• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63

Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63

2 februari 2023 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Als je mij vraagt of ik het boeddhistisch pad volg , dan weet ik het niet. Als je mij vraagt of ik het niet volg , dan weet ik het ook niet, misschien is dit een aanwijzing?

De oproep van het Boeddhistisch Dagblad tot ervaringsdeskundigen intrigeerde mij, wat gaan ze hiermee doen?  Een  beetje het gevoel van zeggen dat je niet thuis bent als er op de deur wordt geklopt.

Een woord in onze Nederlandse taal waar ik al jaren een ‘hekel’ (als boeddhist mag dat natuurlijk niet, ik kan het ook zachter zeggen en over een ‘twijfel’ spreken)  aan heb is wel het woord ‘ervaringsdeskundige’, want ik beschouw iedereen zo. Voor mij is elke moeder of vader ervaringsdeskundige in het opvoeden van kinderen, in het liefhebben, elke mens ervaringsdeskundige in het ademen, en ga zo maar door. Ik heb te veel zogenaamde deskundigen ontmoet in mijn leven om niet te weten dat dat een relatief begrip is , van dokters tot loodgieters tot advocaten, tuinmannen, enz…

Bij mijn laatste bezoek aan mijn huisarts (al lang geleden) vroeg ze mij: wat scheelt er?  Ik antwoordde: krijg ik korting als ik het u vertel? Wie is dan de ervaringsdeskundige, weet ik veel.

Terug tot de ernst, wat heeft mij bij Boeddha gebracht?

Ik heb als kind een katholieke opvoeding genoten , met de nodige religieuze rituelen die erbij hoorden, ik spreek van de jaren 50-60 , ja zo oud ben ik dan al. Heb dus mijn catechismus van buiten geleerd , zondag namiddag naar het lof gegaan, eerste en plechtige communie. Daarna is het wel geminderd. Maar ik heb steeds moeten leven, in die tijd, met dingen die ik niet begreep of waar ik het niet mee eens was, die niet strookten met mijn ervaring.

Ben op latere (volwassen) leeftijd, gans toevallig in de bibliotheek, op een boek gebotst (letterlijk) over psychiatrie en meditatie, de titel boeide mij, ik heb het verslonden. Ben dan, na initiatie, zelf gaan mediteren, het effect was onmiddellijk voelbaar, geweldig, heerlijk. Vanaf 1988 tot heden, dus bijna 35 jaar, heb nooit een dag overgeslagen. Als je rekent met twee meditaties per dag, dan kom ik nu op meer dan 25.000 meditaties (elk 20 minuten of langer, retraites niet meegerekend), en het blijft elke keer mooi en toch anders, geen twee meditaties zijn dezelfde, noem het monotone variaties op een transcendentaal thema, het is voor mij nog belangrijker dan tanden poetsen alhoewel ik zeker belang hecht aan hygiëne. Samen met de meditatie ben ik dan intensief yoga begonnen, dat was een perfecte match voor mij, later enkele jaren lezingen en lessen gegeven.

Mijn favoriete (en bijna enige) lectuur zijn de twee boeken geworden die de yoga volledig beschrijven: de yoga sutra’s van Patanjali, en de Baghavad Gita, het lied des heeren of het heilige boek van de Hindoes, elk heb ik al een tiental keren gelezen, en telkens is het een ander boek. Met bijkomende boeddhistische lectuur, o.a. van de Dalai Lama, een van de mensen die ik het meest bewonder , Chogyam Trungpa, e.a., en verder ook Ramana Maharshi, Nisargadatta, en anderen, ben ik gaan inzien dat er grote overeenkomsten zijn tussen yoga en het boeddhisme. Om het met een boutade te zeggen: ik ben ervan overtuigd dat Patanjali een groot boeddhist zou geweest zijn, en Boeddha een groot yogi.

En toen ik op een uitspraak van Boeddha botste (ja, mijn tweede existentiële botsing) was ik vertrokken op het pad, in deze uitspraak zegt Boeddha: geloof niet wat ik zeg als het niet strookt met je eigen ervaring, gewoon straf om zoiets te horen uit de mond van deze. Ik kon dus mijn vroegere vooroordelen overboord gooien en een eigen weg gaan, en zo is het gebleven. Dit was de salto die mijn denkvermogen nodig had om goed neer te komen.

En zo gaat het verder, vooral de Tibetaanse tak van het boeddhisme ben ik toegewijd, retraites in Hoei in het Tibetaans instituut, zelfstudie van het Bön boeddhisme, deel uitmaken van de sangha, het hoort er bij.

Wat heeft dit mij bijgebracht? Een diep gevoel van mededogen, liefde. Elk levend wezen zie ik als een mooie uitdaging om lief te hebben, elke handeling kan voortkomen uit mooie en liefhebbende gedachten , zonder te oordelen kun je alle problemen loslaten en toch anderen helpen.

Mooier en zachter kan het niet zijn, het lost zichzelf op en toch is het er nog.

Geniet nog van deze mooie dag, lieve groeten, namasté.’

Was getekend Emmanuel Corynen. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk, Tibetaans boeddhisme Tags: Boeddhistische doeners en denkers, de serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers, de serie (60)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (27)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob van van Keulen zegt

    4 februari 2023 om 04:02

    Mooie “getuigenis” & hoopvolle inzichten. Heel herkenbaar ook, gezien eigen ervaringen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 17 september 2025
    Love, attachment and creating healthy relationships with Ven. Amy Miller
  • 17 september 2025
    Online lezingenserie: Universele Wijsheid ontdekken in jezelf (1)
  • 18 september 2025
    3-daagse Lamrim retraite met boeddhistische non Yangdzom
  • 18 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 3. Effecten van meditatie volgens de wetenschap
  • 20 september 2025
    Karunā – Compassieweekendretraite
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wat is ethiek? 25 voorschriften uit 5 wereldreligies en wat ze hebben opgeleverd

    Hans van Dam - 11 september 2025

    Het jodendom, het christendom, de islam, het boeddhisme en het hindoeïsme zijn duizenden jaren oud. Ze hebben in hun lange historie alle denkbare middelen ingezet om moreel gedrag te stimuleren en af te dwingen. Waaronder middelen die volledig tegen de eigen moraal ingingen, zoals de Inquisitie, de fatwa, de heilige oorlog, de kruistocht. Wat heeft het opgeleverd? Heeft het wat opgeleverd?

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Een gediplomeerde elektricien
    • Geen dood, geen vrees (46) – Als later vroeger komt
    • Waarin zoek jij vergetelheid – het heden of de eeuwigheid?
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 259 – how many roads must a man walk down

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.