• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Arrogantie

Arrogantie

18 juli 2021 door Dick Verstegen

Mijn nieuwe boek is onlangs uitgekomen. Die hele week stond in het teken van Oh ja, zo heet het. Oh ja, van kijken naar zien om precies te zijn. As ik in een paar woorden moet zeggen waar het boek over gaat: dat we allemaal in staat zijn helder te zien wat er gaande is en dat we dus allemaal wakker of verlicht zijn als we met dat heldere oog, dat eenheidsoog of onze Boeddha mind naar de wereld en onszelf kijken. Als we tenminste de moeite nemen ons voor dat oog te openen.

Er is een koan die over dit dilemma gaat. Seizei, arm en alleen heet ie vaak in het Nederlands. Maar eigenlijk staat er in de beste Engelse vertaling van de oorspronkelijke koan: Utterly destitute en dat betekent: volkomen berooid en dat dan in spirituele zin. Je zou ook kunnen zeggen, ten prooi aan de opperste wanhoop. Seizei zegt tegen Sozan: Seizei zit geestelijk volkomen aan de grond. (Ik ben helemaal geblokkeerd. Je kent de impasse ook soms als je iets tot stand wilt brengen: ik sta volkomen droog, denk aan een writers block.)  Seizei voegt eraan toe: wil je hem tot steun zijn? Sozan roept: Seizei! Ja heer, antwoordt Seizei. Sozan: je hebt net drie glazen van de beste wijn in China gedronken en toch hou je vol dat niet eens je lippen bevochtigd hebt!

Als je in de koan duikt dan blijkt dat utterly destitute ook iets anders kan worden vertaald. Namelijk dat hij zich ontdaan heeft van ego en misleidende gedachten. Dat kan resulteren in wat in zen de grote dood genoemd wordt. Ook dan kun je terecht komen in radeloosheid. Maar zelfs in die situatie is het leven een wonder. En Sozan zegt dan ook: het ontbreekt je geen moment aan iets, want de werkelijkheid is volkomen compleet; er ontbreekt niets aan en ook jou ontbreekt het dus aan niets.

Mumon, de samensteller en commentator van de koanverzameling, denkt dat Seizei een zen-duel aangaat met Sozan, maar eigenlijk is dat niet zo interessant. Kunnen we zien dat het ons aan niets ontbreekt. Elk moment van de dag. Daar gaat het om. Kunnen we met ons heldere oog zien wat er gaande is. Kunnen we zien dat we in wezen elk moment van de dag verlicht zijn; ín verlichting leven.

Genpo Merzel, de leraar van mijn leraar, zegt in zijn boek Het oog slaapt nooit: is het niet arrogant te denken dat we niet verlicht zijn, dat we nog niet genoeg hebben bereikt. Je moet je vooral niet begeven in het nastreven van iets, want dan mis je the point. Te proberen HET te leren kennen, is arrogant. Te proberen HET te begrijpen is de verwaandheid van ons geest. Het gaat er in zen om volledig en doorslaggevend te falen. Het idee volledig los te laten dat je leven een verbeteringstraject is.

En dan om je heen te kijken en naar jezelf te kijken. Oh ja!

In starterstrajecten komt dikwijls de vraag of ik verlicht ben. Dat is een vraag die voortkomt uit het idee dat ik op iets zit dat de ander wil hebben. Zo formuleerde mijn vroegere leraar Rients dat ooit. Genpo noemt zo’n vraag, zo’n gedachte ‘inhalig’.

Tot slot een klein stukje uit mijn nieuwe boek:

Allereerst is het zaak om werkelijk te zien. Helder te zien. Te zien met, vanuit je ‘bodhi-mind’. Dat is het ervaren van zoheid, zoals we eerder bespraken. Vaak doen we dat op een laag pitje en met twee ‘linkerhanden’. Maar door aandacht verandert de bodhi-mind links in rechts. Op die manier zien, met twee scheppende rechterhanden, baart muziek, beeldende kunst, poëzie, dans; de geest is een kunstenaar. Op die manier zien ontroert, ontwricht, verlicht, huilt, lacht, lucht op, brengt verademing. Op die manier zien, scherpt je improvisatievermogen en je raakt door dit zien geïnspireerd. Op die manier zien, doe je niet meer ‘zelf’; de geest is aan het werk. Het voedt je spontaniteit en je intuïtie, empathie, liefde en compassie; zo werkt de geest. Dit zien is doen, is ervaring, is verbinding. En ook op dat lage pitje en met twee linkerhanden drukken we ons uit, laten we onszelf zien; daar is niks mis mee. We bakken de hele dag taarten voor elkaar en voor onszelf. Je merkt vanzelf dat de kracht van aandacht je scheppingskracht verdiept. Zenmonnik Paul Loomans, bekend van het Tijdsurfen, zegt het heel mooi en simpel: ‘wat je aandacht geeft, krijgt kleur’.

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: Genpo Merzel, inhalig, Mumon, oh ja, Paul Loomans, Seizei, sozan, tijdsurven

Lees ook:

  1. Dick – aandacht is toelaten
  2. Dick – De zin van zen
  3. Dick – De eik in je tuin
  4. Dick – De eik in je tuin

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.