• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » ‘Ik ben het die schiet en ik ben geschokt dat ik dat ben’

‘Ik ben het die schiet en ik ben geschokt dat ik dat ben’

14 november 2015 door Zeshin van der Plas

Hoe zou ik gereageerd hebben als ik in die concertzaal in Bataclan had gezeten, ik zat veilig thuis. Dus ik heb geen enkel recht van (s)preken, ik ga alleen bij mijzelf te rade, het raakt me. Waarom? Omdat ik mijzelf weerspiegeld zie in het hele gebeuren, ik ben het die schiet en ik ben geschokt dat ik dat ben. Mijn ex-vriendin had op haar rouwkaart staan.

Waar zijn we in beland, waar zijn we in beland…
We zijn beland in leven en dood, hier en nu,

waar we altijd al waren

We zijn nergens in beland,
we waren er al
  en we zullen er blijven, het leven 
en de onafscheidelijke metgezel de dood!

Khanti

Ik onderschrijf dit voor  honderd procent maar het laat de tragedie, het verdriet, de tranen volledig buiten beschouwing. Daarom identificeer ik mij meer met de schutters, met diegenen die zich opbliezen, dan de slachtoffers. Hoe kom ik tot deze gruwelijke daad? Waar in mij huist dat? Waar ben ik in beland, waar ben ik in beland: Ik ben de schutter.

O monniken, als je wijs bent ontwikkel dan een aversie voor het oog, want het oog staat in brand, maar erger de geest heeft een brandende passie voor kijken. Enz.

Daiun Roshi de leraar van mijn leraar Tangen Roshi schreef in een boeddhistisch tijdschrift.

Het totale universum is in oorlog, als je kijkt naar al de verschijningsvormen in het universum, dan zie je dat er geen enkele verschijningsvorm bestaat die niet in oorlog is. In onze natuur bijvoorbeeld, neem nou pruimenzaad, dat probeert de wereld te overheersen met pruimenbomen, terwijl rijstkorrels dit zelfde doen voor de rijstplanten. In onze mensen wereld is dat het zelfde, politici worstelen met elkaar om de politieke wereld te veroveren. En handelaars proberen de markt te veroveren. Het boeddhisme is niet buitengesloten van deze vorm van gevecht. Boeddha zelf overwon demonen om tot verlichting te komen.

Ik denk dat als ik deze tekst een dertigtal jaren geleden gelezen zou hebben, ik dit voor zoete koek geslikt zou hebben. Als ik toevallig op de verkeerde tijd, de verkeerde plaats onder invloed van een leraar van een soortgelijk gedachtegoed had gestaan, dan had ik levende lijve met een machinegeweer in die concertzaal gestaan. En, als je mij nog verdrietiger wilt maken dan ik al ben, kom dan aanzetten met, tsja,… karma. Als je dat zegt spoel dan drie dagen lang je mond met zeepwater en dat meen ik.

Gelukkig, gelukkig, inmiddels heb ik iets meer inzicht in deze materie maar dat maakt mijn verdriet er niet minder om.

De overwinning van Boeddha op de demonen kwam tot stand door het gevecht te ontkennen. Door de illusie die de geest voorspiegelt te doorgronden vindt een ontmoeting met je werkelijke natuur plaats. Het gevecht, zoals Daiun Roshi dit suggereert is een instandhouding van samsara. Waar ik als concertganger doodgeschoten word door het gevecht te ontkennen.

Zeshin

 

Categorie: Columns, Dharma en filosofie, Mensenrechten Tags: aanslagen, Parijs, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Parijs, vrijdag 13 november 2015
  2. Boeddhistische leraren bidden voor Parijs
  3. ‘Parijs’ en het boeddhisme
  4. Louise Michel (1833-1905) – Strijdster van de Commune van Parijs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arisina zegt

    15 november 2015 om 00:51

    Mooi verwoord. Dank.

