Soms raak ik in gesprek met mensen over het onderwerp religie, en wat mij dan raakt is het stempel dat het christelijk instituut op onze samenleving heeft gedrukt. Veel mensen geloven nog steeds in een ‘god’ die een soort Sinterklaasgod is, een persoon die het goede vertegenwoordigt.
Teisho
Alleen maar geven. Maar wat houdt ‘alleen geven’ eigenlijk in?
Het is tegenwoordig in om aan spiritualiteit te doen – dan tel je mee – als het kan drie of vier richtingen tegelijk. Ik neem het niemand kwalijk dat hij uit onvrede zijn levenssituatie via een spirituele cursus probeert te veranderen.
Over water lopen
De derde monnik zei: ‘Denken jullie nou echt dat je mij met jullie verworvenheden kunt imponeren? Al die kunstjes van jullie, die kan ik ook’, pochte hij. Trots liep hij op het water af.
Seks, vlees en bijgeloof – een lezing
Een grote groep mensen denkt dat Boeddha de god van de boeddhisten is. Een ander hardnekkig probleem is het wishful thinking.
Zeshin – Vat het nu, vat het onmiddellijk
Als spreken verboden is, moet ik dan zwijgen? Blijf niet steken in deze beperking. Ja, maar wat word ik dan geacht te doen? Dit is het punt waar het om draait, dit is waar je oefening begint.
Zeshin – Ik ben?
Kan ik anders zijn dan die ik ben?
Salomo spaart de kat
Zeshin raakt niet uitgeschreven over katten en muizen.
Muizenissen
Tsja, en hoe doe je dat dan, alle levende wezens. Je eet geen vlees meer, loop alleen nog maar gympen, kijkt de hele index na op elk pak in de supermarkt, afijn je doet je best.
Buiten jezelf is er niets te vinden
Hoe zou je vrede kunnen creëren zonder zelf vrede gevonden te hebben? Je kunt maar één ding veranderen en dat is jezelf, jij bent het die de wereld ervaart, hoort, ziet, ruikt, proeft en voelt.
MU HO
Deze week stond in het Boeddhistisch Dagblad een artikel over de tv-serie Een andere kijk. Als dit programma boeddhistisch bedoeld is gaan de makers voorbij aan het fundament van het boeddhisme, de eerste van de vier edele waarheden: Leven is lijden.
Debat voor overnachting
Het was in Japan traditie dat vanuit het boeddhistisch begrip ‘karuna’ (mededogen) elke rondtrekkende pelgrim in een zentempel kan overnachten. Maar het duurde niet lang dat zwervers en daklozen het comfort ontdekten.
De kikker, de schorpioen en de Lethe
Een kikker stond op het punt om naar de overkant van een stroom te zwemmen, toen hij een mooie stem hoorde die vroeg: ‘Ach, meneer kikker zou u mij naar de overkant kunnen brengen, ik ben het zwemmen namelijk niet machtig.’