• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – dhammazaadjes – Meditatie op het ‘ik’

Guy – dhammazaadjes – Meditatie op het ‘ik’

27 oktober 2024 door Guy E. Dubois

In de Anattalakkhana Sutta  (letterlijk: de Voordracht over het Kenmerk van Zelfloosheid) wijst de Boeddha erop dat de componenten waaruit de mens samengesteld is (P. khandha’s) géén énkele stabiliteit in zich dragen. Ze veranderen élk moment. Van moment-tot-moment.

Concreet: er is géén kern, géén ‘ziel’ die eeuwig bestaat. Zulke aanname is slechts een wensdroom. Een begooche-ling. Met in illusies te geloven kan de mens nooit tot bevrijding komen. Nooit zelfrealisatie bereiken.

Het inzicht (het ‘zien’) dat de mens geen permanent, onveranderlijk ‘zelf’ is (de overtuiging dat er ‘iets’ bestaat dat gedefinieerd kan worden als ‘ik’) vormt dan ook de eerste mentale schakel (P. samyojana) van de keten die de beoefenaar moet vernietigen om zich te bevrijden uit samsara.

Het geloof in ‘persoonlijkheid’ is een door de geest gecreëerde en zorgvuldig onderhouden illusie—’cittakatam bimbam’.

Het is dit niet-bestaande ‘zelf’ dat de beoefenaar belet om los te komen van zijn verlangen (P. tanha, lobha), zijn afkeer (P. dosa, vyapada) en gehechtheid (P. upadana). Het is dit begoochelende ‘ik’ dat hem verhindert om tot zelfrealisatie (P. nibbana) te komen. Daarom zei de Boeddha dat de bevrijding van de opinie ‘ik ben’ het grootste geluk is van alles.

Welke zijn die ‘componenten’ waaruit wij zijn samengesteld?

Het zijn: het lichaam (P. rupa); de gevoelens/gewaarwordingen (P. vedana); de percepties (P. sanna); de reacties/mentale formaties, datgene ‘wat ons bezielt’ (P. sankhara’s) en het bewustzijn (P. vinnana).

De Boeddha leert dus dat al deze componenten zonder ‘zelf’ zijn. Anders gezegd: ze zijn veranderlijk, onbevredigend en zelfloos. Alles wat veranderlijk, onbevredigend en zelfloos is moet beschouwd worden als ❛ dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf ‘.

Het resultaat van juist inzicht (P. samma ditthi) is dan ook dat:

‘Een goed onderwezen edele discipel, die dit alles met juist inzicht beschouwt, baalt van fysieke vorm; baalt van gewaarwordingen/gevoelens; baalt van percepties; baalt van sankhara’s; baalt van bewustzijn.

Doordat hij ervan baalt, wordt hij passieloos. Doordat hij passieloos is, wordt [zijn geest] bevrijd. Doordat zijn geest bevrijd is, is er de kennis dat zijn geest bevrijd is.’

Schematisch ziet dat er als volgt uit: balen (P. nibbida) → passieloos worden (P. viraga) → tot rust komen, kalmeren/zich bevrijden van ‘worden’ (P. upasama) → inwendige vrede (P. nibbana).

Samengevat: we bevrijden ons van dukkha wanneer we de dingen zien zoals ze wérkelijk zijn (P. yatha-bhuta) + wanneer we deze werkelijkheid gelijkmoedig aanvaarden (P. upekkha). Wat voor veel mensen blijkbaar moeilijk te aanvaarden is. Omdat het ingaat tegen al wat hen werd aangeleerd. Ze gaan slaafs voorbij aan het feit dat een leugen die maar dikwijls genoeg herhaald wordt, uiteindelijk tot waarheid verwordt.

Tenslotte een praktische beoefening voor wie twijfelt aan deze woorden van de Boeddha. Probeer eens te mediteren op je ‘ik’. Op je ‘zelf’. In het NU.

Je zal onmiddellijk ervaren dat dit niet lukt. Dat je geest crasht. Als je aandachtig observeert ervaar je énkel ontstaan en vergaan. Udayabbaya. Tegen een duizelingwekkende snelheid. Maar waar elk spoortje van enig ‘zelf’ ontbreekt.

Het ‘ik’ verdwijnt in de weidsheid van de stilte van jouw meditatie. Het lost op wanneer je je geest vrijmaakt van concepten. Wanneer je naar de kern gaat. Wanneer je ‘oorspronkelijk gezicht’  in de spiegel van jouw meditatie gereflecteerd wordt.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Guy Dubois, meditatie Tags: Anattalakkhana-Sutta, ik, nu, Udayabbaya, zelf

Lees ook:

  1. Zelfonderzoek?
  2. Guy – Gedachten (2)
  3. Het jaar 2019 – dag 65 – terugtreden
  4. De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 oktober 2024 om 17:37

    De sutta’s leren dat zintuiglijk verlangen en haat/afkeer op het Pad verdwijnen nog voordat asmi mana, de eigenwaan ‘Ik ben’ verdwenen is. Dan kun je toch ook niet zeggen dat die verlangens en haat wortelen in die notie van ‘Ik ben’?

