• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De onwankelbare Boeddha

De onwankelbare Boeddha

23 mei 2025 door Edel Maex Reageer

Ik vroeg ooit aan Jon Kabat-Zinn ’Waarom heb je het mindfulness based genoemd en niet compassion based?’ Het was een retorische vraag. We wisten allebei het antwoord. ‘Mindfulness’ was voor hem een ‘umbrella term’ om te verwijzen naar de boeddhistische achtergrond van zijn stressreductie-programma en een woord als ‘compassion’ zou in een ziekenhuis niet gewerkt hebben. De medische wereld is, toch aan de oppervlakte, heel rationeel. Wat mij zo trof in zijn boek ‘Full Catastrophe Living’, was dat hij erin slaagde de taal van de medische psychologie te spreken zonder daarbij ook maar enige afbreuk te doen aan de diepte van zen en de Dharma.

Dat wil niet zeggen dat mededogen in MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) minder belangrijk is. Sterker nog: MBSR zou niet mindfulness based zijn als het niet compassion based was. Al van in het oudste boeddhisme worden prajna en karuna, wijsheid en mededogen, vaak in één adem genoemd. Wijsheid zonder mededogen is geen wijsheid. Mededogen zonder wijsheid is geen mededogen.

Dat is waar onze mandala van de vijf Boeddha families over gaat. De basismetafoor is het centrale witte licht dat als in een prisma gebroken wordt. Iedere kleur is een aspect van het witte licht en wijst er ook naar terug. Mededogen, hoort thuis in de rode familie. Mindfulness spreekt meer de taal van de blauwe familie, van Akshobhya, de onwankelbare.

Ook Akshobhya Boeddha heeft zijn eigen Reine Land, Abhirati. Het is niet zo paradijselijk als dat van Amitabha, het is veeleer een intense oefenplek voor bodhisattva’s op weg naar het boeddhaschap. Zowel in onze zenpraktijk als in MBSR staat het beoefenen van meditatie centraal. In het MBSR programma is dat drie kwartier per dag gedurende acht weken. Ik weet het, voor de bodhisattva’s in Abhirati stelt dat niets voor. Maar voor iemand met grote zorgen en die nooit eerder iets van meditatie gedaan heeft, is dat onwaarschijnlijk intens. Ik schrok ervan toen ik het programma leerde kenen. Ik zou het zelf nooit gedurfd hebben, maar de feiten hebben Jon Kabat-Zinn gelijk gegeven.

Mindfulness wordt een niet oordelende aandacht genoemd. Daar komt vaak kritiek op. Hoezo, mag je dan niet meer oordelen? En is sati, mindfulness in het Pali, nu niet net een onderscheidende aandacht? Dat is toch ook oordelen?

Even pas op de plaats. Als je stil zit en kijkt wat er gebeurt is een van de eerste dingen die je kunt opmerken dat je geest voortdurend oordeelt. Je hoeft daarvoor zelfs niet stil te zitten: loop op straat, kijk naar de gezichten van de mensen en observeer jezelf. Je geest heeft bij ieder gezicht meteen iets van ‘staat mij aan’, ‘staat mij niet aan’. Zo werkt onze geest nu eenmaal. Het heeft geen zin om daarover te moraliseren, het gebeurt automatisch, reactief.

Het heeft ook geen zin om te proberen dit te onderdrukken. Wat wel zin heeft, is je ervan bewust te zijn en je niet automatisch te laten meeslepen in elke reactieve beoordeling. Daar heb je wel de keuzevrijheid. We noemen dat ‘to react’ of ‘to respond’.

Hoe oordelen we? We beoordelen wat op ons afkomt in functie van onze behoeften. ‘Begeerte’ en ‘afkeer’ heet dat in boeddhistisch taalgebruik. Het zijn samen met ‘verwarring’ de drie vergiften, dingen die ons leven vergallen als we er telkens weer automatisch laten in meeslepen. ‘Verwarring’ is het niet zien van die reactiviteit en van ons vermogen om daar niet automatisch in mee te gaan.

Misschien hadden we het beter een niet reactieve aandacht genoemd. Maar dat zou dan weer andere misverstanden opgeroepen hebben. Het is de spirituele wet van Murphy: wat verkeerd begrepen kan worden, zal verkeerd begrepen worden.

In alles wat we doen is er dat spanningsveld tussen ‘to react’ en ‘to respond’. Het is het moeilijkste wat er is voor mensen. Het blijft een levenslange uitdaging. Meditatie is een levenslang oefenterrein. Er komt nooit een moment dat we ‘er zijn’. Ik ken niemand die ‘er is’. (Ik ken wel enkele mensen die dat van zichzelf denken, maar dat is een ander probleem.)

Dat is de onwankelbaarheid van Akshobhya. Het verhaal vertelt dat hij in zijn vorig leven als bodhisattva, voor hij een Boeddha werd, de gelofte had afgelegd om zich nooit in boosheid te laten meeslepen. Zijn gebaar (mudra) is de hand die de grond aanraakt. Het is de mudra die we ook in het theravadaboeddhisme terugvinden, in de beeld van de Boeddha die door Mara belaagd wordt en die onwankelbaar blijft in zijn meditatie, tot Mara misnoegd afdruipt. Je zou Akshobhya kunnen vertalen als de niet-reactieve Boeddha.

De wijsheid van Akshobhya wordt omschreven als een glasheldere wijsheid of een wijsheid als een spiegel. In modern taalgebruik zou je dat ook kunnen vertalen als degene die de polarisatie afwijst. Dat is in deze wereld heel moeilijk geworden. Je bent voor of tegen. Nuance wordt niet geapprecieerd. Als je niet voor bent, word je automatisch bestempeld als tegen.

Akshobhya raakt de grond aan, blijft zitten en kijkt. Hij laat zich niet meeslepen in een mening. Hij laat zich niet meeslepen in wij-zij-denken. Hij probeert te begrijpen wat er gebeurt. Begrijpen is geen synoniem van goedkeuren. Sommige dingen moeten glashelder veroordeeld worden, maar niet zonder te proberen te begrijpen hoe ze tot stand zijn kunnen komen. En alleen maar veroordelen lost weinig of niets op. Het vraagt een eerlijke en open aandacht om te zien wat ik op deze plek, hoe beperkt ook, kan doen.

Onze zenpraktijk is niet wereldvreemd. Onze meditatiebeoefening nodigt ons uit om met wijsheid en mededogen de wereld in te gaan. Zonder dat is ze van geen enkele waarde.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, Geluk, Mindfulness, Zen Tags: Abhirati, afkeer, Akshobhya, begeerte, begrijpen, goedkeuren, Jon Kabat-Zinn, MBSR, Reine Land

Lees ook:

  1. Uitvaren met een schip dat op zee zal vergaan
  2. Edel – Wat helpt
  3. Maakt mindfulness misbruik van het boeddhisme?
  4. Hoe verbind ik me met een groep, zonder iemand buiten te sluiten?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 143 – journalistieke eenzaamheid
    • The Rights Forum – Peiling: samenleving wil dat regering optreedt tegen Israël
    • André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
    • Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap
    • ‘Justice is (not) for the poor’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.