• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Twee kanten van de zaak zien: tegen polarisatie

Twee kanten van de zaak zien: tegen polarisatie

19 juni 2025 door Ujukarin 2 Reacties

Vraagstelling

Het is Buddhist Action Month, wat altijd extra aandacht voor geëngageerd boeddhisme verdient. En er is in de wereld genoeg om aktie voor te voeren. Maar hoe doe je dat vanuit boeddhistische inslag? Hoe breng je Metta en Wijsheid in je handelen, zonder je te laten meeslepen door samsarische groepsdwang? Een poging…

Trigger en initiële respons

Broeder Jules was weer eens de trigger voor mijn mijmeringen; zijn recente schrijfsel

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/948853-jules-machteloze-solidariteit/ is zeker lezenswaardig. Maar zijn toegeworpen handschoen pak ik heel anders op dan hij voorstelt. Zijn vraag is ‘uitkomen in bewegingen die niet breed genoeg, niet boeddhistisch genoeg, inzetten op vrede. Waar is wat dit betreft nieuw leiderschap in eigen kring, in woord, in daad?’

Een cruciaal punt in de Dharma heb ik enige malen hier uitgewerkt in de ‘schaap versus slimmerik’ praatjes, ze zijn snel terug te vinden: boeddhisme hoort geen ‘beweging’ te zijn, geen groep. Dat heeft teveel dimensies van balas of puthujjana’s, oftewel de ‘makke schapen’ die naar groepsdwang luisteren en hem zelf weer vormgeven en uitoefenen. Nee, als boeddhist probeer je een arya te worden: een wijs mens, dat vanuit Metta en Wijsheid zich verbonden voelt met alle levende wezens en vandaaruit handelt. Als het primair om boeddhisme gaat in de vorm van een sangha, oftewel een netwerk van spirituele vriendschappen tussen gelijkgestemden. En als het om meer wereldse zaken gaat, bijvoorbeeld waar opereren als groep onvermijdelijk is, daar kun je waarschijnlijk beter samenwerken in maatschappelijke organisaties zonder specifiek label. Denk aan Greenpeace, een multireligieus Vredesberaad, een Amnesty International dat overal de mensenrechten wil steunen, etc etc

Een mogelijk raamwerk: Bikkhu Bodhi

Enige tijd terug stond hier een schrijfsel samengevat waar ik me achter kan scharen:

Boeddhisme en Trump – ‘Kunnen we neutraal blijven?

Ook Bikkhu Bodhi vindt dat we engagement moeten tonen in tijden van Trump en alle polarisatie elders op de wereld, en geeft vier concrete zaken om te beoefenen en te doen:

  1. Zelfreflectie, vanuit rust handelen: helemaal mee eens
  2. Compassie/Metta voor allen: mee eens, maar natuurlijk op universele schaal en niet alleen voor slachtoffers (en de in waanideeën gelovende daders) van Trumpisme.
    Dus het zoeken van een oplossing waarin aan de gerechtvaardigde wensen van elke groep mensen recht gedaan wordt. (Niet de ongerechtvaardigde, zoals de zee of woestijn in jagen of taal en religie verbieden van een ieder die je niet aanstaat.) Dus veel van Rosenbergs NVC (Non Violent Communication.) Wat precies wel/niet gerechtvaardigd is vormt natuurlijk een ethisch mijnenveld; de universele verklaring van Mensenrechten van de VN vormt m.i. nog steeds een redelijke basis.
  3. In aktie komen. Gelukkig houdt de Bikkhu open in welke vorm; vanwege het vermijden van de groepsdimensie raad ik boeddhistisch geïnspireerden aan dat niet als “de boeddhisten” te doen, maar juist vanuit jouw motivatie in een bredere maatschappelijke organisatie. Ook andere bronnen van informatie kunnen je hierin helpen, denk aan het ‘Voorbij Polarisatie’ project van onder andere BodhiTV.
  4. Analyseren van hoe het zo ver heeft kunnen komen, en werken aan voorkomen van herhaling: mee eens.

