• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Bodai deel IV- De grote slagerij

Bodai deel IV- De grote slagerij

23 januari 2016 door Zeshin van der Plas

De sutra die je hart verwarmt.
Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Het landschap was leeg en verlaten, Bodai liep uren zonder iemand tegen te komen. Maar in de middag kwamen er rijst- en groentevelden in zicht. Bodai kreeg een beetje branderig gevoel in zijn voeten en besloot wat uit te rusten. Hij trok zijn touwslippers uit, ging langs de kant van de weg zitten en begon zijn voeten te masseren. Op de bal van zijn linker voet zat een witte gezwollen plek. Bodai drukte er op en brulde au au auwauwuawau, dat deed zeer. Terwijl Bodai zijn voet inspecteerde kwam er een ossenkar over het bospad aan. De boer die naast de os liep zei tegen Bodai: ‘Da’s een beste blaar die je daar hebt. Die kun je het beste doorprikken zodat het vocht eruit kan lopen.’ Wacht, ik zal je even helpen, zei de boer. En voor Bodai kon protesteren had de boer met de punt van zijn mes de blaar al doorgeprikt. ‘Als je een uurtje blijft zitten dan kan je straks met mij mee rijden. Ik moet even dit akkertje omploegen en dan ga ik weer op huis aan’, zei de boer.

Bodai stond op om tegen een boom te gaan zitten. Auwauwau, hij kon niet eens op zijn voet staan en moest wel wachten tot de boer klaar was. Er zat een wit stuk vel onder zijn voet zo groot als een twee euromunt. De boer had zijn os voor de ploeg gespannen en riep ‘ hu, vort’. Bodai bestudeerde zijn voet en liet hem weer hangen. Eigenlijk vond hij het niet eens zo erg, hij zat lekker in het zonnetje en straks kon hij met de boer mee rijden. Snuivend kwam de os aan zetten, vlak voor zijn voeten trok de ploeg de grond open. Bodai keek hoe de boer onder het ploegen zijn hemd uittrok, zijn rug glom van het zweet. ‘Hu, vort’, zei de boer weer. In de omgeploegde grond klauterde een glanzend zwarte kever over de grote brokken klei. Dat moet een kabaal geweest zijn voor zo’n klein beestje, dacht Bodai. Kwetterend schoot een vogeltje uit de stuiken en dook boven op de kever. In één tel vloog het vogeltje met de kever in zijn snavel weer op. Hoog in een boom peuzelde het vogeltje de kever op.

Bodai keek weer naar de boer. Achter de ploeg vloog een zwerm vogels die onophoudelijk duikvluchten uitvoerde op de omgeploegde aarde. Plotseling als een steen viel een havik uit de lucht en griste met zijn scherpe klauwen een vogeltje achter de ploeg weg. Het vogeltje schreeuwde, piepte van angst. Een halve minuut later was het doodstil. Achter de ploeg was geen vogel meer te zien, en de havik was verdwenen. Peinzend trok Bodai een grashalm uit de grond. Beesten maken elkaar dood om te kunnen eten, dacht hij. Met een schok keek hij naar de grasspriet in zijn handen. Een grasspriet is ook een levend wezen, zou een grasspriet ook pijn kennen? Hoe moet je leven?, alles wat ik doe veroorzaakt angst en pijn. Bodai had nu zeeën van tijd om na te denken. Maar makkelijk was dat niet.

Boer ploegt het veld om graan te kunnen zaaien, waar de bakker brood van kan bakken,
Vogeltjes eten de torren, kevers en wormen die door het ploegen naar boven komen.
Een havik eet de vogels die achter de ploeg vliegen.
Als de boer dood gaat wordt hij begraven en dan eten de torren, kevers en wormen hem op.

Je kunt niet leven zonder iets dood te maken of iets pijn te doen. Bodai begon te huilen, er kwam zo’n overweldigend verdriet in hem op, het leven was een grote cirkel van pijn en verdriet. Het hele leven zag er uit als een grote slagerij. Plotseling klonk er een stem, ‘wat zit je nou te grienen, zo zeer doet zo’n blaartje toch niet?’ De boer was klaar met ploegen en had de os weer voor de kar gespannen. ‘Nou, klim er maar op, ‘zei de boer. Bodai strompelde naar de kar en klom er op. ‘Hu, vort’, zei de boer. ‘Waar moet je eigenlijk naar toe?’ ‘Ik moet naar de kluizenares ‘Padma’.  ‘Gut man,’ zei de boer, ‘wat moet je van die toverkol?’ ‘Ik kan daar vannacht overnachten,’ zei Bodai. Bij die dikke dragonder overnachten… nog voor geen duizend euro blijf ik in dat hutje van die toverkol slapen. ‘Hoezo,’ vroeg Bodai aan de boer. ‘Ach, man dat mens is helemaal kierewiet, je ken niet met d’r praten want ze praat allemaal wartaal. En dan loopt ze maar door het bos te scharrelen, alsmaar van dat onkruid plukken. As ik die rommel op mijn land vind dan steek ik de brand er in en zij doet as of het goud is. Ik zeg je dat mens is hartstikke mesjogge. Maar ja, as je er zo nodig moet gaan slapen ik wens je sterkte.’

Het begon snel donker te worden. De boer stopte zijn kar en zei tot Bodai. ‘Als je dit paadje volgt dan… O ze heeft een lantaren buiten gehangen, je ken het hutje niet missen loop maar op het licht af. Veel sterkte.’ Bodai stapte voorzichtig van de kar en strompelde op het licht af. Toen hij dichter bij kwam stond een dikke vrouw hem op te wachten.

