• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Kannon sama geeft antwoord

Kannon sama geeft antwoord

17 augustus 2016 door Zeshin van der Plas

Het grote mededogen, schip der liefde.

De letterlijke vertaling van Kannon (Sanskriet Avalokitesvara) betekent:
“Het roepen van alle levende wezens ho­ren”.

Kannon sama is de Japanse benaming voor de godheid van mededogen. Ze wordt vaak afgebeeld met een kruikje water dat ze over de aarde uitstort. Het kruikje is gevuld met medicijn: uit mededogen met de mensheid giet zij het medicijn uit over de aarde om pijn, ziekte en leed te verzachten. In China heet ze Kwan-Yin en is ondanks het communistische bewind mateloos populair. Als een kind ziek is, snelt de moeder naar een tempel om een kaarsje en wierook voor Kannon sama te branden in de hoop dat haar kind snel beter zal worden.

Misschien zul je dit bestempelen als bijgeloof. Een nuchter iemand weet zeker dat een kind niet beter wordt door wierook en een kaars te branden in een tempel. Maar tijdens mijn verblijf in het Japanse klooster Bukkoku-Ji gebeurde het volgende:

Een Japanner kwam met zijn fonkelnieuwe wagen naar het klooster met het verzoek of de abt de wagen wilde zegenen. Met stijgende belangstelling zag ik dat mijn leraar zijn brokaten tenue had aangetrokken en met een belletje om de auto begon te lopen.

Al sutra zingend (boeddhistische gezangen) was hij minstens twintig minuten met allerlei ceremoniële handelingen bezig. Toen de eigenaar in zijn fonkelnieuwe bolide, zichtbaar tevreden wegreed zei ik tot mijn leraar: ‘Dat heeft toch geen enkele zin dit is bijgeloof.’ Hij antwoordde in zijn gebrekkige steenkoolengels: ‘No, no, no, very important! First he was afraid for accident, now car is blessed, he drive very save, no accident.’

Ceremonies overtuigen je van je eigen kunnen, geven kracht en zekerheid en een moeder die zekerheid uitstraalt wekt vertrouwen bij haar kind. Voor vaders geldt dit trouwens ook. Het kind zal zich veilig voelen en als het ziek is sneller genezen. Via ceremonies creëer je je eigen wereld door de verwachtingen die je koestert. Maar dit is maar één kant van Kannon sama. Er bestaan afbeeldingen van Kannon sama  in meditatie, en een afbeelding met duizend handen. De duizend handen staan symbool voor helpen, aanreiken. In deze hoedanigheid staat Kannon sama symbool voor de totale wereld buiten ons zelf. Een wereld die ons alles aanreikt wat wij nodig hebben om te kunnen functioneren.

Als je stil bent geeft Kannon sama antwoord, maar alleen als je stil bent. Ik zelf ben nogal eens geneigd om niet stil te zijn. Bijvoorbeeld iemand had gereageerd op een artikel in het Boeddhistisch Dagblad, hetgeen op een misverstand beruste. Ik had de intentie om te reageren om het misverstand op te helderen, maar dacht: dat veroorzaakt misschien nog meer chaos. Een dag later had iemand precies verwoord wat ik had willen zeggen. Het vertrouwen in Kannon sama, het vertrouwen dat alles goed is, wordt nog al eens op de proef gesteld. Vertrouwen groeit door het voeden van vertrouwen, door geloof in vertrouwen. Door te vertrouwen dat Kannon sama voor je zorgt. Kannon vraagt niet veel, wierook, een kaarsje, haar tranen drogen als je kind huilt of haar een euro geven als ze op het station of bij de supermarkt daarom vraagt. Zo groeit vertrouwen.

Deze vorm van Kannon sama is samen met het begrip boeddha de belangrijkste twee-eenheid in het boeddhisme. Met deze twee symbolen, Kannon en Boeddha, wordt de eenheid van alle bestaan, dat waar het boeddhisme zo op hamert, duidelijk weergegeven: Kannon als de buitenwe­reld, en daarin alle wezens met als potentieel het boeddhaschap.

Een lied geschreven door de boeddhistische patriarch “Hakuin Zenji” begint met:

“Alle wezens zijn van nature Boeddha, zoals ijs van nature water is.
Zonder water geen ijs. Zonder wezens geen Boeddha“.

Als je aan Kannon iets vraagt wat je nader tot het boeddhaschap brengt, zal dat zeker niet geweigerd worden. Uiteraard is het bovenstaande maar een vingerwijzing naar wie Kannon sama werkelijk is.

 

 

Categorie: Columns, Japans boeddhisme, Zen, Zeshin van der Plas Tags: kannon sama

Lees ook:

  1. ‘Waarom steek je wierook aan voor zo’n stom stuk steen.’
  2. Tuig van de richel
  3. Bodai XV – ‘Ik ben geen bedelaar, maar een monnik’
  4. De functie van een zenmonnik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    17 augustus 2016 om 17:06

    Nog meer vingerwijzingen naar Avalokiteshvara, Guanshiyin (= degene die de klanken der wereld schouwt), Guanyin (= degene die klanken schouwt), Kanzeon, Kannon, Gwan-eum en Quan-Am. Ooit was Avalokiteshvara een man met snor, maar dankzij het Chinese volksgeloof werd hij een aantrekkelijke jonge vrouw met twee armen.

    Naarmate het boeddhisme zich verspreidde in het stroomgebied van de Yanzijang (= volgens W.L. Idema) nam Guanyin de vorm aan van plaatselijke godinnen (drakenvrouwen en regenmaagden vereerd als vruchtbaarheids- en brengsters van kinderzegen) en dat vergrootte zijn/haar populariteit.

    Waarom zoveel uitleg? Hierbij een link naar een artikel over de Bodhisattva van Mededogen. Het is overigens een bewerking van een artikel van jaren geleden uit De Lotusvijver, onafhankelijk kwartaalblad voor zenbeoefenaren:
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/guanyin.html

    Namo Guanshiyin pusa!https://www.youtube.com/watch?v=ldoHk64iObI

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.