thee
  4. Ikje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Annemiek Deerenberg zegt

    21 augustus 2014 om 11:52

    Mooi stukje, Connie.

  2. Marijke van Geest zegt

    21 augustus 2014 om 15:46

    Een druppel is genoeg.

  3. Connie zegt

    21 augustus 2014 om 17:07

    Dank jullie wel, Annemiek en Marijke.

  4. Ronald de Caluwé zegt

    22 augustus 2014 om 08:52

    Dank voor je stuk!

    Als ‘zo nu en dan een druppel in het brandende bos’ het maximum is wat in jouw mogelijkheden ligt, is dat genoeg, zoals Marijke hierboven zegt. Fantastisch zelfs!

    Wat mij triggert tot reageren is dat je aangeeft niet zoveel te hebben (of dat je niet zoveel had; afhankelijk hoe de retraite met Joan Halifax je geïnspireerd heeft) met geëngageerd Boeddhisme.
    In mijn ogen is geëngageerd Boeddhisme een pleonasme. Een niet-geëngageerd boeddhist is geen boeddhist.

    Gelukkig hoef je om geëngageerd te zijn niet naar Lampedusa, maar kan dat hier en nu, door betrokken te zijn met je eigen lijden, je tekort schieten (een herkenbaar fenomeen!) te ervaren, daar niet in te blijven hangen en verder te gaan op het pad van niet-weten.

    Druppelsgewijs maken we de stroom.

    • Pieter zegt

      22 augustus 2014 om 11:01

      Herkenbaar commentaar van iemand die het allemaal schijnt te weten op “het pad van niet-weten”.

      • Marloes zegt

        23 augustus 2014 om 15:44

        :)

        Hoe weten jullie dat toch, dat iedere boeddhist geëngageerd is? En wat is überhaupt een boeddhist nou weer. En hoe weet ik van de druppel.
        Sja.
        :)

        • Connie Franssen zegt

          23 augustus 2014 om 16:45

          Tsja Marloes, we hebben alleen maar woorden om het onzegbare te beschrijven. En woorden schieten, net als wij, altijd tekort…

          • Marloes zegt

            23 augustus 2014 om 17:57

            Als “je” schrijft “Een niet-geëngageerde boeddhist is geen boeddhist.” Of “boeddhisme is per definitie geëngageerd” vind ik dat niet zozeer een poging het onzegbare te beschrijven, maar schijn je iets te weten.
            Op de een of andere manier moet er blijkbaar toch telkens weer iets beantwoord worden. Voor onze gemoedsrust.
            Want stel nou dat we misschien niets anders kunnen doen dan lijden creëeren.
            Imagine there is no heaven.

    • Connie Franssen zegt

      22 augustus 2014 om 11:31

      Precies Ronald. Boeddhisme is per definitie geëngageerd. Alle levende wezens bevrijden – hallo! Dank voor dit druppeltje.

  5. teska seligmann zegt

    22 augustus 2014 om 10:15

    Mooi en herkenbaar, Connie. Heb je het stuk van Edel Maex over bravoure-boeddhisme gelezen? ( mag het ietsje minder, heet het geloof ik).

    • Connie Franssen zegt

      22 augustus 2014 om 11:32

      Dank je, Teska. Stuk van Edel nog niet gelezen, ga ik meteen opzoeken. Dank voor de tip!

  6. Pieter zegt

    22 augustus 2014 om 10:54

    Recht voor z’n raap.
    Heel mooi!

    • Connie Franssen zegt

      22 augustus 2014 om 11:32

      Dank u :)

  7. Astrid de Keulenaar zegt

    23 augustus 2014 om 10:23

    Hé Fransky…en wat een mooie druppeltjes laat je vallen, dewdrops!

    • Connie Franssen zegt

      23 augustus 2014 om 11:43

      Dank je wel, Keulemans :)

  8. Annetje zegt

    23 augustus 2014 om 15:30

    Het feit dat je er samen met anderen voor gezorgd hebt dat die bijzondere retraite kon plaatsvinden, en daarmee een beweging naar de toekomst hebt ingezet waar zoveel beoefenaars door gevoed worden..werk van een bodhisattva

    • Connie Franssen zegt

      23 augustus 2014 om 16:43

      :))

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.