• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Marc – De onzin van intensief mediteren

Marc – De onzin van intensief mediteren

2 maart 2025 door gastauteur

Vele mensen zeggen dat mediteren vooral je hoofd leegmaken is, wat een onzin. Je hoofd trachten leeg te maken tijdens meditatie is als een tuin waarin je obsessief harkt en te kijkt naar elk plantje (gedachte) dat aarzelend de kop opsteekt waarna je het kordaat wiedt. Het resultaat is dat je tuin (hoofd) verandert in een dorre woestijn waar niets groeit en desolaat verlaten is een plaats die de energie uit je zuigt in je obsessieve poging elk plantje dat je nog maar ziet verschijnen de nek om te draaien, nutteloze inspanningen.

Laat plantjes groeien, bekijk ze en ga verder naar het volgende plantje dat verschijnt, oordeel niet maar verwonder je over je eigen bloeiende tuin. In het boeddhisme zegt men dikwijls dat je opkomende gedachten zijn zoals een aapje dat rond springt in een boom. Hoe meer je achter het aapje jaagt om hem stil te laten zitten hoe meer hij rent en springt van tak tot tak. Laat het aapje het aapje zijn en zijn ding doen, hij gaat vanzelf zitten … door …niets te doen. Door er achter te jagen kweek je alleen maar frustratie bij jezelf en moedeloosheid omdat de veelgeroemde meditatie je niet brengt wat je wil …verwachtingen. Tot spijt van wie benijdt en ondanks alle meesters en specialisten met elk hun eigen techniekje, verwachtingen werken niet en inspannend concentreren ook niet.

Mediteren is niet iets doen, maar net ‘niets‘ doen. Je gedachten zijn wie je bent, hoe je denkt, wil je ze veranderen, laat ze voorbijkomen, bekijk ze gerust oordeelloos en ga er in het dagelijkse leven mee aan de slaag. Meditatie lost niets op, het reikt je wel oplossingen aan maar oplossen doe jezelf. Alle andere manieren zijn voor de meesten van ons als leek nutteloos en laat ik over aan yogi’s, goeroes en andere meer onderlegde mensen als ik.

Tekst Marc Horemans

Categorie: Boeddhisme, Geluk, meditatie Tags: Marc Horemans, meditatie, oplossingen, springend aapje

Lees ook:

  1. Stilleven
  2. Mediteren met elektronica – Kan technologie een meditatieleraar vervangen?
  3. De eenzame vreemdeling
  4. Paul Boersma – Zachte discipline

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    2 maart 2025 om 20:35

    Er zijn zat mensen die mediteren maar die eigenlijk helemaal geen spiritueel doel hebben in hun leven. Ze leiden ook geen spiritueel leven. Zijn daar ook niet in geïnteresseerd. Zo iemand kan mediteren omdat ie er lekker rustig van wordt ofzo.

    Maar dit gaat niet over leken-boeddhisten vind ik maar over de wereldlijke mens. De leken boeddhist heeft wel een doel, een Pad, en committeert zich ook aan voorschriften, aan de lessen, instructies. Mediteren maakt je geen boeddhist.

    • marc zegt

      4 maart 2025 om 06:24

      Dit is idd een terechte bemerking, meditatie is niets exclusief en wordt gepractiseerd in meerdere spirituele en andere stromingen. Mediteren is niet “een ” doel maar doe je steeds met al “doel” …dat anders is voor elkeen.Mefiteren maakt je geen “Boeddhist”, wathever that may be.😌
      En Gassho

      Marc

  2. Jan Toussaint zegt

    3 maart 2025 om 21:46

    Je kunt zelf kiezen, wat goed is voor je, en misschien dat je later misschien denkt, ik zit op een iPad, leren, en mediteren gaat hand in hand, vaak met een goede coach, goeroe, yoga leraar, gewone mensen om je heen die je iets willen meegeven.