  2. Crina van Belzen zegt

    15 november 2015 om 07:31

    Dat herken ik. In de tijd van de baadermeinhoff met veel geweld in Duitsland, wist ik gelukkig dat ik daar nooit aan mee zou doen. Zeker omdat de mensen die slachtoffer waren van dit geweld geen schuldigen waren. Zoals mannen niet de schuldigen zijn van vrouwenondrukking, maar evenzeer ook slachtoffers van maatschappelijke onderdrukking (arbeiders, soldaten etc).
    Toch zit er ook een schutter in mij en die komt er dan verbaal uit. dan vallen er gelukkig geen doden, maar kunnen mensen wel diep gekwets raken, zeker als ze in hun jeugd al gekwetst zijn door “verbaal geweld”.
    We doen ons best om dit verbale geweld te verminderen.
    Hoe pakken we het geweld van IS aan ? Pacifisme is ook geen oplossing. Zachte en harde strijd combineren. Veel communiceren vooral ook met je “zogenaamde” tegenstanders,
    Vrede, Wijsheid, Moed en Liefde toegewenst voor een ieder.

    • zeshin zegt

      15 november 2015 om 13:07

      Crina, dank je wel voor je positieve commentaar. Niets is zo moeilijk om je inzichten, gedachten op papier te zetten Maar ik denk dat we niet in deze wereld geboren worden maar dat we uit haar voort komen en dat er geen scheidslijn is tussen wie denkt te zijn en de wereld. Ik zou kunnen zeggen dat de totale mensheid blaadjes zijn die aan een en de zelfde boom hangen. Maar dat komt niet in de buurt van wat ik bedoel. Ik ben een zelfde mens als de schutters in Parijs. Ik heb die zelfde zwarte kant in mij. En hoe graag ik het ook anders zou willen en hoeft maar iets te veranderen en dan vind ik mijzelf voor dit dilemma. Bijvoorbeeld tijdens de culturele revolutie werden boeddhistische nonnen aan de koorden waar ze hun pij mee sloten opgehangen. Stel dat ik weet te ontsnappen hoe vreedzaam zou ik zijn? In Tibet zijn er monniken die voor geweld kiezen. Heb ik de moed om in plaats van voor geweld te kiezen mijzelf in brand te steken? En hoe gewelddadig is het on jezelf in brand te steken? Het is allemaal heel gemakkelijk beredeneerd uit het comfortabele veilige Nederland.
      Ik denk dat er buiten jezelf geen oplossing te vinden is sinds Kain zijn broer dood sloeg is het nog geen enkele wereld verbeteraar gelukt het geweld de wereld uit te krijgen. Ik den dat de enige oplossing is om een ontmoeting en vereenzelvigen met je werkelijke Boeddhanatuur te realiseren. Ik zie de buiten wereld als de duizendarmige Avalokitesvara die een eenheid met Boeddha vormt. Misschien zegt dit gedichtje je iets
      _/|\_ gassho Zeshin
      https://boeddhistischdagblad.nl/dharma-en-filosofie/59897-mijn-geliefde-kannon/

  3. Demets Fanny zegt

    15 november 2015 om 08:51

    Misschien moeten we leren om zelfbewust te ‘staan’ voor onze fundamentele waarden, door bij elke gelegenheid in gesprek te gaan en door niets te vergoelijking of door de vingers te zien als zijnde ‘culturele’ verschillen. Ik denk hier heel concreet aan vrouwendiscriminatie (met de hoofddoek als symbool). Zolang vrouwen onderdrukt worden zal de macht van de fysiek sterke zegevieren en zullen oorlog en moorden gepaste middelen zijn.
    En ja, ik ben boos!

    • zeshin zegt

      15 november 2015 om 13:59

      Sorry,… je bent een vrouw?

      • kees moerbeek zegt

        15 november 2015 om 15:23

        Onderdrukking van vrouwen en mensen in het algemeen behoren samen met moorden en oorlogen e.d. tot de schaduwkant van het menszijn, die nu eenmaal (nog) bestaat. Daar moeten we ons niet bij neerleggen.

        ‘…door niets te vergoelijking of door de vingers te zien als zijnde ‘culturele’ verschillen.’ Hierin lees ik dat er mensen zouden zijn die wangedrag zouden goedpraten onder het mom van ‘dat is hun cultuur’. Dat mag Fanny vinden, maar ik hoop voor haar en anderen dat dit slechts een oprisping is als gevolg van haar boosheid. Xenofobie, van wie dan ook, brengt immers alleen maar ellende.

