Ik vertelde laatst tegen zich boeddhisten noemende vrienden dat ik een beker van zen.nl in de badkamer van de Kloosterbunker gebruik om er mijn tandenborstel en tandpasta in te zetten en niet om er slurpend slokjes Japanse thee uit te drinken. Ze waren geschokt, dat doe je toch niet met boeddhistische attributen.
Ik kreeg de beker uit handen van Rients Ritskes, de oprichter van zen.nl. de multinational in zen, nadat ik hem bij hem thuis geïnterviewd had voor het BD. Dat was nog voordat Ritskes door onder andere zijn Japanse leraar Sokun Tsushimoto roshi beschuldigd werd van titelfraude. Sokun zei in december 2016 in deze krant dat Rients Ritskes valse claims maakt over zijn status als leraar.
De Japanse leraar: ‘‘Rients Ritskes, leider van zen.nl, leidt al jarenlang mensen op tot zenleraar of zenmeester zonder dat hij zelf enige autorisatie heeft. Alle autorisaties van zen.nl zijn daarmee formeel zonder waarde.’
Sokun Tsushimoto Roshi stelde in een verklaring naar aanleiding van het besluit van Ritskes om met hem als zijn Japanse leraar te breken: ‘Ritskes maakte valse claims over zijn status op zijn website en in interviews en gesprekken. Hij beweert dat hij in 1999 als zenmeester is geautoriseerd door (mij) Sokun Tsushimoto Roshi, (een Japanse zenmeester die momenteel (2016) arts in Londen is). Ritskes noemt zichzelf ‘Zen Master’, ‘Dai Osho’ en ‘Roshi’. Sokun Tsushimoto Roshi stelt: ‘Hij (Ritskes) incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd. Op veel andere plaatsen op internet is deze nog wel te vinden. Ik (Tsushimoto Roshi) heb ook aangedrongen op een publieke verklaring waarin Ritskes de waarheid vertelt.’
Tsushimoto Roshi over de termijnen en de bedragen die zen.nl aan studenten vraagt om een opleiding te mogen volgen: ‘Je kunt zen niet kopen. Het is totale nonsens om te stellen dat je zenleraar of zenmeester kunt worden binnen een bepaalde tijd, ook al moet je daarbij aan een aantal voorwaarden voldoen. Zen is individuele beoefening waarbij je zoekt naar je ware zelf, dat niet-zelf is. Een echte zenmeester of leraar vraagt geen hoge geldbedragen voor cursussen en zentraining.’
Het is duidelijk, Ritskes is ondanks zijn slabbetje en indrukwekkende gewaden gelukkig maar een gewone man en zijn beker een gewone beker. Ritskes is oprichter van een commerciële organisatie die met zen omzet genereert en voor alle problemen in de wereld wel een oplossing dreigt te hebben als je de uitgezonden berichten mag geloven. En in schouwburgen voorstellingen organiseert met gasten.
Binnenkort zal Ritskes wel met een oplossing voor het coronavirus komen, verwacht ik.
Moedig voorwaarts!
Wouter ter Braake zegt
Rien Ritskes is een mens. Sokun Tsushimoto Roshi ook. In mijn blik zie ik commerciële capaciteiten bij de ene (en wellicht leugentjes: dat kan ik niet beoordelen) en kinnesinne bij de ander, hetgeen ik evenmin kan beoordelen. Wel heb ik van Ritskes zijn boek gelezen. Aanbevelingswaardig boek.
Ritskes organiseert ook filosofische lezingen over Zen, Boeddhisme en aanverwanten in samenwerking met mensen van diverse pluimage.
Wat goed dat er door zijn gedoe zo veel aandacht komt voor het Boeddhisme en voor meditatie. Sokun Tsushimoto Roshi zal ongetwijfeld ook op dat gebied verdiensten hebben.
Laat hen kibbelen en laten wij geen olie op het vuur gooien of partij kiezen. Het is kiezen voor het ene of het andere onvolmaakte schepsel. Door niet te kiezen erkennen we onze eigen onvolmaaktheid.
G.J. Smeets zegt
“Laten wij geen olie op het vuur gooien. Het is kiezen voor het ene of het andere onvolmaakte schepsel.”
