• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel – De Boeddha van de onstuitbare inzet

Edel – De Boeddha van de onstuitbare inzet

29 september 2025 door Edel Maex Reageer

Enkele jaren geleden was er een grote rel op Twitter. Deze keer was de aanleiding een bericht dat wetenschappelijk onderzoek had aangetoond dat vrouwen minder ambitie zouden hebben dan mannen. Je kunt het je al voorstellen. Een uit de context gerukte provocerende uitspraak, zonder ruimte voor nuance of dialoog. Zo werken sociale media nu eenmaal.

Een bedenking die onmiddellijk bij mij opkwam was: waarom gaan we er automatisch vanuit dat ambitie een positieve kwaliteit is? Als psychiater heb ik jarenlang in de oncologie en palliatieve zorg gewerkt. Ik heb nooit iemand in de laatste levensfase horen zeggen: ik wou dat ik in mijn leven wat meer ambitie had gehad. Wat ik wel vaak gehoord heb is: ik wou dat ik wat minder hard had gewerkt en er meer voor mijn gezin geweest was. Misschien zijn vrouwen wijzer dan mannen?

In een interview kreeg ik ooit de vraag: wat is de zin van het leven? Wat ik juist geantwoord heb herinner ik me niet meer. Het enige wat ik mij herinner is dat ik de vraag afwees als zinloos. Een veel zinvollere vraag lijkt mij: wat maakt het leven zinvol? Wat geeft iemand het gevoel van zinvol te leven. Dat is een vraag die iedereen voor zichzelf te beantwoorden heeft.

Die vraag is waar de groene cirkel in het schema van de vijf Boeddha-families over gaat. De Boeddha van de groene familie in het noorden heet Amogasiddhi. Het is de Boeddha van de onstuitbare inzet. Dat klinkt wel heel ambitieus. Maar waar willen we ons voor inzetten?

We kunnen er op twee manieren naar kijken. We kunnen iets doen om een doel te bereiken, of we kunnen handelden vanuit een intentie. Het ene sluit het andere niet uit. Maar als we ons alleen maar richten op het bereiken van een doel dan bestaat het risico dat de intentie uit beeld verdwijnt. Dan ontstaat er iets als: het doel heiligt de middelen.

Wat maakt ons leven zinvol? Zin vinden we niet in het bereiken van een doel. Bereiken is altijd tijdsgebonden en tijdelijk. Hoe vaak zijn we niet blij geweest als we iets bereikt hadden? En hoe vaak zijn we niet ongelukkig en ontgoocheld geweest als iets niet gelukt was? Verhalen eindigen vaak met het bereiken (of niet bereiken) van een doel. Het leven niet, het leven gaat door.

Zin gaat niet over het doel maar over de richting. De intentie waarmee we leven is niet tijdsgebonden. Die is er in ieder ogenblik. Tenminste, die kan er in ieder ogenblik zijn. In die intentie is er een tijdloos geluk, dat nergens van afhankelijk is.

Kijken we naar de eerste gelofte van de bodhisattva zoals we die reciteren in zen: ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden’. Als je het ziet als een te bereiken doel dan is dat volkomen zinloos. Er is geen sprake van dat we dit ooit zullen bereiken. Het is onbegonnen werk. Er is geen doel dat de middelen zou kunnen heiligen.

Maar het gaat ook hier niet om het doel. Het is een intentieverklaring. Dat is het verschil tussen een belofte en een gelofte. Het gaat om de richting die we willen uitgaan, niet over het doel dat we willen bereiken. En dat is zinvol. Het kan richting en betekenis geven aan ons leven.

Shunryu Suzuki geeft een mooi voorbeeld. In de buurt van het klooster van Dogen, vertelt hij, is er een bruggetje dat Halve Pollepel Brug heet. Telkens als Dogen water uit de rivier nam, dronk hij een halve pollepel en gaf de rest terug aan de rivier. Als we doelgericht denken is het absurd wat Dogen doet. Het effect op de rivier, op natuur of het klimaat is nihil. Maar het gaat om de intentie.

De onuitgesproken intentie is delen, in harmonie met de rivier, de natuur, de aarde. Wat zou het effect op het klimaat zijn als we met zijn allen die intentie zouden cultiveren? Als we niet meer nemen dan wat nodig is en de rest delen? Dat effect zou gigantisch zijn. Misschien is dat het enige dat ons nog kan redden van een grote catastrofe.

Dat is de keuze van de groene cirkel. Zetten we ons enkel in voor ons eigen belang of voor het welzijn van onszelf en de anderen? Waar gaan we voor? Dat is waar de bodhisattva-geloften over gaan.

Het handgebaar van de Boeddha van de groene familie is de abhaya mudra. Abhaya betekent: wees niet bang. Dat is niet vanzelfsprekend. Trouw zijn aan onze intentie kan ons in moeilijke, zelfs in gevaarlijke situaties brengen. De keuzes kunnen moeilijk zijn. Het is goedkoop om te vinden wat iemand in deze of gene situatie zou moeten doen. Onze keuzes maken we zelf, in ieder ogenblik.

Maar misschien kunnen Amoghasiddhi en zijn gebaar ons helpen om in sommige moeilijke momenten onze integriteit te bewaren.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex Tags: abhaya mudra, ambitie vrouwen, doel, Dogen, eerste gelofte van de bodhisattva, Halve Pollepel Brug, keuze van de groene cirkel, Shunryu Suzuki, zinvol leven

Lees ook:

  1. Dick – Opnieuw beginnen
  2. Dick – lente
  3. Zen en Reine Land boeddhisme
  4. Uitvaren met een schip dat op zee zal vergaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 23 september 2025
    The mandala of the five buddhas
  • 30 september 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Tara
  • 1 oktober 2025
    Dagstart Online
  • 1 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 1 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies'
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam stadsdebat – eet mij niet
    • Edel – De Boeddha van de onstuitbare inzet
    • Menno – koude douches
    • Geen dood geen vrees (59) – Uitslag scans zijn erg slecht
    • Gecondoliteerd met je doodgeboren kindje

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.