• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dana is ‘only giving’ – alles is vervlochten met elkaar

Dana is ‘only giving’ – alles is vervlochten met elkaar

10 februari 2016 door Zeshin van der Plas

Voor diegenen die in het klooster Bukkoku-Ji (Japan) zijn geweest is dit geen onbekende term. De Japanse teisho ’s van Harada Tangen Roshi zijn doorspekt met Engelse kreten zoals: only doing, nothing grasp, one step, only giving, enzovoort.

Als je zijn teisho’s hebt bijgewoond vergeet je deze termen de rest van je leven niet meer. Maar wat houdt ‘alleen geven’ in? Alleen geven betekent ‘jezelf’ – het idee dat je over jezelf hebt, diegene die je denkt te zijn – vergeten. Niet jij geeft, er is alleen ‘geven’ Dat beoefen je als je zazen doet: je gedachten laten voor wat ze zijn, je ademhaling tellen en al je energie omlaag richten. Je denkt misschien: ja maar, ik ben juist met meditatie begonnen om tot mijzelf te komen. Dan heb ik de volgende vraag voor je: Wat is dat: ‘jezelf’? En wat zou je met een zelf willen? Juist… je beoefent meditatie om tot jezelf te komen. Dat wil zeggen dat je nog niet jezelf bent, of nog niet tot jezelf gekomen bent. De oefening die daarvoor nodig is, is ‘only giving’. Dat is het enige waar je je druk over hoeft te maken. Voor de rest is Kannon Sama (Avalokitesvara) je verzorger.

Kannon Sama, de godheid van mededogen, schenkt met haar duizenden armen alles wat je nodig hebt om tot boeddhaschap te komen. Zij is het werkelijke concept van dana. Zij staat symbool voor jouw totale buitenwereld. Ze schenkt je een moeder die je te eten geeft; een leraar die je leert lezen en schrijven; een vrouw die je kinderen schenkt; een man die je kinderen schenkt; alleen maar geven. Kannon Sama schenkt je ook alle duivels die alles weer van je afnemen om je te inspireren en op zoek te gaan naar dat wat werkelijk van jou is. Wat je afgenomen wordt was in de eerste plaats al niet van jou. Je bent niet meer dan rentmeester. Als je denkt iets te bezitten, ben je een dief die zijn diefstal ontkent, terwijl hij de gestolen spullen nog in zijn handen heeft. Boeddha gaf bij voorbaat alles al weg voor dat het hem afgenomen zou worden. Wat denk je te bezitten? Dit is de tragedie en de mogelijkheid die samsara biedt.

Een tijdje terug kreeg een vriend, die me na aan het hart ligt, te horen dat hij kanker heeft en niet lang meer te leven. Hij is continu moe, heeft last van epilepsie, slikt medicijnen van het soort ‘erger dan de kwaal’ en heeft last van taalstoornissen. Waar maakt hij zich zorgen over? Over hoe het met zijn kinderen en zijn vrouw moet als hij er niet meer is. Hij is verdrietig dat hij niet meer voor ze kan zorgen. Maar wat het nog verdrietiger maakt, is dat de drie pleegkinderen, die hij en zijn vrouw eind zeventiger jaren in hun gezin hebben opgenomen, dit nog eens door moeten maken. Dat zijn zijn zorgen. Wat hemzelf betreft, hij neemt de zaken zo als ze aan hem verschijnen, only giving. Zichzelf vergeten in een totale overgave aan dat wat verschijnt: verdriet, vergeetachtigheid, vermoeidheid. ‘Only giving’.

