• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – De bloemen in het veld

Dick – De bloemen in het veld

7 maart 2021 door Dick Verstegen

Zoals jullie weten is mijn schoonmoeder overleden aan corona. En omdat de familie weet dat ik met spiritualiteit bezig ben, kreeg ik de vraag om de uitvaart te leiden en daar ook het christelijk element in de brengen. Want Marleen, zo heette ze, was een katholieke dame van de oude stempel, maar tevens blijmoedig en ook vrijmoedig. Ze was ook echt iemand van: leven en laten leven. Dol op fietsen in de natuur en bij elke paardenbloem werd ze wild enthousiast. En meteen sprongen de verhalen van de evangelisten Mattheus en Lukas in mijn hoofd. ‘Zie toch de leliën des velds!’ Ironisch genoeg: de Griekse term κρινα του αγρου is zeker niet alleen van toepassing op de witte lelies maar ook op alle ‘corona-bloemen’ die tussen het gras ten zuiden van de heuvels van Galilea verschijnen, zoals de Gekroonde Ganzebloem (Chrysanthemum coronarium L.), de Anemoon (Anemone coronaria). En verder de Grote Klaproos en de Perzische boterbloem. Eigenlijk gaat het om veldbloemen.

Jezus wijst en zegt: ‘Kijk hoe al die wilde bloemen groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. Toch zijn ze mooier dan koning Salomo in al zijn luister.’ Je kunt het lezen in Matteus 6 en Lukas 12. Prachtige teksten die zelfs de goedkeuring kregen van zenmeesters. Kijk maar in dat boekje van Paul Reps, Zen Flesh Zen Bones (Zen zin Zen onzin).

Het is een oproep om vertrouwen te hebben en om je leven in handen te stellen van God. En dat was nou precies wat Marleen van nature deed. Tot het laatste toe. Niet zozeer omdat ze tot haar laatste dagen zo hield van al dat magnifieke dat de natuur voortbrengt, maar omdat ze een puur hart had en zich als geen ander zonder klagen overgaf aan haar leven zoals het is. En het verhaal over de bloemen biedt nog een ander perspectief. Het gaat namelijk over zien. Kun je niet alleen de schoonheid van een bloem zien, maar kun je ook zien wat die met dat vertrouwen te maken heeft. De apocriefe Thomas zegt: Het Koninkrijk Gods is in U en is in uw zien. En de zesde zenpatriarch Huineng zegt zeven eeuwen later: De betekenis van het leven is om te zien.

Wat nà de dood gebeurt met de entiteit die we tijdens dit leven waren – we weten het niet. Maar we kunnen er wel iets over denken, voelen. En wat daarin aansluit bij mijn eigen beleving, staat in een gedicht dat Ellen en ik in 2008 aantroffen op een Engels Kerkhof in Ooty (India). Het heeft ons diep geraakt en ik wil het graag ter nagedachtenis van Marleen weergeven in mijn eigen vertaling:

Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning’s hush
I am the swift uplifting rush
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die.
Mary Elizabeth Frye (1932)
Sta niet aan mijn graf te wenen;
Ik slaap er niet, het zijn maar stenen.
Ik ben het waaien van de vele winden.
Ik ben als schitterlicht op sneeuw te vinden.
Ik ben de julizon op rijpend koren.
En als je opstaat in het ochtendgloren
Ben ik dat buitje milde herfstregen.
Ik ben het snel opwaarts bewegen
Van stille vogels in hun cirkelvlucht
Ik ben de verre sterren aan de lucht.
Huil geenszins bij mijn graf, wat je er ziet-
Dat is niet mij, ik stierf ook niet

Elk mens laat een onuitwisbare signatuur achter in dit universum. Wie bestaat, verhoudt zich immers elk moment tot wat hem of haar omringt: de ander en het andere. Op die manier beïnvloed je – met alles wat je doet en laat- de loop der dingen. Daar heb je als het ware de hand in. De handtekening van je leven is blijvend en onuitwisbaar en leeft voort in al het bestaande. Geen pen ter wereld kan die doorstrepen. Marleens kosmische handtekening zal stellig ferm blijven voortleven.

 

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Gezondheid, Natuur, Zen

Lees ook:

  1. Dick – vertrouwen (4 en slot)
  2. Dick – De eik in je tuin
  3. Mindful in crisistijd
  4. Dick – Het is alles of niets in de bodhisattvagelofte.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bernadette zegt

    7 maart 2021 om 15:40

    Prachtig gedicht! Bedankt voor het delen!

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.