    • G.J. Smeets zegt

      28 oktober 2024 om 13:03

      Inderdaad. En de notie van ‘ik ben’ is geen psychisch of intellectueel ding. Het is een sociaal ding, kort door de bocht: zonder De Ander waaroe je je verhoudt en verhouden moet kun je niet leven. Korter door de bocht: de sutta’s promoveren introspectie (niks mis mee) maar reduceren het ‘ik’ tot een psychisch ding. Nog korter door de bocht: wie of wat je bent wordt bepaald door De Ander en niet door jezelf.

      • Siebe zegt

        29 oktober 2024 om 16:02

        Bedoel je: Qua identiteit zijn er alleen maar rollen?

        Als het om identiteit gaat, vind dit wel interessant: Wat kan eindigen voordat je zelf eindigt?
        Stel dat je het zicht verliest, visueel bewustzijn, dan eindig je niet zelf. Dus dan kun je met recht zeggen: visueel bewustzijn dat “ben ik niet, dit is niet van mij, niet mijn zelf”. Dat is dan geen theorie of visie meer maar dat blijkt dan echt waar. Maar hoever kan dit gaan? Met smaak en gehoor is dit ook wel duidelijk. Maar wat als tactiel bewustzijn eindigt? Ben je nu zelf geëindigd. Of wat als mentaal bewustzijn eindigt?

        Ik denk dat er een punt kan zijn waarop je voor jezelf kunt vaststellen, op een niet theoretische manier, dat de Boeddha met recht onderwees: ‘dit ben Ik niet, dit is niet van mij, niet mijn zelf’. Maar ik ken dit punt nog niet.

  2. Siebe zegt

    28 oktober 2024 om 08:58

    Mijn moeder had Alzheimer. Wat je dan ziet is wat het betekent als mensen _letterlijk_ het lichaam niet meer zien als Ik en mijn.
    Ze herkennen zichzelf niet meer in de spiegel. Dat is geen wijsheid en verlichting. Dat _letterlijke_ gaat nergens over.
    Als je dit onderricht letterlijk neemt, gaat alles mis.

    Volgens mij, niemand kan leven en functioneren zonder een gevoel van Ik en mijn ten opzichte van lichaam en geest. Het kan niet verdwijnen volgens mij. Dat is niet gezond en leefbaar. Wat wel kan volgens mij is dat je het in vrijheid kan gebruiken. Dus, dat je net zo makkelijk het lichaam en geest ziet en behandelt als Ik en mijn, als dat ook kan loslaten. Het wordt gewoon iets functioneels maar zonder dat er gehechtheid bestaat. In de teksten kun je ook zien dat Boeddha nog een functioneel Ik en mijn maken heeft.
    Volgens mij overdrijven sommige mensen hierin en dat beschouw ik als gevaarlijk.

  3. Guy Eugène Dubois zegt

    28 oktober 2024 om 09:39

    Je hebt volkomen gelijk dat verlangens en haat/afkeer volgens de boeddhistische leer al eerder verdwijnen op het pad dan de diepere eigenwaan ‘Ik ben’ (P. asmi-māna). De Boeddha onderwees dat hoewel verlangens en afkeer wortels hebben in de hechting aan een ‘zelf’, de eigenwaan ‘Ik ben’ nog subtieler is en dieper geworteld blijft dan de oppervlakkigere emoties. Deze eigenwaan wordt pas in een later stadium van bevrijding ontworteld, nadat verlangens en haat/afkeer al opgeheven zijn. Bedankt voor deze waardevolle aanvulling.

    Dit had ik duidelijker moeten aangeven in mijn artikel. Hierbij de herwerkte versie, waarvan ik hoop dat ze jouw toestemming kan wegdragen.

    “In de Anattalakkhana Sutta (letterlijk: de Voordracht over het Kenmerk van Zelfloosheid) wijst de Boeddha erop dat de componenten waaruit de mens samengesteld is (P. khandha’s) géén énkele stabiliteit in zich dragen. Ze veranderen élk moment, van moment-tot-moment.

    Concreet: er is géén kern, géén ‘ziel’ die eeuwig bestaat. Zulke aanname is slechts een wensdroom, een begoocheling. Met in illusies te geloven kan de mens nooit tot bevrijding komen, noch zelfrealisatie bereiken.

    Het inzicht (het ‘zien’) dat de mens geen permanent, onveranderlijk ‘zelf’ is (de overtuiging dat er ‘iets’ bestaat dat gedefinieerd kan worden als ‘ik’) vormt dan ook de eerste mentale schakel (P. samyojana) die de beoefenaar moet doorzien en loslaten om zich te bevrijden uit samsara. Hoewel verlangens en afkeer al eerder op het pad verdwijnen, blijft de subtiele eigenwaan ‘Ik ben’ (P. asmi-māna) nog langer aanwezig. Dit diepgewortelde gevoel van een bestaand ‘ik’ is een verfijnde obstakel die pas in de laatste fases van het pad wordt opgeheven.

    Het geloof in ‘persoonlijkheid’ is een door de geest gecreëerde en zorgvuldig onderhouden illusie—cittakatam bimbam.

