• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: KI

Sogenji desu: KI

29 oktober 2022 door Bertjan Oosterbeek

‘Vanochtend met Bodhi en Peter hout voor de ofuro staan hakken. Heerlijk werk om te doen op een niet al te koude winterochtend. Ik vroeg me wel even af of het me zou lukken om die enorme houtblokken te splijten, maar eenmaal aan de gang ging het eigenlijk best makkelijk. Het hout lag er al twee jaar en was kurkdroog. Wel bijna in m’n voet gehakt. ‘Daarom staan professionals wijdbeens’ zei Hosan, die net kwam langslopen toen dat gebeurde. Weer wat geleerd…

Ook veel energie. Met een kruiwagen vol hout de berg afrennen naar de houtopslag. En dan met een lege de berg weer oprennen. Gewoon, omdat het goed voelt. ‘How old are you?‘ vroeg Bodhi me opeens. ‘I am 43, why do you ask?‘ Bodhi keek me bedachtzaam aan en zei toen: ‘You have a lóóóót of energy…‘ En het is waar, ik heb me nog nooit zo sterk gevoeld als hier in Sogenji. Niet dat ik de energie zoals sommigen letterlijk door mijn lijf voel stromen. Of zoals de Roshi het vaak laat zien bij sanzen, als hij met z’n vlakke hand keihard op z’n buik slaat en zegt: ‘One big ball of energy…‘ Dat soort dingen voelen is nooit m’n sterkste punt geweest. Maar ik weet wél dat die energie er is en dat ik ‘m kan gebruiken.’ (Aantekening van 16/1/12).

Voor ik naar Sogenji vertrok vroeg ik me af of ik het allemaal wel aan zou kunnen: eindeloos veel zazen, weinig slapen, de kou, het moordende tempo waarin alles ging, het gebrek aan privacy, het harde werken. Maar ik kwam er al snel achter dat ik echt veel meer kan hebben en dat ik lichamelijk véél sterker ben dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden. En daarbij geeft zazen heel veel energie, heel veel… ki.

sogenji desu KIKi dus. Hier in Nederland nauwelijks bekend; te ‘new age’ denk ik. Daarom krijgt het waarschijnlijk maar weinig aandacht, ook binnen zen. Maar in Japan draait alles om deze precious life energy. Traditionele geneeswijzen als shiatsu en accupunctuur, martial arts als aikido en kendo, kunstvormen als kalligrafie en ikebana – allemaal een kwestie van ki. En dus ook zazen. Ik moet wel zeggen: als bioloog (en filosoof) heb ik er toch ook wel moeite gehad om die mysterieuze ki serieus te nemen. Wat is het precies? Waar komt het vandaan? Kun je het meten? Allemaal onbeantwoorde vragen, zeker voor de wetenschap. Misschien heb ik het daarom wel tot het eind uitgesteld om erover te schrijven.

Maar als je het eenmaal gevoeld hebt – écht gevoeld hebt – dan kun je toch moeilijk blijven ontkennen dat het er niet is. De eerste keer was toen ik nog op de gaitan zat, tijdens een osesshin. Ik was moe, had overal pijn en zat er daarom helemaal niet goed bij. En dan bedoel ik letterlijk: ik zat scheef op m’n kussen, m’n schouders te ver naar voren gebogen en mijn hoofd in een knikje. Toen kwam er opeens – van ‘onder’ af – een kracht door mijn lijf heen stromen, die me helemaal rechtop zette en alle verkramptheid uit mijn lichaam liet wegvloeien. Helemaal vanzelf, ik hoefde er niets voor te doen.

Mijn lichaam zette zich uit zichzelf rechtop en liet me zien hoe je op een kussen moet zitten. Heerlijk! ‘Dus dát is nou die ki,’ dacht ik bij mezelf. Niet dat het altijd zo duidelijk was. Meestal voelde ik helemaal niks, maar dan was het er toch. Bij het werken bijvoorbeeld, als ik in de verzengende hitte voor de zoveelste keer een zware zak groenafval, een kruiwagen of een net omgezaagde bamboe de berg op moest slepen. Even focussen, even diep m’n ademhaling volgen, en ik zat weer vol kracht.

Natuurlijk heb ik me ook afgevraagd wát het zou kunnen zijn. Of er misschien een rationele verklaring voor is. Misschien is het wel heel simpel dat al die energie die we anders in ons denken stoppen – en dan bedoel ik dat ook weer letterlijk: in het functioneren van onze hersenen – door je te focussen vrij komt voor andere dingen. Hoe vaak zijn we er met ons hoofd ‘niet helemaal bij’ en lopen we aan van alles te denken, behalve aan dat waarmee we op dat moment bezig zijn? Of misschien is het de energie die anders verloren gaat als we altijd en overal aan alles lopen te twijfelen? ‘Kan ik dat wel?’ ‘Dat gaat vast nóóit lukken…’ ‘Had ik toch niet iets anders moeten doen?’ Maar of dat het is?

Lang geleden heb ik een cursus Tai Chi gedaan, een Chinese bewegingsleer. Hier in het wijkcentrum, gewoon tussen de huisvrouwen (wat overigens erg leuk was). Bij Tai Chi voelde ik mijn energie altijd heel goed. En als ik erna weer naar huis liep, was het alsof er een dik pak watten op straat lag, zo zacht voelden mijn voetstappen. Dus het leek het me een goed idee om dat weer op te gaan pakken en vorig jaar ben ik begonnen bij Johan Cornelissen op de Jansdam.

Afgelopen dinsdag stonden we met z’n twaalven in een grote cirkel. Met alleen onze vingertoppen tegen elkaar aan. En dan steeds even aanraken… en dan weer even loslaten. Een paar keer achter elkaar. Wat je dan voelt is werkelijk verbluffend.

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

 

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek.

Het idee voor ‘SAKURA’ (de tekst van vorige week) was van Esther Jansen. Arigato gozaimasu.

 

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: houthakken, Japan, KI, klooster, roshi, Sogenji desu

Lees ook:

  1. Sogenji desu: SATORI
  2. Sogenji desu: SANZEN
  3. Sogenji Desu: OFURO
  4. Sogenji desu: KANNON

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.