De feiten moeten gewoon bij hun naam genoemd worden, dat heeft met kiezen niet te maken. Je verzet de doelpalen, beste Wouter ter Braake, als je ‘de menselijke onvolmaaktheid’ erbij sleept. Het gaat niet om ‘onvolmaaktheid’, het gaat om valse claims (leugens) in een c.v. En dat kun jij net als ieder ander gewoon checken.
Shika zegt
Joop beschrijft precies de situatie van Rien Ritskes.
Duizende euro’s vragen voor een opleiding tot zenmeester.Dat riekt toch wel naar oplichting.
Sexuele mistanden of in dit geval oplichting bagitaliseren daar is boeddhisme zeker niet bij gebaat.
Wouter ter Braake zegt
Los van de beweringen, waar of niet waar, wie vrij is van ego werpe de eerste steen.
Wouter ter Braake zegt
Citaat uit stuk van Joop:
‘Ritskes is oprichter van een commerciële organisatie die met zen omzet genereert en voor alle problemen in de wereld wel een oplossing dreigt te hebben als je de uitgezonden berichten mag geloven’.
Dat riekt voor mij niet naar oplichting, maar naar ondernemerschap. En wie bagatelliseert seksuele misstanden?
Mijn Boeddha niet. Mijn Boeddha ruikt onbevangen de enorme geuren rijkdom van deze wereld.
Shika zegt
Iemand die die duizenden eurootjes voor een opleiding zenmeester vraagt en zichzelf presenteert als zelfbenoemde zenmeester is inderdaad een gehaaide ondernemer.Daar heeft u helemaal gelijk in.
Dat riekt naar oplichting zit het in het stuk dat Rien helemaal geen zenmeester is (wat hij in het verleden wel probeerde aan te tonen met valse claims) en het totale onzin verhaal dat je zenmeester wordt na een aantal jaar opleiding bij zen.nl.
Dat bagatelliseren van sexuele wantoestanden doen sommige volgelingen bij andere boeddhistische organisaties net zoals u naar oplichting riekende praktijken van zen.nl bagatelliseert als goed ondernemerschap.
Wouter ter Braake zegt
Als zelfbenoemd Boeddhist is voor mij benoeming door welke ‘hogere’ instantie dan ook niet aan de orde. ‘Mogen’ benoemen is macht. Daarin handelen zelfbenoemde Boeddhistische Zen kloosters zich als monopolist.
Wat betreft uw opmerking ‘ Dat bagatelliseren van sexuele wantoestanden doen sommige volgelingen bij andere boeddhistische organisaties net zoals u naar oplichting riekende praktijken van zen.nl bagatelliseert als goed ondernemerschap‘: ik wist niet dat er nu ook al een vorm van ‘Boeddhistische inquisitie’ bestond.
Zeshin zegt
Ik ben een tijd ingetreden geweest in een Japans klooster. Ik heb daar nooit iets hoeven te betalen, sterker nog, toen mijn leraar een grote donatie kreeg heeft hij die verdeeld over alle kloosterlingen.
Boeddha ruilde zijn kleren met een bedelaar en hier is het een statussymbool als je de lessen kunt betalen die bij zen-centra van Zen.nl worden gegeven, de kwantiteit aan leerlingen wordt als succes gezien. Dit businessmodel is precies het tegenovergestelde wat het boeddhisme beoogt.
Dit wil niet zeggen dat boeddhistisch onderricht gratis is, je betaalt met je gedrevenheid en inzet op je training en met je verbondenheid aan de tempelsangha.
Wouter ter Braake zegt
Mooi
Wouter ter Braake zegt
Kleren ruilen met of geven aan een bedelaar is als verhaal te vinden in diverse religies. De Griekse god Zeus testte zelfs vermomd als bedelaar rijke mensen op hun mededogen en vrijgevigheid. Niet enkel in het Boeddhisme worden mededogen en vrijgevigheid als heilzaam gedrag beschouwd. Het zijn mijns inziens gedragingen om (on)bewust altruïsme te beoefenen. mijn spirituele uitdaging is om me niet voor te laten staan op vrijgevigheid, altruïsme of inzet. Een hele uitdaging merk ik als ik geef. Een uitdaging die ik graag aanga om ‘Boeddhistische hoogmoed’ te voorkomen.
Piet Nusteleijn zegt
Het is feitelijk absurd dat een mens zichzelf “Zen-meester” noemt.
Het is even absurd dat een mens, een ander mens als Zen-meester (be)noemt.