• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Academisch leren vs Emotioneel leren

Academisch leren vs Emotioneel leren

17 maart 2014 door Katinka Hesselink

Toen ik nieuw was in het Boeddhisme en me opeens mengde in spirituele kringen waar ik me niet eerder begeven had, probeerden een paar mensen me duidelijk te maken dat ik vooral minder moest lezen. Ze zeiden: ga niet te snel. Ik had zoiets van: ben je gek, ik ga niet langzamer leren dan ik kan. En inderdaad verorberde ik gretig makkelijke (en moeilijkere) stof om de traditie waarin ik me geworpen had te begrijpen. Het gaat tegenwoordig wat langzamer, omdat makkelijk te verteren literatuur die iets toe voegt moeilijk te vinden is.

Hoe dan ook: ik hield mezelf niet voor de gek. Ik wist dat leren mediteren, de leringen echt ‘realiseren’ en mijn leven transformeren langzaam zou gaan. Ik mijzelf mentaal bijna twee decenia lang uitgebreid op het Boeddhisme voorbereid, dus het was geen wonder dat het snel ging. Tegelijkertijd (en minder zichtbaar) had ik ook een behoorlijke kennis van praktische psychologie: Ik had ‘focussing’ al ongeveer even lang in mijn psychologische toolbox.

‘Focussing’ is (ongeveer) mindfulness zoals client centered psychotherapeuten in de traditie van Carl Rogers dat beoefenen. Mijn moeder heeft het me geleerd, niet lang nadat ze het zelf leerde en sindsdien speelt het een belangrijke rol op de achtergrond van mijn leven. Niet dat ik een dagelijkse mindfulness meditatie beoefening had, maar in de zin dat ik, als er emotionele problemen opkwamen, technieken had om daar mee om te gaan. En aangezien mijn leven niet eenvoudig geweest is, heb ik best veel geoefend.

Ik was voorbereid op een twee stromenbeleid in mijn Boeddhistische beoefening: academisch leren op een vrij hoog tempo en langzamer emotioneel leren.Het resultaat was, zoals ik eerder beschreven heb, dat ik heel snel gelukkiger werd. Hoewel ik denk dat dit aan de Tibetaans Boeddhistische visualisatie meditaties lag, weet ik zeker dat het niet zo’n groot effect had gehad als ik niet al zo lang aan mezelf gewerkt had.

Ik neem aan dat het probleem is dat de meeste mensen die met het Boeddhisme in aanraking komen vrij slim zijn. Ze hebben een redelijk academisch succes gehad, misschien een goede baan, partner en kinderen, en merken vervolgens dat er iets mist. Als ze voor het eerst proberen te mediteren, of Boeddhisme gaan bestuderen, weten ze dat dit hun leven zou kunnen veranderen, maar ze hebben geen ervaring met de processen die ze oproepen.

Met andere woorden: ze hebben ervaring met academisch leren, veel minder met emotioneel leren.

Het punt is dat emotioneel leren langzaam is. Je bent misschien in staat twintig woorden per dag in je hoofd te stampen, maar als je ze volgende maand nog wil weten zal je ze regelmatig moeten herhalen. Wie een ding per maand verandert is al heel goed bezig op het vlak van persoonlijke groei. Dat is een heel ander tempo dan een boek per week lezen.

Het is geen wonder dat mensen naar mij keken en dachten: die gaat te snel. Voor de meeste mensen is het advies om niet te veel te lezen misschien redelijk. Persoonlijk heb ik echter het gevoel dat je beter geen willekeurige grens kunt stellen, maar mensen beter kunt leren voor zichzelf uit te maken hoeveel ze aan kunnen. En daarbij is de eerste les voor iedereen dezelfde: emotioneel leren is langzaam.

©Katinka Hesselink; Oorspronkelijk verschenen op: http://www.overpeinzende.nl/2014/academisch-leren-vs-emotioneel-leren/ 

Categorie: Mindfulness, Tibetaans boeddhisme Tags: Boeddhisme, emotie, Katinka Hesselink, meditatie, psychologie, studies, visualisatie

Lees ook:

  1. De geluksknop – meditatie werkt!
  2. Leegte en het verlaten van het cyclisch bestaan
  3. Jezelf toestemming geven je te verheugen in wat goed is…
  4. Voor anderen Boeddha worden, Bodhicitta, Verlichtingsgeest ofwel de Bodhisattva motivatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Katinka Hesselink

Leerling van Geshe Sonam Gyaltsen (Gelugpa, Tibetaans Boeddhisme) bij het Maitreya Instituut en voormalig student religie-studies aan de Universiteit Leiden. Mindfulness trainer, spiritueel blogger, zoekmachine optimalisatie-expert en webdesigner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.