• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Politiek zonder hart 6 – De toeslagenaffaire is niet voorbij – ze heet nu jeugdbeschermingaffaire

Politiek zonder hart 6 – De toeslagenaffaire is niet voorbij – ze heet nu jeugdbeschermingaffaire

30 juni 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

We dachten dat we ervan geleerd hadden. De toeslagenaffaire schokte Nederland: duizenden ouders ten onrechte bestempeld als fraudeurs, gezinnen uit elkaar gerukt, kinderen uit huis geplaatst, levens ontwricht. Er kwamen excuses, commissies en hersteloperaties.

Maar terwijl we naar het verleden keken, voltrok zich een nieuwe ramp — in het volle zicht.

In de jeugdbescherming worden kinderen nog steeds zonder voldoende grond onder toezicht geplaatst, en zelfs uit huis gehaald. Ouders worden niet gehoord. Rapporten bevatten halve waarheden, suggestieve formuleringen en missen context. En opnieuw zwijgt de politiek. Of zegt: “We mogen ons niet mengen in lopende procedures.” Alsof we dat excuus niet eerder hebben gehoord.

Een systeem dat zichzelf beschermt

De jeugdbeschermer schrijft het rapport. De rechter leest het en bekrachtigt de maatregel. Daarna is er ‘recht gesproken’, en blijft het stil. Zelfs als het rapport fouten bevat. Zelfs als een kind maandenlang geen contact heeft met een liefdevolle ouder. Zelfs als de schade onherstelbaar is.

  • Politici zeggen: “We kunnen hier niets mee.”
  • Bestuurders zeggen: “Er loopt een zaak.”
  • De inspectie zegt: “Er zijn signalen, maar het gaat niet structureel mis.”
  • Alleen de Kinderombudsvrouw noemt het wat het is: structurele problemen — ouders en kinderen worden onvoldoende gehoord, en rechtsbescherming schiet tekort.

Toch verandert er weinig. De gecertificeerde instellingen zijn te belangrijk geworden. Als hun certificaat wordt ingetrokken, stort het systeem in. Zoals banken ooit ‘too big to fail’ waren, lijken sommige jeugdbeschermingsorganisaties nu too big to question.

En dus gaat het door. ‘Goed genoeg’ ouderschap is vaak niet meer voldoende. Sommige jeugdbeschermers lijken te denken: als wij ons ermee bemoeien, komt het vanzelf goed. Maar ze zien niet dat hun bemoeienis vaak juist extra schade veroorzaakt.

Groepsdenken als fundament

Groepsdenken betekent: meegaan met de dominante logica, ook als die niet klopt. Twijfel is verdacht. Kritiek wordt gezien als ondermijning. Degene die vragen stelt, geldt als lastig, ondeskundig of partijdig.

In de politiek leidt groepsdenken tot verlamming:

  • “We hebben er geen bevoegdheid voor.”
  • “We moeten de professionals vertrouwen.”
  • “We mogen ons niet bemoeien met individuele zaken.”

Maar als iedereen zo denkt, blijft er niemand over die het opneemt voor het kind.

Stel je voor…

Stel je voor: een afdeling hartchirurgie waar structureel fouten worden gemaakt. Waar geopereerd wordt op basis van onvolledige dossiers. Waar klachten intern worden afgehandeld, zelden tot verandering leiden. En stel dat jij daar verplicht naartoe moest — zonder second opinion, zonder bezwaar, zonder bescherming.

De samenleving zou opstaan. Politici zouden onmiddellijk ingrijpen. Niemand zou zeggen: “We mogen ons niet mengen in lopende operaties.”

Maar als het om kinderen in de jeugdbescherming gaat, kijken we weg. Alsof het minder ernstig is. Alsof dit geen levens raakt. Alsof de schade minder diep snijdt.

De signalen stapelen zich op

Het gaat niet om incidenten. Niet om uitzonderingen. Honderden kinderen per jaar worden — soms ten onrechte — uit huis geplaatst. Ouders zien hun kinderen maanden of jaren niet. Kinderen verdwijnen in instellingen of pleeggezinnen, zonder dat iemand weet waar ze zijn. Rechters voelen zich ongemakkelijk bij hun afhankelijkheid van eenzijdige rapporten. Klachtenprocedures zijn vaak intern geregeld: instellingen beoordelen hun eigen handelen.

Toch blijft het systeem draaien. Niemand durft aan de noodrem te trekken. Want dan zouden we moeten erkennen dat de schade structureel is — en dat het systeem zélf onderdeel van het probleem is.

De politiek faalt opnieuw

De pijnlijke waarheid is: de politiek is niet neutraal, maar passief. Terwijl de signalen zich opstapelen — schrijnend, herhaald, gedocumenteerd — blijft fundamentele hervorming uit. Er is geen onafhankelijk toezicht dat durft in te grijpen. Geen rechtsbescherming die echt werkt. Geen herstel van vertrouwen.

De toeslagenaffaire had een keerpunt moeten zijn. Het werd een gemiste kans.

De geschiedenis rijmt. Eerst waren het vooral ouders van kleur in de toeslagenaffaire. Nu zijn het ouders in de jeugdzorg. En opnieuw zijn het de kinderen die lijden onder onze bestuurlijke lafheid.

Politiek met een hart

Politiek met een hart zou durven zeggen: “Dit nooit meer” — en het menen.

  • Zou luisteren naar ouders en kinderen, juist als het ongemakkelijk wordt.
  • Zou kritische stemmen beschermen in plaats van isoleren.
  • Zou wetgeving maken die ruimte biedt aan menselijke afwegingen, en systemen bouwen die openstaan voor correctie.

In het boeddhisme wordt lijden niet ontkend, maar erkend. Pas als we het onder ogen zien, kunnen we verantwoordelijkheid nemen — en werkelijk handelen.

Politiek met een hart begint bij het vermogen om te kijken — écht te kijken — naar het lijden dat we veroorzaken. Zonder afweer. Zonder maskers. Zonder onszelf vrij te pleiten.

Alleen dan kunnen we het tij keren.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: groepsdenken, jeugdbescherming, lijden, politiek zonder hart 6, toeslagenaffaire

Lees ook:

  1. Dick – Mens & tijd
  2. Taigu – Het lijden in de wereld
  3. Als individu ben je nooit alleen…
  4. De aarde is mijn getuige

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 14 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 181 – blaartrekkend
    • Taigu – Boeddhisme behoeft een sociale dimensie (deel 2)
    • Nieuwe directeur Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO)
    • Politiek zonder hart 6 – De toeslagenaffaire is niet voorbij – ze heet nu jeugdbeschermingaffaire
    • Nederlandse zorgmedewerkers over Gaza – ‘Breek de banden met instituten die bijdragen aan geweld’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.