 

Depolarisatie 1: Oekraïne

Het gaat dus om het zoeken van een oplossing waarin aan de gerechtvaardigde wensen van elke groep mensen recht gedaan wordt. En dat tricky woord ‘gerechtvaardigde’ is voor mij gekoppeld aan mensenrechten: bijvoorbeeld vrijheid van religie, meningsuiting, taal, slavernij, discriminatie en noem maar op. (Maar de drempel om te bewijzen dat er schendingen zijn ligt, bewust, niet laag; het is niet de bedoeling dat elke natiestaat versplintert in honderden ministaatjes puur omdat de regionale taal niet dezelfde status krijgt als de officiële landstaal.) https://www.mensenrechten.nl/mensenrechten-voor-jou/betekenis-van-mensenrechten/wat-is-de-universele-verklaring-van-de-rechten-van-de-mens

Op die basis ben ik gaarne bereid te luisteren naar mensen die willen dat we ons strikt neutraal opstellen in de Rusland-Oekraïne oorlog, en vinden ‘dat Rusland recht heeft op een bufferzone tot aan de oude IJzeren Gordijn-grens ter bescherming van het verderfelijke kapitalistische Westen’. En dat heb ik ook geregeld gedaan; maar net als veel fundamenten van Trumpisme kom ik, hoeveel ik ook nadenk, slechts tot de conclusie dat het leugenachtige waangedachten zijn die de mensenrechten voor vele miljoenen mensen terug willen zetten naar 50 jaar terug. Met rotsmoezen zoals ‘de Russische cultuur en taal werd in oost-Oekraïne gediscrimineerd, dus wij moesten dit via een volksopstand corrigeren’. Dus ik zou zeggen dat iemand met boeddhistische inspiratie achter de Oekraïners staat, en in dit geval zelfs geweld (voor zelfverdediging) kan rechtvaardigen omdat ‘geweldloosheid’ op laf struisvogeldenken zou neerkomen. Aan de andere kant moet het niet doorschieten naar het andere extreem, dat het primair om het straffen van Russen zou moeten gaan; zelfverdediging, en terug naar de 2014 situatie, verdient onze steun.

Depolarisatie 2: Midden-Oosten

Hier zijn een paar hoekstenen nóg belangrijker dan elders:

  • Mensenrechten; je baseren op ‘mijn groep wordt gediscrimineerd dus anderen moeten van ONS land af’ vindt ik superhypocriet als je zelf volop discrimineert qua religie, etniciteit, seksuele oriëntatie en vrijheid van meningsuiting. Kijk maar naar Jules’ terechte karakterisering van Hamas, die overigens voor alle Iran-gesteunde extremisten geldt: amorele organisatie die de eigen bevolking graag opoffert aan een hoger doel, gebruik van de bevolking als menselijk schild, van ziekenhuizen als commandocentra en lanceerplaatsen voor raketten en kapen en roven voedseltransporten van hulporganisaties,
  • Zoeken naar een oplossing waarin aan de gerechtvaardigde wensen van elke groep mensen recht gedaan wordt. Want de Israelische kolonistenbewegingen en andere rechtervleugel-extremisten zijn vrijwel even erg als Hamas – sterker nog deze extremen voorzien elkaar, mogelijk ongewild, van brandstof om het vuurtje verder aan te wakkeren en haat te zaaien. Net zoals in Nederland enerzijds PVV/FvD en anderzijds de Denk/Bij1 Woke-fans in mijn optiek doorgeschoten extremisme en haatzaaien beoefenen. Hoe meer de een schreeuwt en invloed krijgt, hoe meer de ander dan weer angst kan voelen en aanjagen. En ondanks het zeer gewaardeerde uitvinden van de Mensenrechten door de toenmalige VN is de huidige VN zwak qua rol in dit proces; door het Eurovisie-achtige stemgedrag van de Arabische Staten en hun zakenvrienden is de VN vaak erg partijdig pro-Palestijns geworden.
  • Die te zoeken oplossing betekent concreet voor ‘de Israëlisch’ (inclusief 2 miljoen Arabische burgers) versus ‘de Palestijnen’ dat alleen een vreedzame tweestatenoplossing, met democratische rechten voor alle minderheden, toekomst heeft. Waar de grenzen moeten liggen is teveel detail voor nu; maar beide bevolkingsgroepen hebben recht op vreedzaam leven in een bestuurbaar gebied. En net als bij de India/Pakistan splitsing kan het heel wel zijn dat dit gebied niet is waar de voorouders pre-1947 woonden! Neem ook de 600.000 Joodse migranten mee die na 1948 vanuit ‘moslimlanden’ naar Israël toe migreerden dan wel vluchtten, de holocaust is beslist niet de enige reden voor het bestaansrecht en herkomst van de huidige inwoners.

