• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Riding the dragon

27 juni 2020 door Zeshin van der Plas

Tijdens een sesshin moet je je vastbijten in je training, je koan tussen je tanden klemmen en niet versagen.  Dan komt iemand een week na de sesshin met zijn gedachtenkronkels op papier en ik grinnik.

Wat heb ik gedaan in Japan? Precies hetzelfde, ik heb ook de prismazeepbelkleuren van mijn hersenschimmen beschreven. Ik was nog steeds onderweg waar geen weg is, dus kan ik alleen grinniken om de mooie kleuren van andermans zeepbellen.

Riding the dragon

 Aantekeningen, heimelijk gemaakt tijdens de sesshin die te Suiren-Ji werd gehouden. Een sfeerbeeld …

Vooraf

Sesshin is zwaar, tot nu toe moeilijk te combineren met privé (vrouw en drie kinderen). Maar het kan wel deze keer. Thuis voor oefenen tot 40 minuten zitten; heb er zin in. Collega vraagt waar ik het voor doe, het lijkt hem heel spannend. Waar doe ik het eigenlijk voor? Ik weet het niet. Vind het ook spannend. Heel spannend. Hoe zwaar is ‘t wel niet? Fysiek. Mentaal. Maar heel spannend wordt na vertrek richting sesshin minder.

Begonnen

4.50 uur. Wakker op zafu met een pets op mijn schouder met de kyosaku. Wakker!!

Ben begonnen. Waarmee? Met loslaten: neerzetten; gehoor geven aan wat roept. Da’s moeilijk want ik hou nog iets vast. Goed doen, perfectie daardoor steeds afleidende gedachten. Bovendien pijn in rug. Raak het maar niet kwijt. Maar er komt plots vanuit het niets kracht. Het zitten gaat na een lange ochtend en middag makkelijker, meer flow. Minder pijn.

Juist dan dokusan met Leraar. Daar is dan Mu! Niet hebbende, niet zijnde. Op concentreren als lezen boek. Mu laten zakken in buik. Dat geeft focus en energie! Maar niet for ever, het gaat gewoon weer pijn doen, nu ook m’n knieën.

Goeie teisho: Waar niets is verschijnt het pure. Ah. Het dagende niets! Als mogelijk-maker voor het nuttige.  Kom op, geef gehoor aan wat roept. Zo wordt het niets gevonden. Ik geef gehoor-aan het ‘roepen’ van de brandblusser: stof mij af! Doe het gewoon. Niet talmen.

Het zitten blijft pijn doen. In mijn rug. In mijn knieën. Doe er van alles aan: anders zitten, anders ademen, verzitten, andere zafu. Helpt niet. Johannes van het Kruis zei (ongeveer) dat je – om te komen waar geen lijden is – moet gaan langs waar wel lijden is. Moeilijk zitten is dus de bestaansvoorwaarde voor mu. Duister is de bestaansvoorwaarde voor licht. De lotus bloeit op stinkend vieze modder. Ja hoor, en love will tear us apart. Leuke ideeën maar helpen niet. Nog niet?

Voortgaan

Teisho: niet pleasen! Hebben we genoeg gedaan. Is valkuil van gehoor geven aan. Doen wat er aan toe is,  da’s niet van een ego afhankelijk! Al die drukte en stress is toch gewoon please-ego (van anderen, mezelf). Laat je door iets anders roepen; door Niets! Joshu was vriendelijk, hij ontdekte mu, waar we nu nog mee bezig zijn. Hij was een rare grappenmaker. Doe je oefening, overal, altijd.

Maar mijn koken als Tenzo en Mu gaan dus niet samen; geen tijd voor Mu! Zeshin: Haha, geen tijd!! (bedoelt ie “altijd mu-tijd”?).

Sesshin is zware rit bergop, gaat nu bergaf. Makkelijker. Pijn minder/draaglijker. En een kracht! Sudden realization: maar makkelijker gaat ook wel weer voorbij! Laat moeilijk of makkelijk toch los; ze duren toch niet voort! Overstijg ze! Mu! Geef gehoor aan wat roept.

Makkelijker ja, makkelijk nee. Maar nog 6 shu (meditatieperioden)te gaan. Bijten. Overstijgen. Ook aftellen helpt niet. Valt op dat vaak combies met anderen geheel vanzelf gaan. En goed. Valt me meteen daarna op. Geinig. In de keuken direct de goede stap opzij, zodat ander er zonder stoppen langs kan, iemand liefdevol even laten bukken bij openen kastje (pas op hoofd!), geen talmen bij afdrogen natte deksel; laten afdruipen nu (ook al stoort het)! Allemaal flow.

Dokusan met de vraag: “waar woont mu?” “Ik heb zijn huis nog niet gevonden.” Tringeling.

OK maar toch shit. Betere antwoorden naderhand in m’n hoofd: overal en nergens, over de berg waar geen tijd is, in dit kussen waar ik hem in duw, plat in mijn buik, Mu heeft geen huis en is het ook niet; allemaal vast fout! Concentreer op mu.

Sesshin betekent ‘1 geest’. Bij laatste banka (tempeldienst) gaan alle buigingen van iedereen geheel tegelijk! Steeds weer. Het gaat om flow. Die komt als je loslaat. Maar t’ is meer. Ik draai bij het klaarzetten voor het eten het steelpannetje vanzelf naar de ophaler toe met het handvat. Word vrolijk als ik het direct merk. Zeshin zegt, als ik het vertel, daar hebben ze een woord voor!? Oh? Da’s Mu. En jij weet ook niks. Inderdaad. Het avondeten gaat ook in zo’n 1-geest-flow.

Laatste Teisho: roshi sama in Bukoko-Ji geeft niks geen kyosaku weg, buigen voor roshi sama, wat kun je anders? MUUUUUUUUH!!!!

Dan roffelende trommels. De kat schrikt zich rot. Ik niet. Hartsutra.

Riding the dragon, oktobersesshin Suiren-Ji achter de rug. Mu voor de boeg. Nothing changes.

Voorbij

Het was prachtig. Niks satori of kensho maar Mu en de realisatie-op-weg-naar-vermogen om makkelijk en moeilijk te overstijgen, het nut van moeilijk te zien en te weten. Het inzicht dat alles verandert, ook goed en slecht, echt waar. Dus waarom vasthouden? Overstijg! Om te gaan naar waar geen lijden is moet men gaan langs waar leiden (!) is. J Sesshin is dus niet zwaar. Lijden helpt je naar verlichting. Met dit inzicht kan ik het prima!

De trein brengt me terug naar mijn vrouw en kinderen. Hij trekt op in Woerden voor zijn laatste shu; ik zie aan beide kanten van wagon door de ramen perronlampjes vertrekken! Weird.

Utrecht CS ‘s avonds; bomvol mensen, overal. Ze krioelen kriskras door elkaar.

So weird. So weird.

Buigen. Wat kan je anders?

Tenzo Seppo Schotel

(Hoe kun je geen tenzo zijn als je schotel heet)

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, deelnemer, dokusan, Mu

Lees ook:

  1. Op zoek naar je zelf
  2. Zeshin – De routine in een zencentrum
  3. Zeshin – kon het altijd maar zo blijven
  4. HO MU, zen onzin

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 20 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 21 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 19 – dierenleedjoop
  • Corona – fysieke afstand houden
  • Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  • Ondanks coronapandemie – boeddhistisch nieuwjaarritueel in Kyoto
  • Het sprookjesbos van Shakyamuni

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens