• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Vrijdag Zindag – Samen op verhaal komen

Vrijdag Zindag – Samen op verhaal komen

23 mei 2025 door André Droogers Reageer

Zodra mensen taal kregen, hebben ze elkaar verhalen verteld. In religies vormen verhalen een cruciaal element, zo belangrijk dat er een aparte term voor is: mythen. Mijn leermeester Jan van Baal omschreef mythe als ‘een religieuze waarheid in verhaalvorm‘. Die waarheid, vaak exclusief, benadrukt doorgaans de verschillen tussen religies. De verhalen over de stichter van een religie – Mozes, Boeddha, Jezus, Mohammed – versterken dat nog eens. Maar religieuze verhalen kun je tegelijk zien als uitingen waarin religies juist overeenkomen. Dat gemeenschappelijke strekt zich zelfs uit tot seculiere levensbeschouwingen. Verhalen kunnen dienen als basis voor dialoog en begrip tussen levensvisies.

Grootste gemene deler

Als het over religie gaat, let je als gelovige primair op het unieke van je eigen religie.  De overeenkomsten met andere religies laat je buiten beschouwing. Maar ‘religies’ kun je vanuit het veelvoud herleiden tot de noemer van het enkelvoud ‘religie’, als universeel verschijnsel. Dan ga je uit van de grootste gemene deler, voorbij alle verschillen.

Die insteek vind je terug in definities van religie. Daar zijn er nogal veel van, afhankelijk van wat de bedenker zag als typerende noemer. Soms ligt de nadruk op het object waarop gelovigen zich richten: het goddelijke, heilige, sacrale, bovennatuurlijke. Daarnaast zijn er definities die de functies van religie benadrukken, bijvoorbeeld antwoord geven op de diepste levensvragen. Waar komt de wereld vandaan? Wie ben ik? Wat is goed, wat slecht? Waarom lijd ik? Is er iets na de dood?

Meestal denken definitiebouwers aan de vijf wereldreligies, maar er zijn ook nog duizenden schriftloze stamreligies. Die missen heilige geschriften met verhalen, maar ze hebben wel degelijk een orale verhaaltraditie. Ook zij passen binnen de gangbare religiedefinities, zowel van het object– als functie-type.

Seculiere levensbeschouwingen schrappen het heilige, maar behouden de functies. Geen wonder dat ze verrassend goed passen in een functie-definitie.

Verhalen

Religieuze verhalen dragen volgens Van Baal stukjes waarheid over. Dat kan zowel gaan over wat het heilige is, het object, als over wat een religie met en voor gelovigen doet, de functie. Die tweedeling helpt ook om de grote variatie aan verhalen toch enigzins in te delen.

Het ene type verhalen komt dus met versies van het heilige. Er zijn heel concrete en heel abstracte verbeeldingen van het religieuze object: het heilige als persoon, of vager als een kracht of energie. Nu eens is het heilige heel nabij, bijna tastbaar, dan weer juist ver weg of zelfs teleurgesteld vertrokken.

In het andere type verhalen komen allerlei functies langs die een religie voor mensen kan vervullen. De wereld krijgt een religieuze uitleg dankzij scheppingsverhalen. Tegen alle gebrokenheid en het kwade in tonen personages heelheid en het goede.

Naast de religieuze verhalen zijn er ook die in seculiere levensbeschouwingen fungeren. Ook daarin worden levensvragen beantwoord, maar zonder verwijzing naar het heilige.

Alweer: onder de grote verscheidenheid aan verhalen ligt, net als bij de definities, een gemeenschappelijke basis. 

Theologie 

Behalve verhalen bevat de religieuze literatuur poëzie, morele regels, rituele instructies en meer algemene beschouwingen. Deze bronnen vertaalt men uiteindelijk in een leer, met symbolische, abstracte en samenvattende inzichten. Dat is in de wereldreligies voer voor theologen. Zij generaliseren het specifieke van de verhalen tot een betoog. In Van Baals termen wordt de waarheid dan losgemaakt van de verhaalvorm. Voorbij de oorspronkelijk literaire codes worden verhaalteksten verpsychologiseerd, verhistoriseerd, verdramatiseerd, vergeestelijkt, verletterlijkt, maar ook versymboliseerd. De mythe verdwijnt achter het dogma. Het unieke van een religie wordt geaccentueerd.

Macht

Als theologen een leer formuleren, voldoet hun werk aan de behoefte aan eenheid binnen een religie. Immers, zodra een beweging rond een stichter van een wereldreligie succes heeft, is organisatie nodig. In concilie-achtige bijeenkomsten formuleren leidersfiguren gemeenschappelijke theologische inzichten. Leerstellingen worden vastgelegd. Dat proces markeert de gang van een beweging richting institutie.

In een gevestigde institutie broeit echter altijd een spanning tussen macht en betekenisgeving. Zoals de macht zich legitimeert met een beroep op kerninzichten, zo kan een oppositie die macht bekritiseren met andere, (her)ontdekte kernbetekenissen. Een reformatie of schisma is het gevolg. Die dynamiek zorgt voor een zich steeds vernieuwende relatie tussen visies op het heilige en de functies van een religie, met nieuwe verhalen. Elke kritische beweging zal overigens na verloop van tijd weer tot een institutie uitgroeien.

Let wel: ook seculiere levensbeschouwingen kennen hun machtsprocessen, dynamiek en generaliserende theoretici, ook al doet het heilige niet mee.

Moraal van het verhaal

Blijf vooral bij je levensbeschouwelijke leest, al dan niet religieus. Maar laat zo af en toe tot je doordringen dat er naast alle verschil ook heel wat overeenkomsten zijn tussen aanhangers van visies. Neem dus geen genoegen met de grenzen die leiders van de institutie bewaken.

Als er veel deelnemers heen en weer gaan over de drempels tussen de levensbeschouwingen, slijten die vanzelf weg. En misschien spreekt een verhaal uit een andere sector aan als het een zinvol inzicht biedt in de aard van de menselijke levensloop.

Zo kun je, dwars door de levensbeschouwingen heen, met elkaar op verhaal komen in deze spannende wereld.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, godsdienst Tags: Boeddha, Jan van Baal., Jezus, leerstellingen, levensbeschouwingen, Mohammed, Mozes, mythe, religie, verhalen, vijf wereldreligies, Vrijdag Zindag

Lees ook:

  1. Over Newton, de Boeddha en de mechanica van lijden en geluk
  2. Edel – Over Newton, de Boeddha en de mechanica van lijden en geluk
  3. Linkse kerk
  4. Het jaar 2022 – dag 270 – feek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 143 – journalistieke eenzaamheid
    • The Rights Forum – Peiling: samenleving wil dat regering optreedt tegen Israël
    • André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
    • Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap
    • ‘Justice is (not) for the poor’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.