• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Antropologie 6: Identiteit

Over Antropologie 6: Identiteit

8 december 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Wie en wat je bent wordt bepaalt door jouw persoonlijke kenmerken, overtuigingen en waarden – of is het omgekeerd? Daar wil ik vanaf zijn.  Die kenmerken, overtuigingen en waarden  ontstaan natuurlijk niet overnacht. Ze komen voort uit een combinatie van bij de geboorte meegekregen eigenschappen, invloeden vanuit afkomst, relaties en omgeving en nog een hele hoop andere factoren. Jouw identiteit – wie en wat jij zelf denkt te zijn, mag je gerust uniek noemen. Niemand heeft precies hetzelfde karakter als jij. Niemand heeft precies dezelfde interesses en niemand denkt precies hetzelfde.  Jouw familie, vrienden en kennissen en alle andere mensen waarmee jij op de een of andere manier verbonden bent, kennen hoogstwaarschijnlijk ook niemand zoals jjij. Jij bent echt ‘one of a kind’. Zelfs als je de helft van een tweeling bent.

Jouw identiteit is een samenspel tussen jouw ideeën, motieven, vaardigheden en levensgeschiedenis. En alleen al omdat het leven dynamisch is door alles wat je daarin meemaakt, is wie en wat jij bent – jouw  identiteit – geen vaststaand gegeven. Doordat je steeds nieuwe ervaringen opdoet, en wellicht ook andere ideeën krijgt, andere redenen vindt om iets te doen of te laten, en nieuwe vaardigheden aanleert (en oude weer afleert?), verandert jouw identiteit. Veranderingen in jouw leef- en werkomgeving (buurt, woonplaats, land beroep, functie) dragen daar vervolgens hun steentjes aan bij. Kortom: jouw identiteit is allesbehalve statisch. Iemand van zeventig heeft niet meer dezelfde identiteit als toen hij of zij zeven was.

Een antropoloog onderzoekt niet zozeer de psychologische als wel de sociale en culturele context van identiteitsvorming. Het gaat niet alleen om ‘wie en wat ben ik’ maar ook om ‘ wie en wat ben jij, zijn wij en zijn zij?’. Jouw identiteit … ieders identiteit … wordt door anderen ervaren als behorende tot een bepaalde groep of een bepaald imago. In de antropologie ligt de nadruk op ’s mensen persoonlijke identiteit in relatie tot hun sociale en culturele context. Tegenwoordig zie je dat met name duidelijk naar voren komen in sociale media. Neem de jacht op ‘likes’. Vooral jongeren verlangen naar waardering om wie zij zijn, om wat ze doen en laten. Ze willen niet buitengesloten worden (fomo = fear of missing out), en zeer zeker niet gepest. Ze willen het gevoel hebben dat ze er mogen zijn en bij een groep horen. Maar wie bepaalt dat? Dat hangt af van de hele sociale en culturele context. De anderen in die context bepalen wat wel en wat niet gewaardeerd wordt. Is het in de context waar jij in leeft gebruikelijk of zelfs gewenst en normaal dat je op zondagen in het zwart naar een kerk gaat of dat je op zondag op een sportveld tegen een bal staat te trappen? Vinden de mensen waar jij mee omgaat het normaal dat je zwarte, donkere of stemmige kleding draagt of voelen zij zich prettiger bij piercings en tatoeages? Ben jij de enige vegetariër temidden van carnivoren of is het precies andersom? Jouw leefomgeving met alles daarop en daaraan heeft invloed op hoe jij jezelf ervaart en al dan niet waardeert. Natuurlijk bepalen anderen nooit jouw  gehele identiteit. Jouw identiteit is en blijft een dynamisch samenspel tussen jouw ideeën, jouw motieven, jouw vaardigheden en de rest, waaronder economische, politieke, religieuze, en vele andere elementen.

Als niemand op je let, ben je volledig vrij om jezelf te zijn. Je kunt dan zonder schaamte en  zonder na te denken overgaan op de automatische piloot. Wil jij in je blote kont door je huis lopen? Prima, maar zodra jij merkt dat iemand anders jou ziet, verandert er waarschijnlijk iets. Het gevoel van volledige vrijheid verdwijnt. Wat ziet die ander? Wat wil ik dat hij ziet? Wat denkt hij van of over mij? En wat wil ik dat hij denkt?

Iedere ontmoeting met anderen heeft invloed op wat je zelf ervaart als jouw identiteit. Je kunt je afgewezen voelen, of juist bevestigd, gezien of genegeerd, erkend of afgewezen en wat al niet. En dat alles ook nog eens terecht of onterecht, ingebeeld of knetterhard life waargenomen.

(Wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: antropologie, fomo, groep, identiteit, likes, ontmoetingen, vrijheid

Lees ook:

  1. Over Antropologie 4: cultuur (II)
  2. Dalai Lama – de geschiedenis zal zich onze inspanningen herinneren
  3. Het Ware Ik
  4. Creativiteit en spiritualiteit (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 10 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen, de kern van inwijding' (3)
  • 10 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • 13 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 13 december 2025
    André van der Braak; Alles omarmen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Afscheidslied: Hé ho, alles gaat voorbij

    Hans van Dam - 8 december 2025

    Vergankelijkheid vergaat niet.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie 6: Identiteit
    • Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
    • Afscheidslied: Hé ho, alles gaat voorbij
    • Dagopening
    • Eric Leenderts nieuwe voorzitter BUN

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.