Ik weet niet wat discriminatie is, daarom discrimineer ik. Niet dat ik me daar bewust van ben, ik weet niet wat het is. Ik ben wit, ik word niet gediscrimineerd, hoe zou ik dan moeten weten wat discriminatie is. Ik heb een Surinaamse vriend, twee Chinese vrienden en twee Indonesische vrienden en de 50 jaar dat ik ze ken hebben ze nooit iets over discriminatie gezegd. Ja een van de indo’s zei, toen het ter sprake kwam, lachend dat er naar hem geroepen werd; ‘Pinda, pinda poepchinees’.

Ik vraag mij nu af, heb ik ze ooit gediscrimineerd? Ik weet het niet, ze hebben het mij nooit verteld. Als het zo zou zijn was dat dan om de vriendschap niet te bederven? Ik heb een witte opvoeding gehad en toen ik in het Verre Oosten kwam was ik een olifant in de porseleinkast. Onbehouwen, brutaal maar over het algemeen verschrikkelijk onhandig. De mensen om mij heen waren zo aardig en voorkomend dat het moeilijk was om je niet op je gemak te voelen.

Ik heb vaak een maaltijd aangeboden gekregen terwijl ik nu weet dat die mensen de volgende dag zelf geen eten hadden omdat ik dat opgegeten had. In die tijd zou ik gezegd hebben; ‘maar dat is toch hun eigen schuld, ze hebben het mij zelf aangeboden’. Na 50 jaar kijk ik daar nu toch iets anders naar, de oosterlingen zijn dwars door mijn witte opvoeding mijn leven binnen gedenderd. O ja, dat was ik vergeten, ik had ook al een jaar of 30 een Japanse vriend, hij is helaas vorig jaar overleden. Hij zei altijd dat hij geen boeddhist maar een communist was, maar als hij zijn telefoon uit zijn zak trok rolde als vanzelf het boeddhisme ook mee naar buiten. Toen we met de tempel naar Bemmel verhuisden kwam hij vaak een weekendje over. Hij stroomde mee in het hele tempelgebeuren en als ik inkopen moest doen voor de tempel dan laadde hij op zijn kosten in de toko-supermarkt het hele boodschappenkarretje vol. Ik gooide het er net zo hard weer uit want hij zou niet stoppen. Toen ik voor €500.- aan grind voor de tuin bestelde kostte mij het al mijn overredingskracht om hem tegen te houden. Ja onze tempel is niet rijk en is nooit rijk geweest. Maar wat is geld? Mijn motto is –  mensen zijn belangrijk, als dat op orde is komt het geld vanzelf wel. We vragen geen cursusgeld, we vragen om naar eigen inzicht en draagkracht te doneren. Wie zijn wij om vanuit financieel oogpunt te discrimineren, mensen buiten te sluiten omdat ze onhandig zijn en deze samenleving over hen heen walst en ze plat discrimineert?

We hebben graag onhandige mensen over de vloer die geen jaloezie kunnen verspreiden omdat ze niets bezitten om jaloers op te zijn. Een van mijn Chinese vrienden is theemeester en als we open huis houden komt hij belangeloos vanuit Leiden naar Bemmel om een theeceremonie te houden. Een theeceremonie is een bijzondere gebeurtenis-  jammer genoeg is er altijd uitleg bij nodig omdat het participeren in een theeceremonie onbekend is. Het is iets typisch oosters, en eer dit gebeuren toegang tot je krijgt zodanig dat de tranen van ontroering  over je wangen lopen… Onhandige mensen zijn snel geroerd omdat het makkelijk is hen iets aan te reiken. En ik, ik ben nog steeds onhandig maar het wordt me niet aangerekend door mijn vrienden, onze vriendschap is discriminatie proof omdat ik weet dat ik discrimineer. al besef ik het niet.

Categorieën: Zeshin van der Plas, Columns, Zen
Tags:

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

12 reacties op ‘Ik weet niet wat discriminatie is…’

  1. Francois La Poutre schreef:

    Mooie beschouwing. Je hoeft niet bewust te discrimineren om bevoorrecht te zijn. Dat zijn we namelijk helemaal vanzelf, simpelweg omdat we wit zijn. Dat valt niemand persoonlijk aan te rekenen, maar het is wel goed om je dat te realiseren.

    • kees moerbeek schreef:

      Dank Francois.
      Je hoeft niet bevoorrecht te zijn om te discrimineren. Dat doen we namelijk helemaal vanuit onszelf, omdat we zo geprogrammeerd zijn door de sociale groep en samenleving waarin we leven en dergelijke. Er is altijd wel een groep om op neer te kijken, is het niet vanwege huidskleur dan is het wel vanwege seksuele geaardheid.

