• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – anatman

Zeshin – anatman

25 november 2017 door Zeshin van der Plas

Ik kreeg het verzoek om, vanuit onze traditie, iets over anatman te schrijven. Vanuit onze traditie is dat niet mogelijk zen staat er om bekend dat het buiten de geschriften om gaat en direct tot het hart spreekt. Dus dat is wat ik kan doen, direct vanuit het hart.

Anatman is goed te vertalen met ‘zelfloosheid’ wat weer te interpreteren is als los van een zelf, of geen zelf. Vraag je eens af wat je met ‘zelf’ bedoelt. Ik zie het als een toevoeging aan het (mijn) bestaan. Iedereen die dit leest bestaat maar dat bestaan is geen zelf, het is iets wat we aan ons leven toevoegen. Waar is het bewustzijn over ons zelf als we slapen? Wie ademt er, is er een zelf die dat doet? Toen ik uitlegde dat ultieme zentraining een totaal niets doen was stak iemand zijn vinger op en vroeg: ‘Moet ik dan stoppen met ademen?’ Mijn antwoord was: ‘Dat is je er mee bemoeien jij besluit te stoppen met ademen, je moet ademen, noch niet ademen.’ Vrij vertaalt zowel wel, als niet ademen’.

Dat klinkt als een koan maar het betekent bemoei je er niet mee laat jezelf buiten beschouwing. Wie controleert je ademhaling als je slaapt? Die gaat ‘van zelf’. Wij hebben iets vastgegrepen dat wil controleren, bestendigen en wilt vasthouden als was het de grootste schat in het universum, een illusionair zelf. Het heeft zich verankerd in ons bewustzijn, onderbewustzijn, tot in onze genen aan toe. Het werkt als een soort filter waardoor we de wereld bekijken en ons belet de wereld te zien zo als zij is. We zijn zo bang om alles op zijn beloop te laten, elk moment wat zich aandient is perfect zo als het is, maar we kunnen er niet met onze vingers vanaf blijven. We accepteren niet dat zaken niet zo gaan als we willen.

Maar,…er komt altijd een maar om de hoek kijken: het zelf is net als kauwgom, als je het van je hand wilt vegen zitten allebei je handen onder. Dan krijg je jeuk aan je neus, dan op je hoofd en dan zit je met je handen in je haar. Ja maar, als je kind zonder te kijken wilt oversteken dan grijp je toch in. Ja natuurlijk, maar wie grijpt er in? Denk je er over na hoe je het beste kunt ingrijpen, nee toch, je grijpt in zonder toevoegingen. Helderheid van geest, alert, doen zonder toevoeging. Er zijn een paar bewustzijnsgebiedend in ons dagelijks leven. 1, je rijdt op je fiets en wordt wakker in het ziekenhuis. 2. Je rijdt op je fiets en ziet op tijd die auto van rechts komen je kunt nog net op tijd remmen. 3. Je rijdt op je fiets en hoort, ruikt, voelt, en proeft een auto van rechts komen, je remt rustig en op tijd. Het zelf eist al onze aandacht op daardoor lopen we altijd achter de feiten aan. En natuurlijk moet je soms ingrijpen, mijn leraar heeft zijn hele leven geroepen ‘only doing’. Alleen maar doen zonder toevoegingen, zonder bedenkingen zonder zelf. Dat is de eerste stap naar een helder en bewust leven. Van daar uit is het mogelijk om de realiteit tegemoet te treden je in verwondering afvragen: ‘Waar komt dit alles vandaan, waar wandel ik in rond? Wie beziet dit alles? Is dit de werkelijkheid? Ziet mijn buurvrouw het zelfde wat ik zie? Als ik mijn ogen sluit waar is de wereld dan, met gesloten ogen zie ik alleen maar duisternis. Waar is de wereld als ik slaap? Ik droom dingen die niet kunnen, vliegen, weg lopen zonder vooruit te komen, onder water lopen zonder te verdrinken. Dan heb je ook nog lucide dromen waarin je soms jezelf ziet liggen. Maar ja, als je jezelf ziet liggen wie kijkt er dan? kan een oog zichzelf zien?

Als je dit onder ogen ziet en stappen durft te nemen dan komt je hele wereld op losse schroeven te staan. Maar, die komt ook op losse schroeven te staan als je trouw aan je illusionaire zelf blijft, of dacht je dat je eeuwig blijft leven? Je weet toch beter, iedereen weet dat het leven eindigt, alles wat een begin heeft kent een eind. Maar ik kan je verzekeren dat je niet die 1,75 m hoge homp vlees bent. Om daar een antwoord, of eigenlijk vrede van geest te vinden, hoef je alleen te zien hoe je gezicht er uitzag voor er dinosaurussen op de aarde waren. Misschien ben je ontevreden met wat ik geschreven heb en verwacht je een beschrijving over de illusie van alles, dat wat je ziet, proeft, voelt, hoort en ruikt een illusie is. Ik kan daar wel een beschrijving van geven maar die illusie is dan nog steeds de enige waarheid die we hebben omdat ook mijn beschrijving illusionair is.

Jij zult die oplossing moeten vinden, aan mijn oplossing heb je niks, ik kan niet voor je plassen, eten, pijn hebben, lachen, huilen, bidden, vloeken, en houden van, dat zul je allemaal zelf moeten doen. Ik kan je wel vertellen en voordoen hoe ik er mee om ga, welke methode ik gebruik om tot inzicht te komen en dat heeft met een kussentje te maken.

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: anatman

Lees ook:

  1. Taigu – potsierlijk, overmoedig boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waart er een spook door Europa?
    • Guy – dhammazaadjes – Ekayana: universele Dhamma
    • XR blokkeert A44 dag voor NAVO-top: ‘wapenwedloop jaagt klimaatcrisis aan’
    • Renske – gedachten over een haiku 39 – Bashō
    • Ardan – Facebook…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.