        Mijn advies: wordt maatjes met die boosheid, kijk het diep in de ogen, herken jezelf erin, heb compassie met jezelf en de ander om vervolgens de energie van die woede ten positieve om te buigen. Sterkte, want ik weet hoe moeilijk het is.

        Toch durf ik de stelling aan dat we in een van de vreedzaamste periodes leven van de mensheid.

  4. G.J. Smeets zegt

    15 november 2015 om 12:38

    “Hoe kom ik tot deze gruwelijke daad? Waar in mij huist dat? Waar ben ik in beland, waar ben ik in beland: Ik ben de schutter.”

    Nou niet echt, Zeshin. Het gaat hier om weloverwogen moordpraktijk waarin de schutter niet is ‘beland’ maar die hij (steevast een ‘hij’ en twenner) minitieus heeft georganiseerd en voorbereid.

    Het simpele feit is dat de moordenaars in kwestie een totaal ander idee hebben van de ‘illusie die de geest voorspiegelt’ (jouw woorden) dan jij en ik. Hoe je het ook draait of keert, met ‘samsara’ heeft dat feit niks te maken, het is de historische realiteit: mensen overal ter wereld hebben zo hun eigen idee over wat illusie is en werkelijkheid.

    Ik zou je blogstuk zelf geschreven kunnen hebben – maar het rammelt. De realiteit is weliswaar dat jij en ik ‘gevecht’ ten diepste ontkennen maar dat er hardhandige types zijn die dat bepaald anders zien. Wat tot zelfbescherming noopt. Kwestie van aikido en vastgelegd in universele en internationale verdragen. Dat is wat er aan de hand is: transgressie van de verdragen. En dat is geen kwestie van samsara, toch?

    • Barbara Steadfast Dharma zegt

      15 november 2015 om 15:30

      ——-
      “Hoe kom ik tot deze gruwelijke daad? Waar in mij huist dat? Waar ben ik in beland, waar ben ik in beland: Ik ben de schutter.”

      Nou niet echt, Zeshin. Het gaat hier om weloverwogen moordpraktijk waarin de schutter niet is ‘beland’ maar die hij (steevast een ‘hij’ en twenner) minitieus heeft georganiseerd en voorbereid.
      ——-

      Ik weet niet hoe mijn leven zou zijn verlopen als ik was geboren in de omstandigheden van de terroristen van nu. Dat kan ik niet weten. Ik weet dus niet in hoeverre hier weloverwogen te werk is gegaan.

      Ieder van ons is op het punt in onze levens waar genen, omstandigheden, cultuur en opvoeding en persoonlijke geschiedenis, ons heeft gebracht. Inmiddels bijna 50 jaar terugkijkend, durf ik niet te zeggen dat ik almaar weloverwogen door mijn leven heb bewogen. Meer niet dan wel eigenlijk. Veel heb ik gedaan omdat ik dacht dat het van me werd verwacht. Of omdat de meeste mensen die ik kende, het ook deden. Of omdat ik me afvroeg hoe iemand anders het zou doen. Enzo voort. Of ik stak mijn handen voor me uit uit lijfsbehoud, instinctief, als ik dreigde te vallen.

      Weloverwogen? Ik kan niets in mijn leven met zekerheid aanwijzen. En ik vrees dat dat onverminderd geldt voor de mensen die terreurdaden plegen.

      • G.J. Smeets zegt

        15 november 2015 om 18:04

        Ja hallo! De reeks aanslagen in Parijs was een nauwkeurig geplande en georganiseerde slachtpartij. En die slachtpartij is weloverwogen gemaakt op grond van specifieke gods’dienstige’ criteria. Dat jij (en ook ik) niets met zekerheid kan aanwijzen in het leven neemt niet weg dat de betreffende terroristen daar een *totaal* ander idee over hebben. Anders dan jij en ik hebben die mensen er een zeer precies en ook weloverwogen idee over. Weloverwogen? Ja weloverwogen, je kunt de geloofsbrieven en mission statements van IS zelf wel googlen. Net als boeddhistische leraren een boodschap voor de mensheid hebben, hebben de Parijse moordenaars dat ook.