      Wat de zaak verder compliceert is dat onderdrukte groepen elkaar onderling ook nog eens discrimineren. Ik wil niet lullig doen, maar slachtoffers van racisme kunnen homohaters en seksisten zijn.

      Door ons van dit alles bewust te worden kunnen we proberen hieraan een einde te maken. Vergeleken met de 17de eeuw zijn we al een eind opgeschoten, maar er valt nog veel werk te verzetten.

  2. kees moerbeek schreef:

    Beste Zeshin, ik neem aan dat je bijdrage mede het gevolg is van de ‘black lives matter’- demonstraties en het oplaaien van de discussie rond slavernij.

    Racisme en slavernij zijn bijna zo oud als de mensheid. Iedereen kan een racist en vervolger zijn, getuige het etnisch geweld/de genocide in bijvoorbeeld het Afrikaanse Rwanda en in Myanmar enzovoorts enzovoorts. Morgen of overmorgen schrikken we weer van een andere etnisch geweld uitbarsting. Dit kan ook in ons land zijn. In veel gevallen gaat het hierbij om meer dan racisme/discriminatie, vooral vanwege, heel cynisch, economisch en politiek gewin. Onwetendheid, hebzucht en haat zijn vaak drijfveren achter dit soort ellende en helaas vaak ook achter een politieke loopbaan die angst en haat uitbuit.

    Van Babyloniërs tot de Romeinen, tot de Noormannen, tot de Azteken, tot de (Ottomaanse) Barbarijse zeerovers uit Noord-Afrika en de West-Europese koloniale mogendheden, allen hebben zich schuldig gemaakt aan de slavenhandel. Als je een ander mens ziet als lastdier en niet als medemens wordt deze al snel handelswaar en rijp voor uitbuiting. Dit beperkt zich niet tot huidskleur of het continent waar men geboren is. Slavernij is niet het enige voorbeeld van de uitbuiting van anderen.

    Slavenhandel kan niet bestaan zonder georganiseerde mensenroof, niet zonder slavenjagers, niet zonder slavendrijvers en zakenlieden die de slavenkaravanen faciliteren en financieren en later ook niet zonder de aandeelhouders van de eerste multinationals. De slaven waren het slachtoffer van een netwerk, beginnend in de gebieden waar mensen geroofd en tot slaaf gemaakt werden.

    In ons land waren er in de 17de eeuw honderdduizenden direct of indirect betrokken bij de overzeese handel. Van de bakker op de hoek tot de beurshandelaar. Het belangrijkste was (en is) de Oostzeehandel, maar de handel met tropische landen en exotische producten spreekt meer tot de verbeelding. Ook is Nederland, dat als natie nog niet bestond, in de handel en slaven gesprongen. De gevolgen zijn bekend, maar het waren heel andere tijden en mensen waren anders. Ik help het de lezers en mezelf hopen dat we het nu beter doen.

    Omdat onze eigen bevolking te klein was, kwamen van her en der uit Europa mensen naar onze streken om onze economie draaiende te houden. Dat zal in tijden van economische hoogconjunctuur meer dan een derde of zelfs de helft geweest zijn. Lullig om te zeggen, maar Westfaalse gras maaiende seizoenarbeiders en de Denen in de scheepsbouw of op de VOC-schepen hebben de Nederlandse slavenhandel dus mogelijk gemaakt. Dit afgezien van gevluchte protestanten uit Antwerpen die onder andere zeekaarten maakten en een grote rol hebben gespeeld in de Gouden Eeuw en Amsterdam op de kaart gezet hebben.

    De uitvinding van het wiel en veel later de stoommachine hebben grote vooruitgang gebracht. Echter, de Nazi’s hebben de trein gebruikt om hun oorlogsmaterieel te vervoeren en miljoenen ongewensten te transporteren en industrieel te
    vernietigen. Zijn daarmee de uitvinder van het wiel en de stoommachine dan achteraf anti-semieten/nazi’s? In Haarlem staat een beeld van Laurensjanzoon Coster de uitvinder van de boekdrukkunst. Door de boekdrukkunst kunnen racistische gedachten op grote schaal worden verspreid en zou je hem de ook de wegbereider van de slavernij en het kolonialisme kunnen noemen. Blijft zijn beeld staan?

    Het is dat wij in Nederland wonen en hier zullen weinig beelden van Karel de Grote en de Romeinse keizers staan. De Romeinse keizers en ook Karel de Grote waren berucht vanwege hun genocidale praktijken, maar daarover horen we nooit wat. Wonderlijk. Ik zie de beelden van Karel en de keizers nog niet omver gehaald worden.

    En wat te denken van het standbeeld voor Sir Arthur ‘Bomber’ Harris? Food voor thought, maar een ding kan veel beter en dat is ons nationale historische (zelf)bewustzijn. En vervolgens met elkaar in gesprek gaan en op democratische wijze handelen.

