• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Wijsheid in moeilijke tijden

Wijsheid in moeilijke tijden

9 oktober 2024 door gastauteur

Deze tekst is een bewerking van het eerste hoofdstuk ‘Wijsheid in moeilijke tijden’ uit ‘Een Licht in de duisternis’ van Jack Kornfield.

Winst en verlies, lof of blaam, genot en pijn, roem of afgang, denk je werkelijk dat dit aan je voorbij gaat? De woorden, die worden toegeschreven aan de Boeddha, raken vast een snaar. In je leven kan er ineens iets gebeuren wat je  onderuit kan halen. Het leven is zwaar als je een geliefde of dierbare verliest, als je werkloos bent of met pensioen gaat en in een gat valt. Als je belasterd of onterecht beschuldigd wordt, als jij of iemand die je lief is, ernstig ziek is, of als je midden in een scheiding zit of geldproblemen hebt. Dan zit je ineens tussen de brokstukken. En dan zijn er nog situaties in de wereld die een appel op je doen: van oorlogsgeweld tot de teloorgang van de biodiversiteit en klimaatschade door aanhoudende bosbranden, orkanen, overstromingen, de stijgende zeespiegel waardoor mensen ontheemd raken. Hoe gaan we hiermee om?

Als we in een moeilijke periode van ons leven zitten, vragen we ons vaak af of het ooit beter wordt. We belanden in een existentiële crisis, zetten vraagtekens bij ons leven, waardoor we meer gaan piekeren en denken dat we de enige zijn die dit overkomt. En we komen zeker in een neerwaartse spiraal terecht als we ons te sterk met dat gepieker identificeren, maar we kunnen een einde aan het lijden maken, want we staan er niet alleen voor. Honderdduizenden levens zijn ons voor gegaan. Onze voorouders hebben van generatie op generatie het licht van de mensheid door gegeven. Wij maken allemaal deel uit van die grote stroom van het menselijk zijn waar we – ieder volgens de eigen roeping in het leven-[1]samen wegen vinden om dat licht van wijsheid, moed en compassie verder te dragen en door te geven, dwars door alle problemen heen.

We staan niet alleen in de grote vraagstukken van ons leven. Een verhaal van Jack Kornfield die met Pema Chödrön voor zo’n 3000 mensen een lezing gaf, laat dat indringend zien. Plotseling, schrijft hij, stond een vrouw op die vertelde over de zelfdoding van haar man, het was nog maar kort geleden gebeurd. Ze vertelde over haar schrijnende verdriet, de enorme verwarring, schuldgevoel en boosheid, het verlies en de angst. In haar stem klonk een enorme eenzaamheid en verlatenheid door. Toen ze uitgepraat was vroeg Jack aan de aanwezigen: “hoeveel van jullie in deze zaal heeft te maken gehad met zelfdoding van iemand die je heel nabij stond, een vriend, vriendin, geliefde of familie?”

Meer dan twee honderd mensen gingen staan. De vrouw keek in de ogen van de anderen die door een soortgelijke tragedie waren gegaan en het hadden overleefd. Terwijl al die mensen in de zaal elkaar aankeken, was alom aanwezige compassie tastbaar alsof we in een tempel bijeen waren, schrijft Jack Kornfield. Allemaal voelden we het lijden dat nu eenmaal bij het leven en ons menszijn hoort. Het maakt deel uit van het mysterie van het bestaan dat wij met elkaar delen. Maar het zijn niet alleen de grote tragedies waarin we deze waarheid tegenkomen. Ook te midden van alle twijfels, verwarring, angsten en conflicten waar we bij tijden mee te maken hebben, is het belangrijk te blijven vertrouwen. Dat vertrouwen is niet buiten ons, maar levend aanwezig in ons zelf in onze ware natuur. En als mens zijn we zo geschapen, dat we het hele palet aan ervaringen kunnen doorstaan, van de grootste vreugde tot het diepste verdriet, van de grootste wanhoop tot het opperste geluk; dat hele palet doet ons uitgroeien tot meedogende, liefdevolle wezens.

We kunnen anders met moeilijkheden leren omgaan als we de overvloedige bronnen van wijsheid die overal ter wereld voor ons beschikbaar staan ter harte nemen: van de Boeddha en de Bijbel tot en met Buber, de wijsheid van Juliana of Norwich tot die van onze tijd. Er is lijden, zegt de Boeddha en alles is vergankelijk en onbestendig en er is geen zelf dat controle over je leven heeft. Dat te denken is een illusie. Alles is onbestendig en in verandering; het betekent dat verdriet en wanhoop ook weer voorbij zullen gaan. Jouw moeilijkheden en problemen zijn de weg die jij moet gaan! Het is op die plek waar jij nu staat, met jouw familiegeschiedenis, jouw talenten, waar jij het moet doen. Daar vind je de schat[2] in jou. Het is jouw opdracht in het leven te worden wie jij ten diepste bent. Naast een dosis geluk, horen daar wanhoop en verdriet, verlies en depressies, uitsluiting, angst en existentiële crises bij. Op enig moment gaan we allemaal door de donkere nachten van de ziel die ondraaglijk worden als we ze negeren, ontkennen of ervoor weglopen.

