Rotterdam is, als internationaal georiënteerde stad, voor het aankomende weekeinde de authentieke leraar Tang rinpoche uit Bhutan rijker. Hij komt oorspronkelijk uit Tibet en geeft nu zo’n 22 jaar les in Bhutan, tot de koninklijke familie van dat land aan toe. Heel open en toegankelijk komt hij nu zijn wijsheid in Nederland delen. De diepgaande boeddhistische ceremonies die hij op zaterdag en zondag in het boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling geeft, worden ingeleid door een lezing op vrijdagavond.
Tijdens de lezing op vrijdag zal hij vertellen over zijn persoonlijke leraar Khenpo Jigmé Phuntsok – stichter van de Universiteit van Larung Gar – en leraar van vele meesters onder wie de Dalai Lama en ook de aan het centrum verbonden lama Jigmé Namgyal. Daarnaast zal Tang rinpoche een introductie geven over bekrachtiging (empowerment in het Engels), een boeddhistische ceremonie waarbij autorisatie wordt verleend om lessen van het Vajrayana te horen, bestuderen en beoefenen. Vervolgens zullen er op zaterdag en zondag diverse bekrachtigingen gegeven worden.
Zhiltrul Choni Rangshar rinpoche, ook bekend als Tang rinpoche, is een gerespecteerde Dzogchen meester in Bhutan en abt van een belangrijk klooster in Bumtang, Bhutan. Geboren in 1962 in oostelijk Tibet, studeerde Zhiltrul Choni Rangshar onder grote meesters in Tibet, India, Nepal en Bhutan, inclusief Khenpo Jigmé Phuntsok in Larung Gar, waar hij een dierbare verbinding legde met Lama Jigmé Namgyal. In 1996 vestigde Zhiltrul Choni Rangshar zich in Bhutan, werd al snel een geacht leraar in de Bum-tang regio en werd bekend als ‘Tang Rinpoche’. In 1999 voorspelde Khenpo Jigmé Phuntsok dat Tang rinpoche’s onderricht van reusachtig voordeel zou zijn, niet alleen voor de Bhutaanse mensen maar voor alle voelende wezens. Vandaag de dag is Tang Rinpoche een van de uitblinkende leraren in Bhutan, zijn belangrijke werk wordt erkend door de Bhutaanse koninklijke familie.
Gevlucht voor vervolging
Bhutan staat bekend als het land van het Bruto Nationaal Geluk maar volgens mensenrechtenorganisaties worden er in dat land ook tienduizenden andersdenkenden- christenen, moslims en hindoes vervolgd om hun geloof, opgepakt en bedreigd. Tienduizenden mensen, die al generaties lang in Bhutan wonen, zijn al naar het omringende buitenland gevlucht en verblijven daar als statelozen in vluchtelingenkampen.
Boeddhisme behoort tot het culturele erfgoed van Bhutan. Hoewel het land democratisch is en de grondwet seculier, ligt de praktijk toch anders. Nog nooit heeft een kerkgemeenschap toestemming gekregen een kerk te bouwen. Christenen komen samen in huiskerken en geven daar geen ruchtbaarheid aan.
Kerkgemeenschappen worden niet erkend. De overheid houdt de bijeenkomsten in de gaten, maar ook invallen en arrestaties vinden plaats. Ook de lokale bevolking is tegen de huiskerken. Veel bijeenkomsten worden stiekem in de vroege ochtend of late avond gehouden met de lichten uit.
Christenen worden voortdurend gediscrimineerd. Zo hebben veel christenen geen elektronische identiteitskaart. Zonder deze kaart zijn zij uitgesloten van gezondheidszorg, vervoer, werk of scholing. Familie en boeddhistische gemeenschap keren zich tegen nieuwe christenen. Ook religieuze leiders en de overheid keuren bekeringen af. Openlijk dopen is verboden. Christelijke begrafenissen zijn heel moeilijk te regelen. Veel christenen houden hun geloof liever geheim. (Bron Open Doors).