    • Marc zegt

      4 maart 2025 om 06:31

      Ik zal nooit het nut van een goede leraar ontkennen, echt niet, maar soms ziet men door de bomen het bos niet meer en voert niet de Dharma maar de commercialisatie of macht verbondenheid van ” leraar-zijn ” de motivatie en dat is super jammer voordegene die echt op zoek zijn naar een goede begeleiding, maar dan spreek ik vooral vanuit mijn Boeddhistische visie. Niks mis met commerciële begeleiding zolang ze de meditatie niet koppelen aan spiritualiteit of de Boeddha het uithangbord wordt van hun praktijk.maar ook dit is maar een persoonlijke mening hoor.
      En Gassho😌

  3. Pieter Ho zegt

    4 maart 2025 om 18:55

    Over welk soort meditatie gaat dit? Als je leest: ‘Laat [gedachten] voorbijkomen, bekijk ze oordeelloos’ dan denk je al snel aan de ‘bare awareness’ uit de zenmeditatie. Maar dat is zeker niet de enige meditatievorm in het boeddhisme. Is ‘naakte aandacht’ alléén voldoende? Daar kun je verschillend tegenaan kijken. Zo betoogt Theravada-monnik Thanissaro Bhikkhu dat naast ‘bare awareness’ altijd ook ‘clear comprehension’ nodig is. Met andere woorden: niet alleen waarnemen, maar ook analyseren, beoordelen en, waar nodig, veranderen. Pas dán ‘zien we dingen zoals ze zijn’. Hulpmiddelen bij dat heldere begrip zijn onder andere de boeddhistische dogma’s van de drie kenmerken en de vijf hindernissen.

    Ik ben het eens met het hoofdpunt van Marc, dat ‘je hoofd leegmaken’ niet het doel moet zijn van meditatie. Inderdaad: geforceerd aan niks denken werkt niet. En al zou het je lukken om in een staat van verdoving te raken – tot dieper inzicht, loslaten, of bevrijding zal het niet voeren.

    Maar er is wel degelijk een noodzaak om de geest te kalmeren en te bundelen. Zonder kalmte geen inzicht. Hoevéél kalmte is nodig? Moet je de ‘jhana’s’ bereikt hebben? En is de juiste volgorde: éérst samatha, dán vipassana? Of moet je ze afwisselen? Of zelfs tegelijk uitvoeren? En hoeveel ‘mindfulness’ moet je eigenlijk bewaren tijdens diepe kalmtemeditatie? Over deze vragen wordt verschillend gedacht, niet alleen tussen, maar ook binnen de boeddhistische stromingen. Zo legt, in het Theravada, de Birmese school meer nadruk op vipassana, en de Thaise woudtraditie in verhouding meer op samatha.

    Vervolgens de zin: “Je gedachten zijn wie je bent”. Die komt mij weinig boeddhistisch over. Ik zou eerder zeggen: je gedachten zijn leeg en hebben geen eigenaar. Of iets in die strekking.

    Tenslotte de afsluiting: “Meditatie lost niets op”. Nu zijn we terug bij het begin: inderdaad, ‘bare awareness’ lost niets op, het neemt alleen maar waar. Maar lost meditatie echt niks op? Je leert afstand te nemen van je gedachten. De veranderlijkheid, onvolkomenheid en onpersoonlijkheid van zaken te zien. Als bedoeld wordt: ‘het is geen magisch middel, je zult zélf aan de slag moeten’, dan ben ik het daarmee van harte eens! En dan zou ik zeggen: dat aan de slag gaan, dat geldt zowel in de meditatie als in het dagelijks leven!

    Dank voor dit boeiende artikel, dat mij aanzette om m’n eigen ideeën eens op een rijtje te zetten.

    • marc zegt

      5 maart 2025 om 00:46

      Een inspirerende invalshoek,die ik ten zeerste kan smaken, dank je wel voor die frisse blik .🙏

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan je God vinden door je ziel leeg te maken?
    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.