• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dialoog van de persoonlijkheid met het zelf

Dialoog van de persoonlijkheid met het zelf

8 februari 2020 door Zeshin van der Plas

Wat is zen?
Welk antwoord wilt u hebben?

Een historisch antwoord, een inhoudelijk antwoord, een religieus antwoord, of een antwoord in de zin wat heb ik er aan.

Historisch gezien begint zen met

Eens, lang geleden, toen Boeddha op de Gierenberg een leerrede zou houden hield Boeddha een bloem omhoog, draaide deze tussen zijn vingers en liet hem aan de toehoorders zien. Iedereen zweeg. Alleen zijn leerling Kashyapa glimlachte. Boeddha sprak: ‘Ik kijk alleen met mijn oog en zie de ware dharma, de wonderbaarlijke niet gebonden geest ziet de ware vorm van niet-vorm, deze dharmapoort is niet afhankelijk van woorden of letters maar wordt op bijzondere wijze op iedereen overgedragen. Thans vertrouw ik het toe aan Mahakasyapa.

Dit zou ongeveer 2500 jaar geleden gebeurd zijn en klinkt als een sprookje, maar in sprookjes zit veel waarheid verborgen en wie ze geschreven heeft doet niet zoveel ter zake. Natuurlijk, als (historisch) onderzoek je inzicht in de tekst vergroot dan is dat mooi. Maar als je door het onderzoek de tekst verliest en verzand in analyseren is dat minder mooi. En discussiëren over wat er met een tekst bedoeld word betekent dat je geen inzicht in de tekst hebt. Waarom zou je discussiëren als je snapt wat er staat?

Ongeveer duizend jaar nadat Boeddha zijn bloem omhoog hield reist de monnik ‘Bodhidharma’ vanuit  Centraal-Azië. naar China.

In 520 word hij uitgenodigd aan het hof van keizer Wu Ti. Die vertelt Bodhidharma over zijn support aan het boeddhisme, en vraagt hem welke verdiensten (in een volgend leven) hem dit zou opleveren. “Geen verdienste” was het antwoord. Daarop wilde de keizer weten wat dan de heilige waarheid van het boeddhisme was. “Grote leegte, niets heiligs aan”. Ten slotte vraagt de keizer wie er dan voor hem staat. “Geen idee”, antwoorde Bodhidharma, en vertrok.

In deze korte dialoog wordt de essentie van zen verwoord. Geen goede daden, maar inzicht leid tot verlossing. De essentie van het bestaan is, leegte, door het ontbreken van een onveranderlijke kern. Daarom kunnen we in essentie niet weten wie we zijn, door het ontbreken van een vaste realiteit zijn we overgeleverd aan een groot “niet-weten”.

Waarom een leer beoefenen die ons alle grond onder de voeten wegslaat?

Dat is nogal simpel omdat wij menen ‘te weten’, wat bij nader inzien onvolkomen is. Daarom zoeken we verder naar antwoorden en oplossingen. Weten staat hoger op het lijstje dan inzicht, ‘het weten’, waar we achteraan hollen, als je dat lang genoeg doet ‘zie je in’ dat daar geen antwoord in te vinden is. Elk antwoord is uiteindelijk onbevredigend dus we beginnen een nieuwe zoektocht. Deze zoektocht noemen we wetenschap en wetenschap komt op zijn beurt weer voort uit inzicht, wat in het verleden alleen in kloosters kon worden beoefend. In kloosters was tijd voor contemplatie van waaruit het inzicht in een ondeelbare wereld ontstond. Men zag in dat een persoonlijke bevrijding onmogelijk was omdat het lijden van anderen verbonden was met elk levend wezen. Van hieruit ontstond de roeping om constant de wereld te onderzoeken om lijden tot een minimum te beperken, omdat bevrijding ( van pijn, verlossing, enz.) samenhangt met de bevrijding van elk levend wezen. Religieuzen voelden zich geroepen om de pijn van anderen te verlichten zonder zich om goed of slecht te bekommeren, maar zonder aanzien des persoons hun hart te volgen.

Goede daden brengen geen verlossing, redden de wereld niet en redden jou niet. Goed en slecht zijn slechts de verdeelde illusies van het hoofd en niet van het hart, het hart kent alleen ‘houden van’

Maar wat is dan inzicht?

Dat is alles zien, voelen, horen, proeven en ruiken, kortom ervaren voor wat het is, niet weten wat het is maar ervaren wat het is. De schreeuw van pijn van iemand die een ongeluk krijgt, de uitroep van geluk van iemand die de loterij wint. Wat ervaar je als iemand kermend onder een auto ligt, dringt het door tot op het bot? Wil je helpen?, maar je kunt niets doen, je weet niet hoe? Je besluit je hart te volgen- er moet hulp geboden worden en volgt je een roep die sterker is dan je eigen welzijn. Je gaat medicijnen studeren aan de universiteit van Leiden, dat ontstond in het voormalig Witte Nonnen klooster. Je gaat wetenschap beoefenen en je groeit en je ontwikkelt tot arts. Vanuit een ontmoeting met pijn is een roeping ontstaan om leed te bestrijden, en de inzichten tijdens je studie en praktijk zijn legio. Maar leed en pijn blijven ontmoetingen op je pad en blijken onuitroeibaar. Maar voor jou is het zingeving aan een zinloos leven.

Nu zou de vraag kunnen rijzen: wie help ik? Mijn patiënten of mijzelf, je bent dankzij je patiënten zinvol bezig, je groeit en ontwikkelt jezelf tot een stabiele arts in een wereld vol leed en pijn. Hoe is het met je eerste pijn? De pijn die je ervaarde bij dat auto ongeluk, het feit waardoor je medicijnen bent gaan studeren, snap je die pijn, heeft je studie die pijn opgelost? Je bent constant met patiënten bezig, sommigen geef je uitstel van executie en sommigen moet je uit handen geven aan Hades.

Spreekt ‘het zelf’ tot je in het bovenstaande?
Als je zegt: ik heb geen idee, dan praat je Bodhidharma na.

Als je het gaat beredeneren dan zoekt je persoonlijkheid naar een zelf en als je zwijgt ben je verloren.

Hulp aan de ander berust op je eigen bevrijding, het brengt inzicht dat je niet gebonden bent. Maar maak niet de vergissing dat je vrij bent om te doen en laten wat je wilt- dat is het gedrag van een dief. Je kunt beter houden van wat je doet, niet omdat je er rijk van wordt, aanzien of eer mee verwerft. Het enige wat het oplevert is inzicht, inzicht dat rijkdom, eer en aanzien fantomen van je gehechtheid aan deze illusies zijn. Wat is pijn, de pijn van iemand die gebroken onder een auto ligt? Vraag het niet aan mij, vertel het me en in respect buig ik voor de reflectie van je boeddhanatuur.

Z. Sterveling.

 

 

 

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: inzicht, pijn, sterveling, zelf, zeshin

Lees ook:

  1. Samenspraak
  2. Zenboeddhisme is geen wellness
  3. Boeddhistisch gedrag…
  4. Nothing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    9 februari 2020 om 09:50

    Mooi en glimlachopwekkend schrijven.
    Dank u.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.