    Ten slotte kun je de kinderen niet schuldig houden voor de daden van hun (voor)ouders. Ik dacht dat na 2000 jaar christendom we zover waren om de mensvijandige ‘erfzonde’ in de afvalbak te gooien.

    Namo Guanshiyin pusa!

    • zeshin schreef:

      Als er reïncarnatie bestaat dan is deze wereld een school, een levensschool. En als je als zesdeklasser in de eerste klas kijkt en ziet dat ze het alfabet aan het leren zijn en denkt; ‘zijn die nu nog met het alfabet bezig.’ Er staat niet op iemands hoofd in welke klas hij/zij zit, we zijn allemaal nog aan het leren, zwart en wit.

    • Shika schreef:

      Een mooi stukje geschiedenisles. Dank daarvoor, maar ik begrijp de context niet met Zeshin’s stukje.

      • kees moerbeek schreef:

        Dank Shika.

        De bijdrage van Zeshin was voor mij een gelegenheid om aan te sluiten bij de actualiteit. Ik heb dit niet gedaan in de vorm van een betoog over bijvoorbeeld karma, reïncarnatie, het Achtvoudige Pad en het bodhisattva-ideaal. En tenslotte heb ik gewezen op de valkuilen waarin de bodhisattva in spe kan in vallen bij het ‘reddingswerk.’

  3. Henk van Kalken schreef:

    Discriminatie is een dualistische visie in optima forma.

    • kees moerbeek schreef:

      Dat is ook zo, maar een praktische uitleg is misschien wel handig voor de lezers.

  4. Piet Nusteleijn schreef:

    “Wanneer er aandacht is, volledige aandacht, is er geen gekwetstheid. Zolang er een splitsing bestaat (dualisme)tussen de waarnemer en het waargenomene is er conflict. (Discriminatie)
    Wanneer er sprake is van aandacht, van besef zonder enig element van keuze, van oordeel, alleen van oplettendheid, dan zal je je nooit meer gekwetst voelen en dan worden alle vroegere gekwetstheden uitgewist”.

    Verkort weergegeven : J.Krishnamurti/Ojai, 03-04-1976.
    Uit: Totale vrijheid p.412. (De tussenhaakjes zijn van mij)

    • kees moerbeek schreef:

      Dank, Piet. Kun je in leketaal uitleggen wat je hiermee in de praktijk van alledag bedoelt? Heb je ook praktische suggesties om ‘aandacht’ te bevorderen bij de gewone man/gewone vrouw? We moeten namelijk gewoon verder met elkaar in deze samenleving, in deze wereld.

      • Henk van Kalken schreef:

        Ik antwoord ff voor piet dat doet. Je kunt dit soort ‘aandacht’nooit bevorderen bij hen die er niet voor open staan. Je kunt alleen relevante informatie gereed houden als iemand hierin geïnteresseerd is.En we gaan gewoon verder met elkaar in deze samenleving en deze wereld. Linksom of rechtsom. Ik zag op facebook een paar ongelooflijke reacties op het vernielen van beelden van Coen, de Ruyter, Witte de With en Piet Hein. Sommige mensen denken echt dat dit de grondleggers zijn van onze hedendaagse democratie. Dat ze in feite de grondleggers zijn van onze huidige welvaart ten koste van (de levens van) anderen, in de voormalige koloniën,de slavernij, komt niet ter sprake. Zouden we deze lieden iets moeten vertellen over Aandacht? Helaas zal verandering wel weer uit revolutie ontstaan in plaats van door middel van evolutie…

        • kees moerbeek schreef:

          Fijn dat je antwoordt voor Piet, Henk, maar ik denk dat Henk dit zelf ook kan.

          ‘Je kunt dit soort ‘aandacht’ nooit bevorderen bij hen die er niet voor open staan. Je kunt alleen relevante informatie gereed houden als iemand hierin geïnteresseerd is.’ In theorie is dit waar. Echter, wie beoordeelt dit, Henk, en op basis waarvan? En zelfs als zou dit zo zijn dan is het belangrijk een poging te wagen. De Boeddha schreef niemand af. Bodhisattva’s daalden zelfs af tot in de hellen om mensen te bevrijden.

          De mening van historici is zeer, zeer genuanceerd over de vermeende zwarte zielen van Piet Hein en Michiel de Ruyter. Andere ‘helden’ zijn geen lieverds, maar dat is achteraf gepraat en dat is gemakkelijk.

          ‘Helaas zal verandering wel weer uit revolutie ontstaan in plaats van door middel van evolutie…,’ getuigt van een ernstige vorm van cynisme.

          Wat ik kan concluderen is dat het nogal schort aan historisch (zelf)bewustzijn in dit goede land. Desondanks verhindert dit gebrek sommigen niet om onjuist te spreken.