In zijn tuktuk reist Narsingh Balwantsingh het land door op zoek naar mensen die vinden dat ze verlicht zijn en hun leven op een ander of hoger niveau hebben gebracht. Persoonlijke verhalen van mensen die zich, vaak geïnspireerd door het Hindoeïsme, spiritueel bezighouden met het verbeteren van zichzelf en de wereld.
In de aflevering van vandaag komt Maurice Knegtel aan het woord. Knegtel is meester- en priester in de Japanse soto-zentraditie. Deze Japanse vorm van boeddhisme ziet meditatie als middel tot verlichting.
De documentaire is vanmiddag te zien vanaf 16.25 uur op NPO 2. De herhaling van de uitzending is op 17 april, vanaf 11.35 uur op NPO 2.
Maurice Knegtel (Rotterdam, 1963) is meester (roshi) en priester in de Soto zen traditie. Hij ontving in 2009 dharmatransmissie (Shiho) van zenmeester Genpo roshi in de lijn van Taizan Maezumi roshi en op 26 juni 2018 Inka, het ‘Final Seal of Approval’. Maurice heeft vergelijkende wijsbegeerte en Sanskriet gestudeerd en is gespecialiseerd in de Indiase boeddhistische filosofie.
Hij is de auteur van drie boeken over integratie van spiritualiteit in het dagelijkse leven: Voorbij willen en weten (1998, herdruk Juwelenschip 2013), Zelfonderzoek (1999) en De vrijheid om te verliezen (2000). In 2004 verscheen van hem Het Dharma Spel, over een spel dat de Boeddha met zijn leerlingen speelt om de essenties van het boeddhisme inzichtelijk te maken. In 2008 verscheen zijn boek Ontwaakte aanwezigheid – Over het wat, hoe en waartoe van zen. In maart 2012 kwam Integrale Zen – Je dagelijkse leven is spirituele beoefening uit. Het is dit boek dat de grondslag legt voor zijn spirituele gemeenschap Izen, die zich richt op het meditatief beoefenen van het dagelijkse leven ‘on the spot’ en precies zoals je het leidt. In oktober 2014 verscheen bij Juwelenschip Uitgeverij zijn ultieme boek over zen: Het laatste woord van Zen. Toch bleek dit niet zijn laatste boek te zijn, want in maart 2020 verscheen Het afdalen van de berg, dat gaat over het stap voor stap belichamen, manifesteren en uitdrukken van het grenzeloze Licht en de onbeperkte vrijheid die het leven is, te midden van ‘de weerstand’ van het dagelijkse leven.
Tussen 2006 en 2015 was Maurice ook actief als programmamaker bij de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS), onder andere op internet als de Cybermonnik. Meer informatie over Maurice Knegtel roshi is te vinden op www.juwelenschip.nl
Op de Facebooksite van het Zen Centrum Amsterdam (ZCA) is in het verleden tussen sanghaleden een flinke discussie gevoerd naar aanleiding van het bezoek dat Dennis Genpo Merzel (Genpo roshi) , boeddhistisch leraar van zenleraar Nico Tydeman, op 30 juni 2018 op uitnodiging van Tydeman aan het centrum bracht. De discussie ging over de wijze waarop de vanwege seksueel wangedrag in boeddhistische kringen omstreden Amerikaan door Tydeman en zijn leerlingen werd ontvangen en de foto’s die op de site werden geplaatst van het bezoek.
Gouden troon
Genpo zit in de ruimte van ZCA op een ‘gouden ’troon’ op een platform en beziet vanuit die positie tijdens een dharmales de aanwezige leerlingen van het centrum. Dat eerbetoon schoot Jules Prast, zelf sanghalid, in het verkeerde keelgat. Hij schrijft op de site in reactie op de foto’s: ‘Een ‘troon’ (goudkleurige fauteuil red.) voor Dennis onder het lineagebord, een gezeten sensei die voor hem de handen samenvouwt, twee wapenbroeders met een smet op hun blazoen die elkaar omhelzen alsof er niets gebeurd is (…) Ziet niemand wat ik zie op deze foto’s, hoe schadelijk deze kunnen zijn voor de roep van een sangha waarvan de open wonden veel korter dateren dan 2011? Waar is het gevoel voor de maatschappelijke discussie die buiten de muren van de sangha woedt over het (on)vermogen van boeddhistische sangha’s om adequaat om te gaan met ontsporingen in eigen kring?’ Prast doelt hier mee op de jarenlange buitenechtelijke relatie die Tydeman met een seniorstudente uit zijn sangha had en die door dor hem in oktober 2015 onder druk van de betreffende vrouw door hem zelf naar buiten werd gebracht, de vrouw voelde zich beschadigd door Tydeman.
Genpo roshi gaf tijdens een retraite met onder andere studenten van het ZCA op Ameland in 2011 toe dat geruchten over zijn buitenechtelijke relaties op waarheid berustten. Hij noemde zijn gedrag toen een ‘diepgeworteld probleem’ en zei dat hij hulp wilde zoeken om van het ‘zich herhalende patroon’ af te komen. Zijn officiële titels stond hij af.
Genpo roshi (1944, USA) ontving dharmatransmissie van Maezumi roshi. Hij richtte onder meer Kanzeon Zen Center en de internationale Kanzeon Sangha op waar Zen Centrum Amsterdam onder valt. Geïnspireerd door Hal en Sidra Stone ontwikkelde hij Big Mind Big Heart, een combinatie van voice-dialogue en zen. Hij heeft tot nu toe aan meerdere Amerikaanse en Europese zenleraren transmissie gegeven. In 2004 gaf hij Niko Tydeman Sensei dharmatransmissie.
robq zegt
Jules heeft gelijk en mijn systeempje sluit bij hem aan. Al die show en stoerdoenerij terwijl hun seksueel gedrag bewijst dat die lieden nog verre van verlost zijn van hun grijpen. Zeer droevig. Wie echt verlost is kan zoiets gewoon niet meer, de gedachten rijzen niet meer op. Oh ja, soms eens denken van die mevrouw is wel leuk en dat lost dan seconden later op. Maar verder dan dat? Dat lukt niet meer. Hoe doe je dat trouwens in een Boeddhistische setting die ene persoon boven de anderen steken? Heel zwak allemaal. Spijtig.