De boeddhistische leraar Pema Chödrön adviseert ons momenten van pauzes, een break, in te voeren om de gejaagdheid uit ons jachtige leven te halen. Die pauzes vormen een eenvoudige techniek die we kunnen gebruiken wanneer we onze gewoonlijke patronen willen doorbreken en het moment weer aan te kunnen.

Onze gewoontes zijn sterk, zegt Pema Chödrön, dus er is een bepaalde discipline nodig om uit onze cocon te stappen en de magie van onze omgeving te ontvangen. Pauzeren met drie bewuste ademhalingen op elk moment wanneer we merken dat we vastzitten – is een eenvoudige maar krachtige oefening die ieder van ons op elk moment kan doen.

Pauzeren kan elke dag van je leven veranderen. Het creëert een open deur naar de heiligheid van de plaats waar je je bevindt. De uitgestrektheid, de stilte en de magie van de plek zullen je in het ochtendgloren brengen, als je je geest even laat ontspannen en binnen de verhaallijn die je zo hard aan het onderhouden bent, te ademen. Als je net lang genoeg pauzeert, kun je weer verbinding maken met precies waar je bent, met de directheid van je ervaring.

Als je ‘s ochtends wakker wordt en je bent nog niet eens uit bed, zelfs als je te laat opstaat, kun je gewoon naar buiten kijken en de verhaallijn laten vallen en drie bewuste ademhalingen doen. Wees gewoon waar je bent! Als je aan het afwassen bent, koffie of thee drinkt of je tanden aan het poetsen bent, creëer je gewoon een ruimte in je discursieve geest. Doe drie bewuste ademhalingen.

Even pauzeren.

Laat het een contrast zijn met je dagelijkse start. Laat het zijn als een zeepbel knallen. Laat het maar een moment in de tijd zijn, en ga dan verder.

Misschien ben je op weg naar wat je moet doen op deze dag. Je zit in de auto, of in de bus, of je staat in de rij. Maar je kunt die kloof, die pauze, nog steeds creëren door drie bewuste ademhalingen te nemen en daar te zijn met de directheid van je ervaring, daar met wat je ziet, met wat je doet, met wat je voelt.

Bron Lions Roar.

 

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu