• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Reine Land » De weg naar voren leidt terug

De weg naar voren leidt terug

28 mei 2020 door Jules Prast

Amida Boeddha leest voor uit de Lotus Sutra. Op verzoek van de boeddha Vairocana legt hij de betekenis ervan uit.

We komen, we gaan.
Als we komen, dan verschijnen we.
Als we gaan, dan verdwijnen we.
In beeld, uit beeld, overeenkomstig de condities.

Als ik ga, dan in groot toevertrouwen.
Broeder Amida, trouwe vriend,
Zend een lichtstraal om mij te geleiden
Verder in het oneindig leven.

Oneindig leven is geen geboorte, geen dood.
Alle dharma’s zijn gekenmerkt door leegte.
Boeddhanatuur is anderkracht.
Voorbij, voorbij, namu-amida-butsu.

Taigu ziet het gebeuren en bericht erover:
Broeder Amida, gezeten op de berg Sumeru,
Omringd door honderdduizend bodhisattva’s,
Leest uit de Lotus Sutra voor aan zijn gehoor.

Aan zijn rechterzijde de bodhisattva Avalokitesvara;
Aan zijn linkerzijde de bodhisattva Samantabhadra.
Vóór hem vouwt zijn handen in gassho
De eerbiedwaardige boeddha Vairocana.

O, broeder, dondert Vairocana met zijn basstem
Tot Amida, terwijl in alle zes de rijken
De bodem daverend schokt en beeft
En overal kleurige bloesem de lucht uit regent:

“O, gij, de eminente vertegenwoordiger
Van oneindig leven en onmetelijk licht,
Uit naam van alle mahasattva’s hier vergaderd
Leg ons de betekenis uit van deze Sutra.”

“Heel goed gesproken,” richt zich Amida
Tot zijn broeder, de Koning der Hemelen,
En er daalt een diepe stilte in de menigte
Terwijl hij spreekt: “Ik weet het niet.”

“Hoewel ik toevlucht zoek tot het Reine Land,
Is het moeilijk waarlijk oprecht van geest te zijn.
Dit zelf is onwaarachtig en onoprecht;
Het ontbreekt mij volkomen aan helder inzicht,”

Citeert Amida, de Koning van Licht en Leven,
Met een duidelijk blijk van instemming
Het werk van de oude wijsgeer Shinran Shonin;
En onder het spreken vindt hij zijn inspiratie.

“Weet je,” zegt hij, tegen niemand in het bijzonder,
“De tijd was, als ik terugblik, zo slecht nog niet,
Toen meester Zhiyi meditatie, mantra’s, devotie
En wat al niet aaneenreeg in zijn Lotus School.”

“De mensen hadden nog wat te geloven,
Het grote voertuig kende een menigvuldigheid.
Er waren talen en verhalen, upaya’s, vorm en leegte;
Met één keer kloppen gingen 84.000 vensters open.”

Vairocana’s gemoed schiet vol op het horen
Van deze woorden van zijn kosmische broeder
En mompelt, terwijl tranen zijn ogen bevochtigen,
Tevreden in zijn baard: “Zo is het, Tathagata!”

En zie: het voorhang scheurt van de wolken en
Een ieder ziet zijn aangezicht onthuld.
Bazuinen klinken, door de volken vaart de tijding:
Alles wat geschreven staat, het is vervuld.(*)

Koren zingen van parasamgate en bodhi svaha,
Bezingen de Sutra met namu-myoho-renge-kyo,
Alle honderdduizend bodhisattva’s doen in polonaise
Op maat van de nembutsu de rondte op de berg.

Vanuit de binnenhof van de Tusita-hemel
Neemt Manjusri schuddebuikend het spektakel waar.
O, alle wezens die begiftigd zijn met leven,
Groot de dharmakaya! De weg naar voren leidt terug!

Naar het origineel van de monnik Shinjin
vrij vertaald door Taigu in A.D. 2020

(*) Verg. Gezang 300, Liedboek voor de kerken 1973

 

Categorie: Geluk, Jules Prast, Reine Land Tags: Amida, geen dood, geen geboorte, Lotus Sutra, Reine Land

Lees ook:

  1. Shariputra danste van vreugde (aflevering 2 en slot)
  2. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  3. Dank zij Amida Boeddha?
  4. Het sprookjesbos van Shakyamuni

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.