• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zelfvertrouwen, inzicht en de edele discipel

Zelfvertrouwen, inzicht en de edele discipel

21 juli 2025 door gastauteur

Wat hebben zelfvertrouwen, inzicht en de edele discipel met elkaar gemeen? Steeds terugkerende zaken in het boeddhisme is het feit dat we onszelf niet moeten laten beïnvloeden door wat we ook waarnemen, door niemand en niets. Als we dat wel doen gaat autoriteit een steeds dominantere rol in ons leven spelen en cijferen we onszelf weg. Kunnen we volledig op eigen benen staan, echte volwassen mensen zijn, als we onszelf door autoriteit allerlei zaken laten dicteren? Absoluut niet. We kunnen er zelfs door verloren raken. Zie niet over het hoofd dat de meest dominante autoriteit de innerlijke autoriteit is. Dat is omdat we zelf vastgrijpen in wat we waarnemen. Ongeacht of het de innerlijke- of externe wereld betreft. Het bestaat allemaal in het bewustzijn.

Zelfs de instructies van de meest uitmuntende Leraar, de Boeddha, moeten niet blindelings opgevolgd worden. De Boeddha eiste geen autoriteit op en was niet uit op zelfverheerlijking. Hij spoorde daarentegen voortdurend aan tot indachtigheid en een diepgaand onderzoek van alles wat er is, wat je ervaart, wat mensen vertellen etc.

Het echte boeddhisme is als een ontdekkingstocht. Hoe kun je nieuwe dingen ontdekken als je slaapt met wat je zintuigen waarnemen, met wat er in je gedachtewereld speelt? Dat is niet mogelijk. Dit is wat de ontwikkeling van zelfvertrouwen (saddha) tegengaat.

Een essentiële instructie van de Leraar is om tot een ‘lege geest’ te komen. Hij benadrukt steeds het onafhankelijk (anissito) zijn. Dit impliceert kortweg gezegd het niet vastgrijpen in wat je waarneemt. Dan bouw je geen vooringenomen standpunten op en begin je echt te zien. Dit is waar die belangrijke ontdekkingstocht begint. Dit is de manier om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Zelfvertrouwen is een onmisbare kracht.

Net zoals de Boeddha het onafhankelijk zijn (anissito) benadrukt, gebruikt hij in diezelfde context ook het woord aparappaccaya. Paccaya betekent ‘voorwaardelijke conditie’ en aparappaccaya betekent ‘niet afhankelijk van anderen’. Het doordringende inzicht van de edele discipel is niet afhankelijk van anderen. Een edele discipel heeft een zeer open geest, is gewillig om wil leren. Maar zijn uiteindelijke inzicht is niet afhankelijk van iets of iemand. Hij is niet gebonden door welke kennis dan ook (ñana bandhu). Want inzicht, wijsheid, kan niet door iemand gegeven worden. Dat moet je zelf ontwikkelen door de geest ‘leeg te maken’ zodat deze ‘ongeconditioneerd’ kan zijn, niet beïnvloed is door wat dan ook. Dit is de enige weg om dezelfde realiteit te ontdekken die ook de Boeddha heeft ontdekt.

Wees altijd indachtig (sati), onderzoekend en kritisch (dhamma vicaya) van geest.

Bron Peter van Loosbroek — Ananda, auteur van sleuteltotinzicht.nl

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: dhamma vicaya, lege geest, ontdekkingstocht, sati

Lees ook:

  1. Boekbespreking – The origin of Buddhist Meditation
  2. Vooruitblik oprichting Sangha – op basis van de Theravada leerstellingen
  3. Evam me suttam; aldus heb ik gehoord…Vitakkasanthana-Sutta MN 20
  4. ‘A Sitting down to Empty out’.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    21 juli 2025 om 08:12

    Denk dat het betrekkelijk blijft. Uiteindelijk steunt ook de kwaliteit van de geest kennelijk op de staat van het lichaam. Als er in het brein iets mis gaat, bijvoorbeeld op een manier die leidt tot Alzheimer, dan blijkt er toch beïnvloeding. Dus ja, is die afwezigheid van beïnvloeding dan niet een illusie binnen het bewustzijn wat evengoed steunt op condities?

    Denk dat de Boeddha de steeds meer geleegde geest ziet als geest die steeds meer gaat verwijlen in het vormloze en haar eigen vormloze basis tot kenobject neemt, d.w.z. een perceptie van oneindige (lege) ruimte, oneindige bewustzijn, ‘er is niets’, en noch perceptie noch niet-perceptie. Ook de percepties van het vormloze zijn geconditioneerd. Ze ontstaan, bestaan en eindigen.

    Wanneer kun je nou echt zeggen dat de geest niet beïnvloed wordt of niet te beïnvloeden is als wat stofje in je bloed of luchtstroom je bewusteloos maken?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’
    • Boeken – Het menselijk lichaam in 50 verhalen
    • Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief
    • Dagopening
    • Levenskunst voor nitwits – nieuwe serie van Hans van Dam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.