• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De meeste mensen zijn niet bereid tot offers en verzaking

Observatie door Ferry

De meeste mensen zijn niet bereid tot offers en verzaking

16 augustus 2016 door Ferry van Haastert

De afgelopen maanden stond het woord coma vaker dan ooit in de krant. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat er in Nederland 160 mensen in coma liggen. Dat viel hem alles mee, want deze spiritueel leraar is namelijk van mening dat er eigenlijk zestien miljoen mensen in coma liggen, zitten of lopen – uitgaande van de definitie dat een mens in coma niet meer reageert op externe prikkels, door bijvoorbeeld oogcontact te maken of een verbale reactie te geven.

In mijn ervaring zijn treinreizigers het vaakst in een vegetatieve toestand. Met grote inzet wordt oogcontact vermeden en iedereen kruipt weg in een boek, krant of achter een muur van muziek. Externe prikkels worden geminimaliseerd en de meeste mensen zouden vreemd opkijken als je zomaar een praatje aan wilt gaan.

Het ligt voor de hand om spiritueel ontwaken te vergelijken met het wakker worden uit een coma. Maar als er al sprake is van een coma, dan is er in ieder geval sprake van een vrijwillig coma, juist in spirituele kringen. De meeste mensen luisteren naar hun leraar met een condoom om hun hoofd. Niet gemaakt van latex, maar van ideeën, concepten en conditioneringen. Dikke modderkorsten die contact en overdracht onmogelijk maken.

‘Hoezo vrijwillig in coma?’, denk je misschien. ‘Dat we ons bewust zijn van onze conditioneringen betekent toch niet dat we ze zomaar kunnen verbreken?’ Als je je conditioneringen ziet als een soort ketens – zichtbaar, maar tegen je wil in omgedaan – dan kom je daar inderdaad niet zo 1, 2, 3 uit. Maar stel nu dat die conditioneringen geen handboeien zijn, maar een jas. Die trek je toch gewoon uit zodra je bewust bent van het feit dat je een jas aanhebt? Maar nee, die jas zit lekker. Er hangt geen ander in de kast. Die jas heb ik van mijn moeder gekregen. Straks gaat het misschien regenen. Oftewel, je kiest er zelf voor om hem aan te houden. Zonder je gebruikelijke conditioneringen, ideeën en aannames door het leven gaan, zou je leven compleet overhoop gooien – je zou jezelf niet meer herkennen. En dat is niet wat mensen op hun meditatiekussen beogen. Die willen gewoon af van vervelende gedachten en gevoelens, die willen wereldvrede en harmonie, die willen spirituele ontwikkeling.

‘Ja, maar zo makkelijk is het echt niet’, werp je nu misschien tegen. Makkelijk? Nee. Eenvoudig? Ja. Is het makkelijk om te stoppen met roken? Nee, maar het is een eenvoudige handeling om niet een sigaret op te steken. Sterker nog, je hoeft niet eens iets te doen, je hoeft alleen maar iets te laten, hoe simpel wil je het hebben? Is het makkelijk om je rijkdom, thuis, titel en vrouw op te geven? En om je over te geven aan ascetisme en spirituele discipline? De boeddha was er kennelijk wanhopig genoeg voor. De meeste mensen zijn dat niet, en zijn al helemaal niet bereid tot offers en verzaking. Die denken dat je een onsje verlichting kan bestellen door de ideeën van een leraar over te nemen, of door ze juist super kritisch te aanschouwen. Die denken dat een half uur per dag op een kussen zitten voldoende is om tientallen levensjaren aan ervaring te herprogrammeren, deconditioneren of wat ook. Maar waarom zouden ze? Dat coma bevalt ze prima, en gelijk hebben ze. Spiritualiteit is voor mensen die niet meer gelukkig zijn met hun coma. En die ontevredenheid zien ze aan voor de wens om te ontwaken.

© Copyright (kuch kuch) Boeddhistische Omroep Stichting / Ferry van Haastert

Deze uit dertien afleveringen bestaande serie columns werd in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst. Wat mooi is heeft waarde, daarom in deze zomer een herpublicatie.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: Ferry van Haastert, offers, ontwaken, spiritueel, verzaking

Lees ook:

  1. Is er überhaupt verschil tussen genot en teleurstelling?
  2. God zij dank!
  3. ‘Ik denk dat ik zo maar eens een bad ga nemen’
  4. ‘We bestaan bij de gratie van diversiteit, we leven bij de gratie van dood en verderf’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    16 augustus 2016 om 22:30

    “Spiritualiteit is voor mensen die niet meer gelukkig zijn met hun coma. En die ontevredenheid zien ze aan voor de wens om te ontwaken.”

    De ‘coma’ vergelijking neem ik ter kennisgeving aan. Dat ontevredenheid met iets niet hetzelfde is als de wens (ik zou liever zeggen: de noodzaak) om het anders te doen is in de roos, wat mij betreft.

Primaire Sidebar

Door:

Ferry van Haastert

is columnist bij de BOS. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.