• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad.

Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad.

5 oktober 2014 door de redactie

Het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen houdt op vrijdag tien oktober een Open Dhammacirkel. In zo’n cirkel spreken de deelnemers vanuit hun hart en ontwikkelen ze de kunst van het luisteren. Ze maken daarbij gebruik van de zgn. “talking stick”, een communicatievorm die zijn oorsprong vindt bij de inheemse stammen in Noord-Amerika.

 

Talking stick
Talking stick

Paul Van Hooydonck leidde Open Dhammacirkels gedurende verschillende jaren in Sri Lanka en zag het positieve effect ervan bij de deelnemers. Paul: ‘In een Open Dhammacirkel spreken en luisteren de deelnemers vanuit het hart. We bedenken niet van te voren wat we willen gaan vertellen, maar we kijken ter plekke wat we naar voren willen brengen. We doen dit met compassie voor onszelf en compassie voor de ander zonder te oordelen, zonder elkaar vragen te stellen, zonder met elkaar in discussie te gaan.’

Hoe werkt een Open Dhammacirkel ?

Open dhammacirkelPaul: ‘We gaan in een cirkel zitten en in het midden zetten we een kaars. Zo wordt er een heilige ruimte gecreëerd, waarin de deelnemers hun verhaal kunnen doen. De Open Dhammacirkel wordt geopend met het aansteken van de kaars door één van de deelnemers. ‘

De Open Dhammacirkel kent 5 richtlijnen/intenties:

  1. Spreken vanuit het hart
  2. Luisteren met het hart
  3. Spreek spontaan, zonder na te denken over de woorden
  4. Hou het kort en bondig, probeer tot de essentie te komen
  5. Wat gezegd is blijft in de kring; dit zorgt voor vertrouwen

Er wordt van de Open Dhammacirkel weleens gezegd dat het een veilige plaats is om onveilige dingen te doen. De talking stick wordt in de cirkel doorgegeven. Iedereen krijgt de kans iets te delen. Zwijgen mag ook. De rest van de cirkel luistert, zonder te reageren. Paul: ‘De rest is ook niet bezig met zijn/haar eigen verhaal, want dan luister je niet met je hart. Hou je niet bezig met wat je gaat zeggen in de cirkel, maar kijk wat er spontaan bij jou opkomt. Vertrouw hierop. Je spreekt vanuit jezelf, vanuit je hart, denk niet na over wat je wil zeggen, je vertelt geen verhaal, je gaat niet filosoferen. Praten vanuit je hart doe je in de ik-vorm.’

Open dharmacirkel de groep Antwerpen met Paul van HooydonckIn de Open Dhammacirkel kan er met een thema gewerkt worden of het thema dient zich vanzelf aan. De Cirkel wordt afgesloten door één van de deelnemers met het uitblazen van de kaars en het opdragen van de energie van de Cirkel aan iets of iemand.

Ehipassiko Boeddhistisch Centrum

www.antwerpen-meditatie.be

Open Dhammacirkel, vrijdag 10 oktober 2014 (van 20 tot 21.30u).

 

 

 

Categorie: Dharma en filosofie, Nieuws, Theravada Tags: dhammacirkel, Ehipassiko

Lees ook:

  1. Oost en West-1 dhamma
  2. Boeddhisme en het brein
  3. Voorbij de woorden
  4. Joost van den Heuvel Rijnders – Hollandse meesters en de dhamma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.