        Kortom, boeddhistische interpretatie van de moordpartij in Parijs is interessant voor boeddhisten maar niet relevant voor de globale werkelijkheid. De Dalai Lama, onder anderen, was daar onlangs heel duidelijk over (zie: https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/59734-dalai-lama-geloven-is-een-prive-kwestie/)
        Relevant zijn de universele en internationale verdragen inzake geweld. Hoe je het ook draait of keert, die verdragen zijn door de moordenaars in Parijs welbewust en weloverwogen aan de laars gelapt.

        • Barbara Steadfast Dharma zegt

          16 november 2015 om 10:41

          —–
          “Kortom, boeddhistische interpretatie van de moordpartij in Parijs is interessant voor boeddhisten maar niet relevant voor de globale werkelijkheid.”
          —–

          Dat ben ik niet met je eens. Ik vind de boeddhistische kijk op de wereld en alle kwesties daarin, uiterst relevant. Ik bedoel de consequenties van het groeiende inzicht over wat je als mens bent, zoals Thích Nhất Hạnh dat heeft verwoord ooit in zijn gedicht “Please Call Me by My True Names”. Dát inzicht kan wat verlichting en vreugde en vrede brengen, wereldwijd. Los van achtergronden, cultuur en zo voort.

          De teksten van verdragen zijn altijd opgesteld door culturen en naties en staten die op dat moment overheersten. De teksten van verdragen zijn nooit universeel. De verdragen waar jij aan refereert, zijn voor de terroristen van generlei waarde. Zij hebben er nooit voor getekend.

          Verlichting, zoals bedoeld in het boeddhisme, maar niet minder aanwezig in het christendom (denk aan de mystici) of de islam (bijvoorbeeld de mysticus/dichter Rumi), dat is wel universeel. Waarschijnlijk kent elke religieuze of spirituele richting voorbeelden van mensen die verlichting bereikten.

          En wat de Dalai Lama betreft, die man is een leper politicus dan Donald Trump. Die mag ik totaal niet en ik vertrouw zijn uitspraken niet, tenzij in een politieke context.

          • G.J. Smeets zegt

            16 november 2015 om 23:44

            Beste Barbara,
            effe wakker worden. De verdragen van de Verenigde Naties verbieden godsdienstig geweld door IS in het Midden Oosten en racistisch geweld door boeddhisten in Burma. Verder is er internationaal oorlogsrecht. Lees je effe in. Die verdragen zijn overigens niet universeel (jouw term) maar globaal. En die verdragen zijn niet opgesteld door culturen en naties en staten die op dat moment overheersen. Ze zijn door nagenoeg alle landen op de globe ondertekend.
            En ja, de terroristen hebben er nooit voor getekend en dat komt omdat ze een totaal ander idee over ‘verlichting’ hebben dan jij en ik (die via onze regering de verdragen hebben ondertekend). Kennelijk dringt het maar moeilijk tot je door het gedicht van Thich Nhat Hanh die mensen helemaal niets zegt of hen misschien zelfs enorm tegen de borst stuit. Je idee dat verlichting zoals bedoeld in het boeddhisme universeel is (jouw woorden) is romantische wensgedachte.

            Overigens merk ik op dat je kwalificatie van Dalai Lama als “een leper politicus dan Donald Trump” van geen argument voorzien is. Voor alle duidelijkheid, met de Dalai Lama heb ik niks maar dit kan niet door mijn beugel van een gedachtenwisseling. Foei, ga je schamen.

          • de redactie zegt

            17 november 2015 om 00:07

            Smeets, je priemt met je vingertje. Het maakt mensen ongemakkelijk. Matig je toon, alsjeblieft.
            (PvB)

          • Sjoerd Windemuller zegt

            17 november 2015 om 23:16

            ” Ik bedoel de consequenties van het groeiende inzicht over wat je als mens bent, zoals Thích Nhất Hạnh dat heeft verwoord ooit in zijn gedicht “Please Call Me by My True Names”.”
            ——————
            “En wat de Dalai Lama betreft, die man is een leper politicus dan Donald Trump.”
            __________________

            Een raar contrast in een en hetzelfde stukje Barbara.
            Wat betreft TNH kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen dat hij jouw wijze van benadering van de dalai lama gesteund zou hebben of dat de formulering tot zijn opvattingen behoorde.

            Wat mij betreft ervaar ik jouw formulering als veroordelend van, en beledigend voor de beste man.
            Respect en liefdevolle vriendelijkheid in de benadering van elkaar en in het oordelen over derden, is wat ik o.a. van TNH zo waardeer.