Dit is precies het tegenovergestelde van wat veel mensen voor ogen hebben ten aanzien van het idee of begrip ‘zelf’. Het is tegenwoordig in om aan spiritualiteit te doen, dan tel je mee. Als het kan drie of vier richtingen tegelijk. Ik neem het niemand kwalijk dat hij of zij uit onvrede zijn levenssituatie via een spirituele cursus probeert te veranderen. Maar dan hoop ik dat je een leraar treft die je alle houvast onder je voeten weg slaat. Mijn vriend is maar zesenzestig jaar  geworden. Een andere vriend van mij is niet ouder dan drieënveertig geworden, en gisteren ontving ik een rouwkaart van een sanghalid die maar vijfenzestig is geworden. Als je denkt je leven te bezitten…

Mijn vader is vorig jaar overleden en mijn moeder heeft het er moeilijk mee. In alles wat ik kan sta ik haar bij en gelukkig bloeit ze weer een beetje op. Het is te makkelijk om het als de tragedie van het leven af te doen en begrip van haar te eisen. Maar wat kan ik voor haar doen? Ik kan haar pijn niet dragen, ik kan niet meer dan bij haar zijn, mijzelf vergeten, only giving. En om het een plekje te geven heb ik uit naam van mijn vader een gedichtje voor haar gemaakt

STIL

Het is stil in huis, de gordijnen dicht om de wereld buiten te sluiten,
maar de vier muren om je heen en je rusteloze hart drijven je naar buiten
Waar de wereld je omarmt in een tomeloze vaart,
alleen maar onrust baart en je noodlot niet lijkt te stuiten.
Wees stil mijn lief schreeuw niet over mij heen
Wees stil zo dat ik met je kan praten.
Wees stil, wees stil, wees stil mijn lief,
Ik heb je nooit verlaten.

Al klopt mijn hart niet meer in mijn borst,
Maar in de velden en straten. In elke vogel, elke boom de zee en de lucht kun je mij horen praten. Wees stil mijn lief, zoek in je hart daar waar alles wordt geboren, daar droog ik je tranen, daar hou ik je vast daar kan ik mijn Jannetje horen.

Zoek dat wat werkelijk van jou is, dat wat niets of niemand af kan nemen. Een mens heeft hooguit honderd jaar de tijd om tot realisatie te komen. Tot de realisatie dat hij/zij hier nu, in alles wat zich aan hem of haar aandient, eeuwigdurend is. Om op dit ‘hier nu’ te landen moet je alles opgeven. ‘Only giving’ en dat is de enige manier. Misschien vindt je dit een angstig idee, maar kijk eens goed naar wat je eigenlijk opgeeft. Om op het moment ‘hier nu’ te belanden hoef je alleen maar het verleden en de toekomst los te laten. Je hoeft alleen maar een illusie los te laten, er is alleen maar ‘nu’. Het alles omvattende nu van voor je ouders geboren waren, het onmetelijke nu van altijd, zonder begin of eind.

Johannes van het Kruis, een middeleeuwse monnik uit Spanje omschreef het zo:

Om te komen tot wat ge niet weet, moet ge gaan langs waar ge niet weet.
Om te komen tot wat ge niet geniet, moet ge gaan langs waar men niet geniet.
Om te komen tot wat men niet bezit, moet ge gaan langs waar men niet bezit.
Om te komen tot wat ge niet zijt, moet ge gaan langs waar men niet zijt.
Wilt ge er toe komen om alles te weten, wens dan niet iets te weten.

Hij schreef nog veel meer, maar ik denk dat de bedoeling zo wel duidelijk is. Alles wat je bezit kun je kwijt raken. Het idee iets te bezitten, de gedachte ‘dit is van mij’ breekt je op zodra je het verliest. Dat wat je werkelijk bezit is niet te verliezen. Wat je werkelijk bezit is only giving, weg geven, alles totaal, dat is je werkelijke schat.

Zeshin. Suiren-Ji tempel te Leiden, 1 oktober 2009

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: afhankelijkheid, geven, zelf

Lees ook:

  1. ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen?
  2. Dialoog van de persoonlijkheid met het zelf
  3. Op zoek naar je zelf
  4. Alleen maar geven – Maar wat houdt ‘alleen geven’ in?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    10 februari 2016 om 12:28

    ‘Stil’ schittert.

  2. Marijke zegt

    12 februari 2016 om 10:09

    Dank je wel!

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.