• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » Zen – met beide benen op de grond

Zen – met beide benen op de grond

11 januari 2017 door Zeshin van der Plas

Regelmatig lopen er mensen het centrum binnen die in zenmeditatie geïnteresseerd zijn. Meestal vraag ik ze waarom ze zenmeditatie willen gaan beoefenen? Ik breng ze met deze vraag vaak in verlegenheid omdat ze bang zijn een verkeerd antwoord te geven. Ze gaan er van uit dat je een persoonlijk voordeel verkrijgt door zenmeditatie te beoefenen. Als ik ze dan vertel dat je door zenmeditatie beoefening niets verkrijgt, maar dat het waarschijnlijker is dat je juist kwijt raakt, haken ze vaak gedesillusioneerd af met de mededeling dat ze er dan niets aan hebben en zo zijn ze weer een vooroordeel armer geworden.

In het Westen staat het woord ‘meditatie’ voor: ‘overweging, overpeinzing’. De woorden overweging en overpeinzing kun je in dit geval goed vertalen met ‘herzien’ of opnieuw bekijken’, wat goed aansluit met de stelling van Suzuki Roshi: ‘Zen, telkens weer opnieuw beginnen’. Meditatie is je oefenen in alles wat zich aan je aandient te ontdoen van alle voorgaande interpretaties en het te beschouwen in een nieuw licht. Dat dit een haast niet te verwezenlijken standpunt is, daar komt de beoefenaar al na korte tijd achter. Door domweg alleen meditatie te beoefenen raak je je vooroordelen niet kwijt en blijf je gescheiden van het object van beschouwing. Om werkelijk alles in een nieuw licht te zien is het noodzakelijk om al het oude overboord te gooien.

Het zenboeddhisme heeft daar meerdere technieken voor ontwikkeld, zoals ceremonies en andere religieuze plicht­plegingen. In het Westen probeert men alle meditatievormen te ontdoen van religie, dit is voor een groot deel te danken aan de institutionalisering van de westerse kerken- en de invloed van de New Age beweging heeft het resterende restje religie om zeep geholpen. Hier in het Westen verwacht men van meditatie dat je rustig, geconcentreerd, helder dan wel gezond wordt. Vrijwel niemand verwacht dat je religieus door meditatie wordt.

Tussen haakjes hetgeen ik schrijf is geen aanval vanuit een gevoel van minachting voor personen die een vooropgestelde mening over zen hebben. Toen ik met zen begon had ik een gigantische voor­opgestelde mening, die ik godzijdank opzij heb kunnen schuiven. Ik schrijf dit stukje om je weer met beide benen op de grond te zetten.

Iemand die aan zen wil gaan doen om rustig te worden, die is onrustig. En het is zeker waar dat je door middel van zen-beoefening rustig wordt, maar als je eenmaal rustig bent ligt onrust in het verschiet. Alles in dit universum is aan verandering onderhevig, de dag volgt de nacht op, seizoenen volgen elkaar op en het leven volgt de dood op, zo ook rust en onrust. Vergeet rust en onrust, als je rustig bent met de wetenschap dat onrust in het verschiet ligt, dan is dat de verstoring van je rust. Toen ik een jaar of twintig was heb ik ooit een gedichtje gemaakt wat dit fenomeen perfect weerspiegelt.

‘ Mijn angst voor de dood maakt mij het leven onmogelijk’

Zen-beoefening is verleden en toekomst vergeten. Wat zou je rust kunnen verstoren als je geen idee van de toekomst hebt? En wat zou je onrust kunnen verstoren als je geen idee van de toekomst hebt. Door middel van zenmeditatie confronteer je je met jezelf; een tijdloos, onmetelijk, gigantisch groot hier en nu, zo kom je tot een religieus besef. Een besef van doen wat je doet zonder toevoegingen van het intellect. Wie op deze manier zenmeditatie beoefent zal binnen de kortste keren een ontmoeting met religie hebben en de waarde er van leren inzien.

Als een beller gedesillusioneerd heeft afgehaakt is hij een stapje dichter bij de realiteit gekomen, hij heeft zich namelijk van een illusie ontdaan. Helaas vult hij de vrijgekomen plaats vrijwel onmiddellijk op met nog een grotere illusie.

 

Categorie: Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: meditatie, rustig, zenmeditatie

Lees ook:

  1. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  2. Zeshin – wat is zen?
  3. Zenboeddhisme is geen wellness
  4. Wie ben jij?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.