          • Barbara Steadfast Dharma zegt

            18 november 2015 om 10:43

            Ik ben geen Thích Nhất Hạnh, Sjoerd. Gewoon een mens met voorkeuren en afkeren. Ik mag mensen. Of niet. En meestal dan echt niet.

            Daarbij, is het beledigend om een lepe politicus gevonden te worden? Natuurlijk is de Dalai Lama dat. Geschoold en getraind, niet heel anders dan onze middeleeuwse vorsten, om een staat te besturen met daarbij de notie dat religie en staat samenvallen. Op dit moment nog steeds politieke motieven rond de situatie van Tibet. Internationaal gesprekspartner van groten der aarde. Reken maar dat hij publieke uitingen in relatie tot politieke en staatkundige aspecten van het nieuws van vandaag, afweegt en polijst voor hij ze op het wereldtoneel presenteert. Hoe zou dat anders kunnen zijn?

            En dat ik hem niet mag, is omdat hij zich ook een rol toebedeelt waar hij die niet heeft. Mijn respect voor hem begaf het op het moment dat hij in Nederland een bruidspaar dat hij toevallig ontmoette, ongevraagd een zegening gaf en alle aandacht naar zich toetrok. In de foto’s die toen in de pers verschenen, zie je het bruidspaar te beduusd zijn om er op een spontaan-vrolijke manier mee om te gaan. Bovendien is er geen communicatie tussen DL en bruidspaar. Giechelend tegen de pers en grijzend in de aanwezige camera’s.
            Waarom bemoeide hij zich ongevraagd met iemands huwelijksfeest? Ik zie daar een duidelijke analoog met hoe politieke kandidaten zich opstellen in de publieke ruimte. Die weten ook elke setting en elke situatie om zichzelf te laten draaien. Volgens mij niet anders dan voor persoonlijke PR.

  5. Sjoerd zegt

    15 november 2015 om 13:50

    Laat je minstens 1x onverwacht beschieten,…en schiet zelf een keer onverwacht op een levend wezen.
    Dat praat wellicht een stuk makkelijker, of misschien weet je het dan gewoon niet meer.

    Wat nu nog te zeggen?

    • zeshin zegt

      15 november 2015 om 14:58

      is al gebeurd

      • Sjoerd zegt

        15 november 2015 om 17:19

        En…, hoe is dat bevallen, het schieten en de kogels zien inslaan, of het beschoten worden en de kogels naast je voelen/horen/zien inslaan?

        Ik weet het antwoord niet meer, maar luister graag naar iemand die dit nog kan ontkennen.

        Mijn naam betekent “hoeder van de overwinning”, maar wat is een overwinning waard, als dat ook een verliezer betekent.

        Ik ben zal niet schieten en zoek ook geen doelwit.
        Ik ben gewoon op weg, al weet ik niet hoe en niet waarheen. Misschien wel nergens.

  6. Demets Fanny zegt

    15 november 2015 om 18:46

    Aan zeshin,

    Maakt het een verschil of ik een vrouw ben of een man?

    Bent u een vrouw?

    • zeshin zegt

      15 november 2015 om 20:01

      Zeker,……. wie kent je als vrouw?

  7. Kaarin zegt

    17 november 2015 om 20:32

    Mag ik de redactie vragen waar de reactie van G.J. Smeets is gebleven? Heeft hij die zelf weggehaald of is de reactie weggehaald zonder dat te vermelden? Ik was wel benieuwd naar de reactie van de redactie op de reactie van G.J. Smeets.

    • Paul van Buuren zegt

      17 november 2015 om 20:45

      Die reactie heb ik weggehaald omdat die verder niet meer te maken heeft met het artikel hierboven. Mijn reactie is via mail aan GJ Smeets gestuurd. Dit is wat mij betreft een zaak tussen de redactie en GJ Smeets.

      • Kaarin zegt

        17 november 2015 om 20:53

        Ik zou dan toch liever een lege reactie zien. Verwijderd door de reactie erbij of zo. Nu heeft het in mijn ogen iets van censuur.
        Waarvan akte.