En ja, dan zijn er best nuttige acties te bedenken vanuit het boeddhisme; zolang die maar Hamas en de-Netanyahu-kliek gelijkwaardig behandelen en met concrete voorstellen komen om beiden aan te spreken op mensenrechtenschendingen en de terreur en genocide waar Hamas zich (7 oktober!) beslist en Israël zich mogelijk aan schuldig maakt, kan het behulpzaam zijn.

Het doel: bipolair denken

In de volksmond gaat het om depolariseren, maar in zekere zin zou je toepassing van Metta en Non-Violent Communication ook kunnen zien als bi-polair: beide kanten van de zaak beluisteren en zien. Enerzijds, anderzijds. De term bipolair is natuurlijk erg beladen vanuit het gebruik voor een bepaalde psychologische stoornis, maar ik bedoel het hier dus anders. En ook al heb je wat meer sympathie voor mening-1 dan voor mening-2, de kunst is om uiteindelijk een oplossing te vinden waar alle betrokkenen mee kunnen leven. En als boeddhistisch geïnspireerde kun je dat het beste doen door als individu (arya) te handelen, en zo min mogelijk dwang vanuit anderen in diverse ‘groepen’ te laten doorwerken in wat jij vindt en voorstelt. Veel wijsheid ermee gewenst!

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ujukarin Tags: Bikkhu Bodhi, bipolair denken, Buddhist Action Month, de universele verklaring van Mensenrechten van de VN, Gaza, Hamas, Jules Prast, metta, neutraal blijven, Rode Lijn, Rosenberg, Trump, westelijke Jordaanoever, wijsheid, zelfreflectie

Lees ook:

  1. De androgyne ideaalmens in het boeddhisme
  2. Jules – Machteloze solidariteit
  3. De verwarring die oorlogsrecht heet
  4. Nathan – Heiligt het doel de middelen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    19 juni 2025 om 12:21

    Weloverwogen gedachtengang, niets om het oneens mee te (kunnen) zijn, Ujukarin. Echter, m.i. laat je mbt de dossiers Oekraine en Midden-Oosten iets wezenlijks weg namelijk dat de zittende machten in Jerusalem en Moskou geen bi-polaire oplossing WILLEN. In politieke zin is die onwil een giftig, pathologisch recept waar geen kruid tegen gewassen is. Het ‘nee’ van de een is bepalender -invloedrijker- dan het ‘ja’ van de ander. Eén enkele rotte appel volstaat om de hele mand in rep en roer te brengen. Zoiets.

    Beantwoorden
  2. Siebe zegt

    19 juni 2025 om 12:37

    Het mag weliswaar blijk geven van goedhartigheid als je je gedreven voelt om te helpen, om iets goeds te doen voor anderen ook, en hoe meer om-niet, hoe goedhartiger, maar het lost lijden niet op. Want ook de resultaten/vruchten van goede daden zijn niet blijvend. Niks wat voorwaardelijk ontstaat is stabiel te krijgen, duurzaam, betrouwbaar, en, laten we wel wezen, Boeddha leert ook echt…niet de moeite waard om je daar zo op te richten ook…

    De soort activiteit die gebaseerd is op fijnstoffelijke sferen in jezelf (mededogen, liefde, gelijkmoedigheid medevreugde) is ook niet edele activiteit in de Pali suttas. Het is net zo goed nog altijd op een subtielere manier verbonden met onwetendheid en begeerte.
    Ik geloof dat de Boeddha zou willen dat we dit weten.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 19 juni 2025
    Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
    • Politiek zonder hart – Deel IV
    • Platform stop racisme – ‘Nederland maak het verschil: kies voor vrede, niet voor oorlog’
    • Boeken – leven met wijsheid
    • Twee kanten van de zaak zien: tegen polarisatie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.