De weg naar heling begint als we problemen, tegenslag en tragedies moedig aanvaarden. Als we ons neerleggen bij wat is en stoppen met ertegen in te gaan. Als we volmondig ja zeggen tegen wat is. “Niet mijn wil”, zei Nico Tydeman altijd. Een gebroken hart is een open hart. “There is a crack in everything, that’s how the light comes in” dicht Leonard Cohen. Als we ons lijden verbinden met het lijden van anderen, verbreken we het isolement. We verbinden ons dan met het perspectief van ruimte en tijdloosheid. Zoals in het eerdere voorbeeld over zelfdoding, waar 200 mensen opstonden die hetzelfde hadden meegemaakt. Met ‘eigen kracht’ weten we ons dan ook gedragen door ‘ander kracht’. Dan zien we alles door de ogen van ‘degene die weet’, een begrip van Jack Kornfield. De wijze aanwezigheid van ‘degene die weet’ kan zich door zelfonderzoek op het kussen steeds duidelijker in ons leven manifesteren.

‘Degene die weet’, eigenlijk is het beter te zeggen: ‘datgene dat weet’ (geen zelf) is het innerlijke bewustzijn zelf, ‘onze hartgeest’, die altijd aanwezig is. Dit innerlijke gewaar-zijn dat draagt, opmerkt en observeert, is altijd kalm en helder als jouw innerlijke wijsheid aanwezig; die aanvaardt wat is en ziet tegelijk met de persoonlijke situatie het grotere perspectief waarbinnen alle gebeurtenissen zich afspelen. Het is zelfs in staat om de humor in de moeilijkste omstandigheden te blijven zien.

Jack Kornfield geeft een oefening die helpt om het deel in ons ‘dat weet’ heel concreet op te zoeken: Ga bewust voor de spiegel staan. Je ziet dan iemand die ouder is dan een aantal jaar geleden, van binnen voel je je helemaal niet ouder. Je lichaam is weliswaar ouder; het tijdloze bewustzijn waarmee je je lichaam in de spiegel waarneemt is dat niet. Dat is ‘datgene dat weet.’ Jouw lichaam is de stoffelijke verpakking van het bewustzijn. Het is het tijdelijke werktuig voor dit eeuwige gewaar-zijn; het ongeborene en onvergankelijke dat we delen met de gehele mensheid. We zijn uniek en tegelijk ben ik jij en jij bent mij.

We hebben allemaal wel iets van het grote mysterie in ons leven ervaren in een hevige verliefdheid, bij de geboorte van een kind, tijdens wandelingen in een overrompelende natuur, of bij de aanblik van een imponerende sterrenhemel bij nacht of bij volle maan, bij het luisteren naar muziek, het zien van kunst. Op dergelijke momenten ben je ‘datgene dat weet’, dan ervaar je vrede, je valt samen met wat is, je bent deel van dat wonderlijke moment. Het zijn ervaringen van eeuwigheid in het moment. Dan ‘zien’ we zuiver in de kracht van aandachtig gewaar-zijn. Dan zijn we totaal aanwezig en in staat de ondraaglijke schoonheid én onvermijdelijke tragedie waaruit elk mensenleven bestaat, te aanvaarden.

Waardeer je leven als een kostbare schat, moedigt de Japanse zenmeester Taizan Maezumi ons aan. In tijden van nood helpen mij de regels uit onze eigen traditie: ‘Alles is er, niets ontbreekt’ en: ‘Iedere dag is een goede dag’. Ik eindig met de woorden van Juliana of Norwich: “All shall be well and all will be well and sin is behovely ” (fouten horen erbij). Vertrouwen dat we worden gedragen…

Tekst Elsbeth Wolf. Bron Zitten in verbondenheid / 5 oktober 2024. https://mahakarunachan.nl/wijsheid-in-moeilijke-tijden/
[1] Gelofte aan de mensheid van Shin‘ichi Hisamatsu.
[2] De schat in ons; één worden met de tienduizend dingen, Elsbeth Wolf, april 2021.
Literatuur:
Jack Kornfield. Een Licht in de duisternis – licht op het pad in moeilijke tijden. 2012.
Foto: Myriams-Fotos, Pixabay

Categorie: Boeddhisme, Zen Tags: Elsbeth Wolf, Jack Kornfield, Juliana of Norwich, Leonard Cohen, Licht in duisternis, Mara Karuna Chan, Taizan Maezumi

Lees ook:

  1. Maha Karuna Ch’an – geschokt door beschuldigingen seksueel wangedrag abt Lonquanklooster
  2. Leonard Cohen: Van onheilsprofeet tot zenmonnik
  3. De verschrikkingen in Gaza
  4. ‘Iedere dag is een goede dag’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    9 oktober 2024 om 15:36

    Sorry, maar mensen willen altijd maar het mysterie beleven, de verwondering, de eenheid, de mysticus uithangen.

    Wanneer kan nou eens de ontnuchtering toeslaan? Mag niet denk ik. Het verhaal wordt altijd maar groter en grootser. Volgens mij de pretenties ook. Draait het dan alleen maar om troost? Troost gedachten? Troostende vergezichten?

    Ik zie het niet hoor. Men zegt wel. “.niet wat Ik wil”….of… “niet mijn-wil”…nou heus wel…want men wil zelf blijven dromen, magisch blijven denken, eeuwig zijn, romantiek koesteren, constante verwondering, het mysterie beleven, kind blijven, de eenheid etc.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.