• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Leed Palestijnen – Oproep aan meditatiebeoefenaars en leraren geïnspireerd door het boeddhisme

Leed Palestijnen – Oproep aan meditatiebeoefenaars en leraren geïnspireerd door het boeddhisme

25 oktober 2024 door de redactie

Call to Meditation Practitioners and Teachers Inspired by Buddhism

– 22 October 2024 –

We, meditation practitioners and teachers who feel deeply connected and inspired by Buddhism, can no longer remain silent about the unprecedented destruction and immense human suffering being inflicted upon the Palestinian population by the Israeli government, with the deliberate or tacit support of the West.

The lack of explicit attention and response within the Buddhist community to this humanitarian crisis is alarming and stands in stark contrast to the fundamental Buddhist values we uphold. Our tradition teaches us to walk the path of compassion (karuna), actively striving to alleviate the suffering of all beings. Non-violence (ahimsa) is a core principle that calls upon us to reject and prevent all forms of violence and oppression.

Moreover, the Noble Eightfold Path emphasizes the importance of right speech (samma vaca) and right action (samma kammanta). This means we must have the courage to name injustice and act against oppression without shrinking back out of fear or complacency, but with a strong back and a soft heart. By remaining silent in the face of such large-scale violence, we betray these principles and undermine our own integrity as practitioners.

In the current troubling dynamics, it seems that some consciously choose neutrality. However, from a Buddhist perspective, true equanimity (upekkha) does not mean ignoring injustice or remaining passive toward the suffering of others. Embracing neutrality in times of injustice can, in fact, contribute to maintaining the status quo and be seen as tacit approval of the aggressor’s actions.

It is sometimes of crucial importance to explicitly name the perpetrator of the suffering—in this case, the Israeli government—to effectively stand up against injustice. This does not mean we ignore the suffering caused by other parties. However, given the disproportionate nature of the current situation, it is necessary, from compassion (karuna) and wisdom (panna), to call upon Israel to end the serious human rights violations and the decades-long oppression of the Palestinians.

It is our ethical duty to stand up against injustice and make our voices heard. By doing so, we not only become visible but also honor the Buddhist values that guide us, helping to shape a world rooted in compassion, justice, and peace.

We call upon everyone to sign this declaration and actively speak out against injustice and violence.

Dirk Wolbers – Founder online meditation platform 30NOW.nl and initiator of this declaration.

Dorine Esser – Meditation, mindfulness and compassion trainer and initiator of this declaration.

Zie voor de originele tekst en de lijst van ondertekenaars https://voice-of-buddhism.crd.co

Vertaling van de Engelstalige tekst:

Wij, meditatiebeoefenaars en leraren die ons diep verbonden en geïnspireerd voelen door het boeddhisme, kunnen niet langer zwijgen over de ongekende vernietiging en het immense menselijke lijden dat de Palestijnse bevolking wordt aangedaan door de Israëlische regering, met de opzettelijke of stilzwijgende steun van het Westen.

Het gebrek aan expliciete aandacht en respons binnen de boeddhistische gemeenschap op deze humanitaire crisis is alarmerend en staat in schril contrast met de fundamentele boeddhistische waarden die we hooghouden. Onze traditie leert ons het pad van mededogen (karuna) te bewandelen, waarbij we er actief naar streven het lijden van alle wezens te verlichten. Geweldloosheid (ahimsa) is een kernbeginsel dat ons oproept om alle vormen van geweld en onderdrukking af te wijzen en te voorkomen.

Bovendien benadrukt het Edele Achtvoudige Pad het belang van juist spreken (samma vaca) en juist handelen (samma kammanta). Dit betekent dat we de moed moeten hebben om onrecht te benoemen en te handelen tegen onderdrukking zonder terug te deinzen uit angst of zelfgenoegzaamheid, maar met een sterke rug en een zacht hart. Door te zwijgen in het aangezicht van dergelijk grootschalig geweld, verraden we deze principes en ondermijnen we onze eigen integriteit als beoefenaars.

In de huidige verontrustende dynamiek lijkt het erop dat sommigen bewust kiezen voor neutraliteit. Vanuit boeddhistisch perspectief betekent ware gelijkmoedigheid (upekkha) echter niet het negeren van onrecht of passief blijven ten opzichte van het lijden van anderen. Het omarmen van neutraliteit in tijden van onrecht kan juist bijdragen aan het in stand houden van de status quo en gezien worden als stilzwijgende goedkeuring van de acties van de agressor.

Het is soms van cruciaal belang om de dader van het lijden – in dit geval de Israëlische regering – expliciet te benoemen om effectief op te staan tegen onrecht. Dit betekent niet dat we het lijden negeren dat door andere partijen wordt veroorzaakt. Gezien de onevenredige aard van de huidige situatie is het echter noodzakelijk om vanuit mededogen (karuna) en wijsheid (panna) Israël op te roepen een einde te maken aan de ernstige mensenrechtenschendingen en de decennialange onderdrukking van de Palestijnen.

Het is onze ethische plicht om op te staan tegen onrecht en onze stem te laten horen. Door dit te doen worden we niet alleen zichtbaar, maar eren we ook de boeddhistische waarden die ons leiden en helpen we een wereld vorm te geven die geworteld is in mededogen, gerechtigheid en vrede.

We roepen iedereen op om deze verklaring te ondertekenen en zich actief uit te spreken tegen onrecht en geweld.

Dirk Wolbers – Founder online meditation platform 30NOW.nl and initiator of this declaration.

Dorine Esser – Meditation, mindfulness and compassion trainer and initiator of this declaration.

Nu ondertekenen

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor verificatiedoeleinden en alleen in geval van twijfel over de authenticiteit van de ondertekenaars. Je voornaam, achternaam en je relatie tot meditatie worden op de website weergegeven onder ‘Ondertekenaars’.

Bron https://voice-of-buddhism.crd.co

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek Tags: achtvoudige pad, boeddhisme beoefenaars, Dorine Esser, Gaza Resilience Live, geweldloosheid, Guides Inspired by Buddhism, Israel, lijden, lijden Palestijnen, Meditation Practitioners, oproep, verzet, westen

Lees ook:

  1. Leed Palestijnen – Oproep aan meditatiebeoefenaars en leraren geïnspireerd door het boeddhisme
  2. Boeddha of Karl Marx
  3. Taigu – Gaza en geëngageerd boeddhisme
  4. Stop de waanzin in Gaza, het Midden-Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Martrees Groffen zegt

    27 oktober 2024 om 13:23

    Lijkt me een goede oproep.
    Kan iemand me vertellen aan wie deze verklaring wordt toegestuurd?
    En weet iemand wat de voice-of-buddhism.procupine227 is?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.