    Dit niet-bestaande ‘zelf’ weerhoudt de beoefenaar ervan om los te komen van zijn verlangen (P. tanha, lobha), zijn afkeer (P. dosa, vyapada) en gehechtheid (P. upadana). Uiteindelijk is het deze diepere eigenwaan die de volledige zelfrealisatie (P. nibbana) verhindert. Daarom zei de Boeddha dat de bevrijding van de opinie ‘ik ben’ het grootste geluk is van alles.

    De componenten van het zelf

    Welke zijn die ‘componenten’ waaruit wij zijn samengesteld?

    Het zijn: het lichaam (P. rupa); de gevoelens/gewaarwordingen (P. vedana); de percepties (P. sanna); de reacties/mentale formaties, datgene ‘wat ons bezielt’ (P. sankhara’s) en het bewustzijn (P. vinnana).

    De Boeddha leert dat al deze componenten zonder ‘zelf’ zijn. Anders gezegd: ze zijn veranderlijk, onbevredigend en zelfloos. Alles wat veranderlijk, onbevredigend en zelfloos is moet beschouwd worden als ‘dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.’

    Het resultaat van juist inzicht (P. samma ditthi)

    Een goed onderwezen edele discipel, die dit alles met juist inzicht beschouwt, baalt van fysieke vorm; baalt van gewaarwordingen/gevoelens; baalt van percepties; baalt van sankhara’s; baalt van bewustzijn. Doordat hij ervan baalt, wordt hij passieloos. Doordat hij passieloos is, wordt [zijn geest] bevrijd. Doordat zijn geest bevrijd is, is er de kennis dat zijn geest bevrijd is.

    Schematisch ziet dat er als volgt uit: balen (P. nibbida) → passieloos worden (P. viraga) → tot rust komen, kalmeren/zich bevrijden van ‘worden’ (P. upasama) → inwendige vrede (P. nibbana).

    We bevrijden ons van dukkha wanneer we de dingen zien zoals ze werkelijk zijn (P. yatha-bhuta) én wanneer we deze werkelijkheid gelijkmoedig aanvaarden (P. upekkha). Wat voor veel mensen moeilijk te aanvaarden is, omdat het ingaat tegen al wat hen werd aangeleerd. Een leugen die maar vaak genoeg herhaald wordt, verwordt immers vaak tot waarheid.

    Tot slot, een praktische beoefening

    Voor wie twijfelt aan deze woorden van de Boeddha: probeer eens te mediteren op je ‘ik’. Op je ‘zelf’. In het NU.

    Je zal onmiddellijk ervaren dat dit niet lukt. Dat je geest crasht. Als je aandachtig observeert, ervaar je enkel ontstaan en vergaan (udayabbaya)—tegen een duizelingwekkende snelheid, waarin elk spoortje van enig ‘zelf’ ontbreekt.

    Het ‘ik’ verdwijnt in de weidsheid van de stilte van jouw meditatie. Het lost op wanneer je je geest vrijmaakt van concepten. Wanneer je naar de kern gaat. Wanneer je ‘oorspronkelijk gezicht’ in de spiegel van jouw meditatie gereflecteerd wordt.”

    Metta,

    Guy

    • Siebe zegt

      28 oktober 2024 om 15:53

      Hoi Guy,

      Ik maak uit de sutta’s en het leven het volgende op: we kunnen echt begoocheld zijn. De geest kan zaken verkeerd begrijpen. Bijvoorbeeld, je ziet een opgerold touw aan voor een slang. Misschien komt angst op en deins je terug. Verkeerd begrip van zaken bestaat. En blijft niet zonder gevolg. Begoocheling is dus niet een mening. Het is niet afhankelijk van tijd en cultuur. Het is niet boeddhistisch ook.

      Ik geloof dat de Boeddha leert dat iets vergelijkbaar gebeurt met het kenvermogen van de geest. Dat kunnen we ook aanzien voor iets wat het niet echt is. Door neigingen wordt het kenvermogen, dat eigenlijk een combinatie is van leegte en licht (helderheid), beleeft alsof het een entiteit-Ik is die ziet, voelt, kent, beleeft, sterft etc.

      Yatha-bhuta betekent in dit geval denk ik dat het kenvermogen van de geest niet meer wordt aangezien en beleeft als een entiteit Ik die voelt, kent, beleeft etc. maar wordt gekend zoals het werkelijk is: Als helderheid of licht. Als het kenvermogen uit de sfeer van verbeelding is, dan is het ook uit de sfeer van Ik-geraaktheid.

      Er is nooit werkelijk een entiteit- Ik die voelt, beleeft en kent, volgens mij, zoals er ook nooit werkelijk een slang was maar een touw. Omdat er nooit werkelijk een Ik is, is er ook geen gehechtheid aan een Ik. Er is alleen een geest met daarin een verkeerd begrip van zaken.

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties
    • Boeddha in de bajes – Wie…
    • Artsen voor Gaza – 3 juni – Landelijke herdenkingsbijeenkomst voor gedode zorgmedewerkers in Gaza bij zes Universitair Medische Centra
    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.