        • bart zegt

          17 november 2015 om 22:14

          Volgens mij kan een redactie zelf bepalen of ze ingezonden stukken plaatsen. De vorm van het B.D. waar je direct kunt reageren via een link is heel coulant.Censuur is van hogerhand een krant verbieden stukken te plaatsen. Je hebt natuurlijk de vrijheid om zelf een krant te beginnen
          Bart

          • kees moerbeek zegt

            18 november 2015 om 07:39

            Uit mijn hart gegrepen, Bart.

            Lof ook voor de manier waarop de redactie modereert. Beter zou het zijn als sommige mensen zichzelf wat beter in de hand hadden.

  8. Joop Ha Hoek zegt

    18 november 2015 om 11:29

    Bruidsparen, Dalai Lama,leep, modereren, man of vrouw? Was het onderwerp niet ‘ik ben het die schiet…’ Komt niet alles voor uit onze eigen geest. Ook de vinger die de trekker overhaalt of de bomgordel laat exploderen. En de bommenregen in Syrië. En het veroordelen van mekaar? Onze eigen geest, dat ventje/meisje dat zo gemakkelijk getriggerd wordt en oordeelt, kleurt, zij en wij, veroordeelt, vooroordeelt. Zo blijkt maar weer.

    • Sjoerd zegt

      18 november 2015 om 12:59

      Ja Joop, zo gaat dat. En waarom zou je het ene persoonlijke oordeel verwijderen en het andere laten staan.
      Een kwestie van afschieten in het kleine, met woorden? ?

    • G.J. Smeets zegt

      18 november 2015 om 22:30

      Beste Joop,

      “Komt niet alles voor uit onze eigen geest?” vraag je.
      Nou, in mijn leven niet. Daar ben ik na -tig jaar meditatie, studie en gedachtenwisseling wel achter.

      Wat betreft je opm. over oordelen en veroordelen (jouw woorden) geef ik je een pro memorie. Eerst maar over ‘oordelen.’
      – zodra elk kindje geboren is kijken de betrokkenen nauwgezet toe en beoordelen of de boreling binnen de NORM valt: tien vingers, tien tenen, piemel c.q. vagina, etc. etc. Keiharde beoordeling is dat. Bij borelingen die afwijken (bij voorbeeld doordat ze hermafrodiet zijn of een elfde vinger hebben) is er bij de ouders paniek want er wordt afgeweken van de norm. Dat komt echt niet voort uit ‘hun eigen geest’ al speelt de paniek zich in hun geest af.

      Over ‘veroordelen’ kan ik kort zijn: er zijn beslissingen en handelingen die mensen maken die andere mensen onacceptabel vinden en veroordelen. Zoals de moeder van de hermafrodiete boreling die de vader van het kind hartgrondig veroordeelt omdat hij het kind afwijst.

      Ik sluit me aan bij wat Sjoerd opmerkte: “Ja Joop, zo gaat dat.” Er wordt noodzakelijk geoordeeld en onvermijdelijk veroordeeld. Om bij het blogstuk van Zeshin te blijven: de verdragen van de Verenigde Naties beoordelen. En het internationale gerechtshof veroordeelt.

      Eerlijk gezegd vind ik je reactie even naïef als ik het blogstuk van Zeshin (en ik neem aan dat hij meeleest) tenenkrommend vind. Dus beste Zeshin, weloverwogen en nauwkeurig georganiseerde slachting zoals nu in Parijs is warempel van een andere orde dan de inherente aggressie in ieder van ons waar je blogstuk over gaat, je vergelijkt appels met peren. En beste Joop, het sociale leven dat we leiden is zonder oordeel en veroordeling niet mogelijk. Wen er maar aan : )

  9. Tarini zegt

    18 november 2015 om 14:17

    Misschien is het tijd om dit onderwerp af te sluiten, er wordt toch allang alleen maar op elkaar gereageerd ipv het onderwerp.
    Tijd om te eindigen in stilte.

    • Kaarin zegt

      18 november 2015 om 15:09

      Dat zou dan een behoorlijk oppervlakkige stilte zijn.

      • zeshin zegt

        18 november 2015 om 17:21

        Sinterklaas, krijg ik dit jaar een proppenschieter
        Het elastiekje waar ik normaal mee schiet is gebroken.

        • G.J. Smeets zegt

          18 november 2015 om 19:01

          :)

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.