‘Wat ben je laat’, zei ze toen ze Bodai zag, ‘kom maar gauw binnen dan zal ik naar je voet kijken.’ Bodai’s mond zakte open van verbazing, en vroeg ‘maar kent u mij dan?’ Natuurlijk gekkie, ik ken toch alle kinderen van het universum.’ Terwijl ze de lantaarn van de tak waaraan hij hing pakte uwde ze Bodai voor zich uit naar binnen. Het hutje leek wel wat op het hutje van meneer Caki, maar er stonden veel meer dingen. Overal stonden poten, pannen, flesjes en overal lagen boeken. Aan het plafond hingen gedroogde kruiden, en er stond een gemetseld fornuis tegen de muur. Terwijl ze Bodai op een kist duwde zei ze: ‘laat me nu even naar je voet kijken. O maar dat valt reuze mee,’ ze pakte een potje met bruine zalf en een rolletje verbandgaas. Ze smeerde de pijnlijke plek in en verbond Bodai’s voet. ‘Je zult wel honger hebben, nou ik heb lekkere kerrierijst met paddestoelragoût gemaakt, kom maar aan tafel zitten.’

Terwijl Bodai op de grond aan de lage tafel ging zitten zette Padma twee dampende pannen op tafel waarvan de inhoud heerlijk rook. Er stonden twee etenskommen op tafel, een klein bordje en drie kleine schaaltjes. Padma deed op alle drie de schaaltjes wat rijst en ragoût. En zette ze voor een beeld van de godheid van Mededogen neer. Naast het beeld stonden nog wat kleinere beeldjes die Bodai niet kende. Met een vreemde diepe stem zei ze tot de beelden: ‘Mag de eenheid van het bestaan elk wezen duidelijk worden, mag ieder wezen beseffen dat het pad universeel is, volmaakt en zonder gebreken. Mag elk wezen bewust worden dat hij of zij hier reeds één mee is.’

Toen ze klaar was ging ze aan tafel zitten. Bodai’s kom werd helemaal volgeschept. Hij had inderdaad honger en at twee kommen met rijst en ragoût, ook omdat het zo heerlijk smaakte. ‘Kan er nog een toetje bij’, vroeg Padma. Er kwam een schaal met witte zachte kruimelige brokjes op tafel. ‘Lust je wel ‘laddoe’, vroeg Padma. Het was een soort heel verse kaas met suiker. Na het toetje kon Bodai geen boe of bah meer zeggen, hij had zich helemaal rond gegeten. Padma ruimde de tafel af en begon aan de afwas. Alle restjes eten werden bij elkaar op een bordje gedaan. Na de afwas zei Padma: ‘kom even mee ik zal je wat leren’.

Ze pakte het bordje met de etensresten en de lantaren en liep naar buiten. Bij een grote appelboom bleef ze staan zette de lantaarn op de grond en met het bordje in haar handen zei ze met diepe stem:

‘Boom, aarde, lucht, zon, en rivier, in deze buitenwereld heb ik mijn toevlucht gezocht. Ogen, mond, neus, oren en gevoel weerspiegelen mijn droom. Ik geef u te eten zodat ik te eten heb, opdat alle wezens mogen ontwaken.’

Daarna gooide Padma de overgebleven etensresten aan de voet van de appelboom neer. Bodai begreep er niets van, wat moest hij nou leren van deze vreemde woorden en de vuilnishoop achter het huis. Bodai was moe, hij was de hele dag buiten geweest, was nu bijna vier dagen onderweg en er was al zoveel gebeurd. ‘Kom,’ zei Padma ‘we gaan naar binnen, dan drinken we nog een kopje thee.’ Thee, dacht Bodai, ‘ik wil naar bed’ Padma zette het theewater op.

Terwijl ze weer aan tafel ging zitten vroeg Padma langs haar neus weg: ‘Bodai, hoe zag je gezicht er uit voor je ouders geboren waren’.  ‘Eh… Hoe bedoelt u?’ ‘Zoals ik het zeg, hoe zag je gezicht er uit voor je ouders geboren waren?’ Padma liep naar het fornuis en begon de thee op te schenken.

Bodai was moe, hij wilde naar bed en zat te knikkebollen van de slaap

Padma reikte hem een kom dampende thee aan. Uit beleefdheid begon hij te drinken, niet omdat hij dorst had. Zo langzamerhand begon hij te geloven dat de boer gelijk had, Padma praatte alleen maar wartaal, er was geen touw aan vast te knopen. De thee smaakte bitter, Bodai vroeg ‘Heeft u een beetje honing voor in de thee?’ ‘Nee’ zei Padma, ‘daar word je maar dik van’. Ongelovig keek Bodai naar Padma die zelf minstens honderd kilo moest wegen. Je wilt weten waar pijn, ziekte, ouderdom, en dood vandaan komen, sprak Padma. ‘Ja,’ zei Bodai, ‘maar hoe weet u dat?’’ Nu geen vragen,’ zei Padma.

Volgende week zaterdag deel vijf in een serie over Bodai.

 

Categorie: Dharma en filosofie, Zen Tags: bodai, leraar, reis, tocht, zeshin

Lees ook:

  1. Bodai VI – Een verdwenen hoofd
  2. Doen wat je opgedragen wordt
  3. Bodai V – De ontdekking
  4. Bodai deel XIX – Ondervoeding en nergens realiteit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.