Het gebruik van drones om vanuit de lucht opnamen te maken van Paro Taktsang heeft een schat aan spectaculaire beelden opgeleverd die het architectonische wonder en de pure schoonheid van het klooster onthullen.
Boeddhisme
Guy – Innerlijke vrede (P. shanti)
Laat het onderzoek naar de werkelijke aard van de dingen nooit aan anderen over. Vermijd dat je ingebakken conditionering leidt tot méér begoocheling. Tot méér twijfel.
Jan – spiritualiteit en politiek
…
De levenstocht, een visualisatie (7)
Mijn karma mag wel enigszins geneutraliseerd zijn maar dharmische volheid moet onvoorwaardelijk belichaamd worden, en dus moet ik mijn lijden nog beter doorgronden. Ik ben hier toch niet voor niets?
De Boeddhistische Aap
Het is dus niet zo dat de mens als naakt dharmaloos wezen een intrinsieke meerwaarde heeft boven andere levende wezens. In het boeddhisme is het louter die menselijke mogelijkheid; namelijk het doorbreken van de eindeloze cyclus van geboorte en dood, waarin de meerwaarde ligt.
Eenheid, Niet-tweeheid en Niets
Filosofen zetten graag het bewustzijn op een troon en wetenschappers laten bewustzijn zich onderwerpen aan het brein (geen brein geen bewustzijn).
Beeldgedicht
…
De levenstocht, een visualisatie (6)
Voordat ik word weggezogen zie ik kans mijn armen en benen wijd te spreiden zodat mijn lichaam de zuiging blokkeert via de randen van de opening. Met een stevige ruk linksom lukt het me om weg te rollen en op die manier vrij te komen van deze onverwachte toetsing.
Over de Lotus-soetra (25): Devadatta
Komen we bij de Boris Boef van het Boeddhisme: een volle neef van Shakyamuni, die zwaar de pest aan hem had. Devadatta. Volgens overleveringen was hij een wreed en verdorven mens. Ik heb geen idee of en in welke mate dat waar is. Hoe ook, Boeddha stelt in de Lotussoetra dat iedereen het boeddhaschap deelachtig zal worden, niet één levende ziel uitgezonderd.
Een dag op het IIAS
Deze lezing ging niet over het kloosterleven overal in India, maar alleen over dat in Gandhara, het huidige Kandahar. Dit is belangrijk om te weten, omdat er in andere delen van India waarschijnlijk andere gewoonten en omstandigheden heersten. Gandhara was het thuisland van de Sarvāstivāda en de Mahāsanghika.
De levenstocht, een visualisatie (5)
Je bestaansbodem blijkt een welkom transformatief terrein te zijn: in het centrum ervan manifesteert zich een vulkaantrechter als wonderlijke krachtbron die mij doorstraalt via een immens oog.
Spanningsvelden binnen een kwetsbaar zen
Zen is van nature een kwetsbare traditie. Kwetsbaar omdat het gevaar op de loer kan liggen dat beoefenaars meer bezig zijn met hun eigen ervaring van ontwaken dan met het lijden en het bevrijden van andere levende wezens.
Guy – Aandacht en Gelijkmoedigheid
Het beoefenen van de combinatie van aandacht en gelijkmoedigheid op bovenstaande manier is een gamechanger. Het transformeert het leven van de beoefenaar. Het maakt van hem een stroombetreder. Een edele volgeling. Een ariya-puggala.
Achtzame arbeid – ‘be here now’
Afdwalen van de geest, ‘om de hoek verdwijnen’ dus, is iets wat we in vrijwel alle meditatievormen willen opmerken en vervolgens bijsturen naar het hier-en-nu. Maar je uiteindelijke doel is om de grens tussen op-het-kussen en buiten-het-kussen door te prikken. Dus in feite 24 uur per dag achtzaam te zijn, en je geest te trainen op focus houden.
Ludo – Getijden
…
De levenstocht, een visualisatie (4)
Ongemerkt komt er heel traag onder de witte vliesachtige grond stilaan iets in beweging, alsof het de aarde zelf is. Het lijkt alsof de aardmassa schuift en draait onder je zitplek.
De virtuele denkster 425
…
Dick – Wat wij werkelijk zijn
Wat wij werkelijk zijn is lastig onder woorden te brengen. Of juist heel makkelijk. Wezenlijk zijn wij de bodhi-mind, zoals hele generaties White plum-leraren het formuleerden, steeds een beetje anders.
De levenstocht, een visualisatie (3)
Naarmate je de bodem nadert komt het oppervlak ervan duidelijker in beeld, en het blijkt veel egaler en blanker te zijn dan je verwachtte: geen woest wervelend, rood vuur, maar een zuivere, witte waas, een rustig veld. En de bodem voelt opmerkelijk zacht onder je voeten; deze vulkaanbodem blijkt een verstilde, fluweelachtige vlakte te zijn.
Geen dood, geen vrees (70) – Overlijden. Over lijden.
Overlijden is een prachtig woord en geeft aan dat er kennelijk vroeger ook al werd nagedacht hoe voorbij lijden te kunnen kijken, verder te kijken dan lijden en verder te kijken dan wat lijden gedacht werd te zijn.
Het teken van een groot man
Sommige zentradities gaan de emotie zelfs kunstmatig opwekken. Maanden, jaren zitten met een koan als ‘wu’, met niets anders dan één lettergreep, zonder de minste aanwijzing, zonder iets om je aan vast te klampen. Het maakt je radeloos. Je kunt er letterlijk ziek van worden. Het is de bedoeling om tot op de bodem te gaan. Tot je niet anders meer kunt dan loslaten, tot je niet langer weerstand biedt, tot het openbreekt.
Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech
De inzendtermijn sluit op 20 augustus. De drie beste speeches worden voorgedragen door acteurs van het Nationaal Theater. De winnende speech wordt beloond met een geldprijs van €1000, de twee andere genomineerde speeches elk met €250.
De levenstocht, een visualisatie (2)
Adem en branding versmelten in één continuïteit, waardoor het lichaam soepeler contouren krijgt en steeds meer de activiteit van leven zelf wordt, een verfijnde en open belevingsruimte: oceaangezag, in alle cellen. In je en om je heen heerst overal uitnodigende voeling, veel intiemer en directer dan de oude, ruwe en bekende, werelds geïnventariseerde indrukken.
De levenstocht, een visualisatie (1)
Na wat verkenningen en omzwervingen heb je je plek gevonden, als een materialisatie van de binnenruimte. Hier ervaar je geen grote storingen van buitenaf en kun je je verbinden met innerlijkheid.