Chinezen willen volgens de Tibetaanse regering in ballingschap alles laten versmelten tot de communistische stijl. ‘Dus of het nu het boeddhisme is of iets anders, ze willen dat alles naar de normen van het communisme wordt veranderd.’
Tibetaans boeddhisme
China dwingt jonge Tibetanen boeddhistische kloosters te verlaten
De nieuwe verordening zegt dat kloosters in Qinghai niet langer minderjarige jongens mogen toelaten als monnik of hen toestaan deel te nemen aan religieuze activiteiten, maar specificeert niet de vereiste leeftijdsgrens.
De Boeddhistische blik – onzichtbaar licht
‘Je gaat op in het licht en dan kan er iets ontstaan als een gevoel van geluk en schoonheid.’
‘India moet invloed doen gelden om in vrijheid de 15e Dalai Lama te kiezen’
China heeft ook al een eigen Panchen lama maar deze wordt door de boeddhistische gemeenschap niet erkend.
Het jaar 2021 – dag 292 – amok
De gompa werd opgeheven, de huurder stapte over naar ‘de Chinezen’.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Nieuwe app iOS en Android met vertalingen uit Pali Canon
In 2010 was slechts 5% van de Tibetaanse boeddhistische Canon vertaald uit het klassiek Tibetaans – een taal die ernstig bedreigd wordt in haar voortbestaan. In tien jaar tijd zijn meer dan 36.000 pagina’s van de Kangyur gepubliceerd of in vertaling, waardoor niet alleen diepgaander internationaal academisch onderzoek mogelijk wordt maar ook een breder publiek daar kennis van kan nemen.
Het jaar 2021 – dag 290 – om
om muni muni
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?
Velen komen uit gebroken gezinnen of hebben een slechte economische achtergrond.
Mandala Lab geopend in Rubinmuseum of Art New York
Het Mandala Lab, geïnspireerd door krachtige boeddhistische principes, is een nieuwe ruimte op de derde verdieping van het Rubin Museum of Art in Manhattan, VS, die uitnodigt tot nieuwsgierigheid naar onze emoties. Denk na over hoe complexe gevoelens opduiken in je dagelijkse leven en stel je voor hoe je de kracht zou kunnen hebben om […]
Boekbespreking – De rechtstreekse weg, 30 oefeningen om tot ontwaken te komen
Adhyashanti is de aangenomen naam van Stephen Gray (1962). Hij is een Amerikaanse auteur en meditatieleraar die retraites leidt en lezingen geeft. Na 14 jaar zenboeddhisme beoefend te hebben onderging hij op zijn 25e een aantal bijzondere ervaringen. Naar eigen zeggen drong hij door tot de leegheid van alle dingen waarbij hij besefte dat hij zelf de boeddha was waar hij naar op zoek was.
Boeddhistisch perspectief: ‘Klimaatverandering gaat over persoonlijke ethiek, activisme’
Er zijn mensen die klimaatverandering zien als een ecologische of milieukwestie, of misschien als een sociale of economische kwestie. Maar uiteindelijk geloven boeddhisten dat menselijke handelingen de bron van het probleem zijn.
Dalai Lama feliciteert aartsbisschop en vriend Tutu op 90e verjaardag
In een videoboodschap zei de Dalai Lama (86) dat hij diepe bewondering en respect heeft voor Tutu. ‘Wij religieuze mensen zouden mensen als bisschop Tutu moeten volgen die in volledige vrede leven.’
CCP – Tibetaanse boeddhisten mogen alleen nog in het Mandarijn lesgeven
Dit is het laatste bewijs vanuit de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) dat aangeeft hoe de Chinese autoriteiten werkelijk aankijken tegen minderheidstalen, namelijk dat die op de tweede plaats komen, zo liet Human Rights Watch weten.
Amerikaanse puber – (h)erkend als boeddhistische lama
Jalue is een typische Amerikaanse tiener – hij groeide op in een buitenwijk van Minneapolis, houdt van voetbal, Pokémon en rapmuziek. Volgens Tibetaanse boeddhistische kenners is hij ook een lama, een boeddhistische goeroe.
Tibetaanse kleuters in de klem – nieuw Chinees decreet China legt Mandarijn op
Activisten hebben het decreet een poging genoemd om het onderwijssysteem in etnische en plattelandsgebieden te siniseren. Tenzin Sangmo, een onderzoeker bij TCHRD, zegt dat het decreet bedoeld is om het kind in de eerste jaren minder greep te laten krijgen op zijn moedertaal.
Tibetaanse schrijver overlijdt na vrijlating uit Chinese gevangenis
Dhondup werd in februari 2010 gearresteerd voor het publiceren van een tijdschrift waarvan de inhoud kritiek uitte op de Chinese communistische regering. Hij kwam terecht in de gevangenis van Mianyang en werd in 2013 vrijgelaten, maar zijn gezondheid liet te wensen over.
Wat doet ICT voor de Tibetanen?
Op woensdag 22 september organiseert International Campaign for Tibet met alle ICT-kantoren een speciale vraag-me-alles editie van Tibet Talks.
Je kunt dan alles vragen over International Campaign for Tibet en haar werkzaamheden aan de directeuren in Washington, Berlijn en Amsterdam.
‘Gedetineerde Tibetanen door China aan hun lot overgelaten’
De arrestanten zijn lid van een lokale groep die zich inzet voor het gebruik van de Tibetaanse taal, die nu op last van de regering wordt vervangen door het Chinees als enig lesmedium in lokale scholen.
‘Tibetanen negeren Chinese 11e Panchen lama Gyaltsen Norbu’
In de Tibetaanse traditie wordt van echte gereïncarneerde lama’s verwacht dat zij veel reizen, in een reeks instellingen studeren en een groot aantal lama’s ontmoeten om de leringen en overdrachten te verkrijgen die centraal staan bij hun aanspraken op kennis en religieuze authenticiteit.
Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.
De Boeddhistische Blik: Happiness
Frans-Finse documentaire over de komst van televisie in het boeddhistisch koninkrijk Bhutan.
Chinese autoriteiten arresteren Tibetanen wegens foto Dalai Lama
De politie arresteerde 19 monniken van een plaatselijk klooster in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR), samen met 40 mensen van wie de huizen grondig doorzocht werden door de overheid.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel II en slot
In september 1937 waren er 83.000 boeddhistische monniken in Mongolië, en dat aantal was al aanzienlijk verminderd na de revolutie van 1921. Eind 1938 waren er minder dan vijfhonderd. Sommigen waren gevlucht of hadden zich aan de seculiere staat overgegeven, maar velen waren vermoord. Alleen al in Ulaanbaatar waren er in 1937 zestig actieve kloosters, in 1939 geen enkele.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel I
Om te begrijpen wat het communisme doet met onafhankelijke boeddhistische samenlevingen, moeten we ons herinneren wat het deed met het Mongoolse boeddhisme in de jaren 1930.